2026-09-01, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Senast jag kollade hade 169 länder godkänt Israel och 157 länder hade godkänt Palestina. Det är 87,5% respektive 81,3% av de 193 länder som är med i FN.

Med tanke på att Israel har ett försprång på 40 år (första erkännandet 1948 mot 1988 för Palestina) skulle jag säga att det är hugget som stucket.

Dessutom har Palestina nu godkänts av 157 länder från första erkännandet tills idag (på 38 år). På samma tid hade (38 år, dvs. 1948-1986) hade Israel kommit upp i bara 97 erkännanden.

Sverige var inte på nåt vis ute vidare snabbt, eftersom Sverige var det 135:e landet som erkände Palestina.

Men är det inte andra som tycker att de här utflippade, hatiska, sionistiska inläggen börjar blir litet tröttsamma? Och dessutom, är det nån som faktiskt inbillar sig att den sortens skitsnack skulle gagna Israel?

Håller med. Och jag förstår faktiskt inte hur man tror att det gagnar Israel att hävda att allt Israel gör är rätt, att landet aldrig brutit mot internationell rätt, aldrig brutit mot avtal, aldrig startat ett krig, inte ockuperar något område och dessutom har världens mest moraliska arme.

Det är ju uppenbart att Israel har gjort saker som kan och bör kritiseras. Den typen av reflexmässigt försvar blir på gränsen till tragikomisk och även kontraproduktiv.
Citera
2026-09-01, 09:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Kanske du skulle kolla först vilka länder som har godkänt Israel men inte Palestina?

Menar du att Västeuropa är Trashcanistans eller?
Citera
2026-09-01, 09:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Håller med. Och jag förstår faktiskt inte hur man tror att det gagnar Israel att hävda att allt Israel gör är rätt, att landet aldrig brutit mot internationell rätt, aldrig brutit mot avtal, aldrig startat ett krig, inte ockuperar något område och dessutom har världens mest moraliska arme.

Det är ju uppenbart att Israel har gjort saker som kan och bör kritiseras. Den typen av reflexmässigt försvar blir på gränsen till tragikomisk och även kontraproduktiv.

Vad har det att göra med att dra tillbaka erkännandet? Ni antisemiter ska alltid relativisera och trådsabotera. Lägg ner det tack.
Citera
2026-09-01, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Vad har det att göra med att dra tillbaka erkännandet? Ni antisemiter ska alltid relativisera och trådsabotera. Lägg ner det tack.

Israel har självklart med saken att göra. Du tar själv upp Israel, Hamas och Rysslands krigsförbrytelser som argument för din ståndpunkt. Då är det jäkligt märkligt att hävda att Israels agerande plötsligt är irrelevant när någon annan tar upp det.
Citera
2026-09-01, 09:34
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Menar du att Västeuropa är Trashcanistans eller?

Tänkte mera på Mikronesien...
Citera
2026-09-01, 09:55
Medlem
Citat:
Skillnaden ligger i kvalitén på de länder som erkänner "Palestina" resp. Israel. Men du räknar Trashcanistans röster lika mycket som demokratiers.

Vi kan väl ta en titt på hur FN s generalförsamling brukar rösta när det gäller palestiniernas rätt till självbestämmande och en egen stat. Då brukar ca 150 länder rösta för Palestina och ca 10 länder är på Israels sida. Bland dom tio länderna hittar du b.la Mikronesien, Tonga, Palau och Nauru. En onekligen imponerande koalition av diplomatiska tungviktare!
Citera
2026-09-01, 10:28
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vi kan väl ta en titt på hur FN s generalförsamling brukar rösta när det gäller palestiniernas rätt till självbestämmande och en egen stat. Då brukar ca 150 länder rösta för Palestina och ca 10 länder är på Israels sida. Bland dom tio länderna hittar du b.la Mikronesien, Tonga, Palau och Nauru. En onekligen imponerande koalition av diplomatiska tungviktare!

Majoriteten av länderna i FNs generalförsamling tycker också pedofili ska vara lagligt. Tycker du att vi ska anpassa oss efter majoritetsprincipen eller?
Citera
2026-09-01, 10:40
Medlem
Citat:
Majoriteten av länderna i FNs generalförsamling tycker också pedofili ska vara lagligt. Tycker du att vi ska anpassa oss efter majoritetsprincipen eller?

Jasså, kan du då visa en konkret FN resolution där en majoritet av länderna har röstat för att pedofili ska vara lagligt? Hade varit kul att se vilken resolution du syftar på och vilka länder som röstade för den.

För jag hittar snarare FN resolutioner där generalförsamlingen uttryckligen uppmanar stater att kriminalisera och effektivt bekämpa sexuella övergrepp mot barn, inklusive pedofili.
Citera
2026-09-01, 10:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jasså, kan du då visa en konkret FN resolution där en majoritet av länderna har röstat för att pedofili ska vara lagligt? Hade varit kul att se vilken resolution du syftar på och vilka länder som röstade för den.

Menar du att du kommer rösta för pedofili om det blir en sån resolution?
Citera
2026-09-01, 10:49
Medlem
Citat:
Menar du att du kommer rösta för pedofili om det blir en sån resolution?

Jag menar att jag hade röstat för en resolution som gav dig skrivförbud i några dagar, så du tillåts reflektera över hur korkade resonemang du för.
Citera
2026-09-01, 10:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag menar att jag hade röstat för en resolution som gav dig skrivförbud i några dagar, så du tillåts reflektera över hur korkade resonemang du för.

Men varför ska majoritetsröst om någonting vara relevant i sammanhanget öht? Ska vi rösta om vad som är sant och falskt inom allt annat också?
Citera
2026-09-01, 11:03
Medlem
Det är lite sött ändå, är det inte, hur det vanliga gamla judehatargänget ägnar så mycket tid åt att diskutera formalia när det i slutändan är Israel som bestämmer över om det skall bli en pallestat, vilka områden som skall omfattas, vilka regler som skall gälla för den, om den skall få vara beväpnad, vilka frekvenser deras mobilnät skall få ha, storleken på getaherdarnas käppar och många tusen andra faktorer av intresse.

Utan Israel ingen pallestat.

Jag tror det är det som är så svårt för judehatargänget att ta in. Att juden bestämmer. Inte pallarna. Därför ser vi dessa ändlösa resonemang om erkännanden hit och dit, som om det skulle spela någon roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in