2026-09-01, 15:06
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Nazistiska och högerextrema konton som når miljontals användare får verka helt öppet på Tiktok, trots att det bryter mot EU:s lagstiftning och plattformens egna riktlinjer.

P3 Nyheters granskning visar att Tiktok och Facebooks ägare Meta fått betalt av ett högerextremt och rasistiskt konto för att sprida politiskt innehåll.

Lukasz Lindell, kommunikationsansvarig för Tiktok i Norden, säger att han inte vet hur kontot kunnat köpa annonser, men att det inte är tillåtet. Han understryker att användare är skyldiga att följa deras riktlinjer. Vi har sökt Meta som inte svarat.

Mer om det här kan ni höra i dokumentären Det dolda valet: del 2, i Sveriges Radios app.

Era tankar om det här?
Ska vem som helst få köpa annonser på de stora sociala medieplattformarna?

https://www.sverigesradio.se/artikel/tiktok-och-meta-fick-betalt-av-rasist-konto-for-att-sprida-inlagg
Citera
2026-09-01, 15:13
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan BombaySaphire

Min uppfattning är sociala medieplattformar ska verka under allmän lag, och lagen därefter ska gälla lika för alla. Det är i alla fall min uppfattning om lagstiftningen.

Så om en annons inte är olaglig ska den kunna placeras där.

Jag vet att det är skitjobbigt med yttrandefrihet och demokrati, och likhet inför lagen. Det är fan så mycket enklare att ha politiska utrensningar av det man inte gillar, men också de personer man inte gillar.

Inga fascister på våra gator. Inga Hamassympatisörer på våra gator. Inga kommunister på våra gator. Inga bilister på våra gator. Ja listan kan göras lång när det är utrensningar på gång. Jag antar att man klarar sig i början och sedan åker man dit i nästa utrensning och får inte längre gå på gatan.
Citera
2026-09-01, 15:31
Medlem
Citat:
Nazistiska och högerextrema konton som når miljontals användare får verka helt öppet på Tiktok, trots att det bryter mot EU:s lagstiftning

Vilken lagstiftning? Åsiktsbrott?
Citera
2026-09-01, 15:52
Medlem
Avayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Vilken lagstiftning? Åsiktsbrott?

Ja, ungefär

Plattformar som är tillgängliga inom EU måste moderera inlägg, även lagliga inlägg, om de rör ämnen som:

*Anti-immigration
*Anti-flyktingpolitik
*Anti-EU och eller regerging
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in