2026-09-02, 08:30
Moderator
HelgeBuks avatar
Osäkert var den här frågan passar bäst men det är mer om vapenskåp eller säker förvaring i hemmet än om privatekonomi. Bostad tror jag mest på.

Privatekonomi --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2026-09-02, 16:13
Moderator
Tystnads avatar
Dom är inte brandsäkra om det är huvudsyftet du skall ha ett säkerhetsskåp.

Stöldsäkra är dom inte heller, en bekant som var på semester fick inbrott och dom bände loss vapenskåpet från väggen och bar ut det via baksidan av villan på natten ( vägde typ 200kg!) skåpet hittades i skogen-skogsväg många mil därifrån delvis uppbrutet bössorna var kvar men alla värdeföremål hade dom fått ut via springan som bröts upp
Citera
2026-09-06, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
Har tagit jägarexamen och fått vapenlicens i sommar. Har för bara några dagar sen fått salong- och hagelgevär samt vapenskåp (som förankrats fast i betongvägg med rejäla bultar).

Har funderat om jag bör förvara guld och hemliga fraser till kryptovalutor samt cold wallet där? Tänkte ha under mjuka lagret längst under.

Fraserna är ristade i metall/stål, men en del i papper.

Anledningen är inte bara för att undvika stölder. Det är även för att undvika skador vid brand. Jag bor nämligen i lägenhet, vilket betyder att riskerna ökar ifall granne bredvid drabbas av brand.
Jag råkade hitta något som heter brandpåsar på nätet. Det kan du kika på. https://www.nordsec.se/brandboxar/brandskyddande-pase-15-minuter-a3-storlek
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in