2026-08-31, 17:40
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
En sak att ha koll på är att bland folk som pratar om aktiemarknaden på Flashback är en viss andel av dem ”investeringstroll”, i brist på bättre ord. De gör anstötliga inlägg med flit i förhoppningen att det ska leda till ett hetsigt gräl som de själva njuter av att se. Deras inlägg beskriver inte vad de själva faktiskt tror kommer hända, innerst inne. De skriver liksom bara for the lulz.

När en normal person pratar om vad som ska hända på aktiemarknaden, så har de själv investerat pengar på utfallet de pratar om. Ifall det som de påstod skulle hända inte händer så blir de ruinerade. I vart fall skulle man hänga huvudet i skam av att gå runt och ha fel dag ut och dag in, år efter år. Ett ”investeringstroll” reagerar inte på det viset. Deras faktiska investeringar behöver inte stämma överens med deras till synes tvärsäkra påståenden om vad som kommer hända.

Nä så kan det nog vara.
Citera
2026-08-31, 17:49
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
1. Beror på när du gav rådet "för några år sedan räcker inte" var det 2021 så backade nasdaq 28% året efter.

Dessutom postar du med all sannolikhet detta i toppen av en mega AI-bubbla. Så vi måste vänta för att ens kunna bedöma dagens inlägg.
Eller mitt eget.

2. det har gått rätt bra 2024 29%, 2025 54% (sålde en fastighet 2023 och även om jag hade en portfölj latjade jag mest innan).

Nu var jag inte en av de som kommenterade i tråden.
Men är inte detta en tråd om hur mycket bättre du är en andra?
Är det inte risk att man får mothugg då? Generellt tänker jag?

Nej men jag bara stör mig på att folk är så dissiga i allmänhet. Om de inte gillar råden kan de ju bara skita i att följa dem. Jag säger ofta bara vad som har funkat bra för mig historiskt. Sen är det ingen naturlag att samma strategier ska fungera för alltid. Men de fungerar än så länge i det marknadsklimat vi har idag.

Min nästa råd är att köpa Berkshire Hattaway inför AI raset, om man nu tror att det ska komma. Man kan ju säga att det är omöjligt att Open Ai kommer att kunna fortsätta förlora pengar motsvarande 4,5 gånger av Mc Donalds årsvinst. Det är lixom en ohållbar företagsmodell.
Senast redigerad av bithax 2026-08-31 kl. 17:52.
Citera
2026-08-31, 18:02
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Nej men jag bara stör mig på att folk är så dissiga i allmänhet. Om de inte gillar råden kan de ju bara skita i att följa dem. Jag säger ofta bara vad som har funkat bra för mig historiskt. Sen är det ingen naturlag att samma strategier ska fungera för alltid. Men de fungerar än så länge i det marknadsklimat vi har idag.

Min nästa råd är att köpa Berkshire Hattaway inför AI raset, om man nu tror att det ska komma. Man kan ju säga att det är omöjligt att Open Ai kommer att kunna fortsätta förlora pengar motsvarande 4,5 gånger av Mc Donalds årsvinst. Det är lixom en ohållbar företagsmodell.
Jag tänker mer att med aktier så måste man följa sin egen väg.
Hitta en väg som passar en själv.
Ingen väg passar en annan.

Men ja, här dissas säkert friskt i detta forumet precis som i alla andra forum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in