2026-09-06, 10:27
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Antinatalister verkar påfallande ofta inte heller tro på fri vilja, iaf att döma av diskussionerna här, och då blir det ju lite malplacerat att öht tala om livsval, som om man faktiskt kan välja och kunde ha valt.

Huruvida det även är så bland filosofer av rang, vet jag inte, men det kan nog kollas upp. Men får jag killgissa ("gubbgissa" kanske är bättre ordval?) så är det ju "logiskt". Ett skäl till att anse att livet suger och helst inte borde finnas, kan ju vara just en stark känsla av att man inte kan påverka något själv. Man kunde aldrig få den snygga tjejen pga... omständigheter, man kunde aldrig bli någon inom favoritsporten pga... omständigheter, man kunde aldrig utbilda sig till och få det där coola jobbet pga... omständigheter, osv, osv, och så fortsätter även resten av livet som bara kan bli som det blir pga... omständigheter. Så varför öht delta i denna förutbestämda fars som man ju inte kan påverka, och varför döma andra till att behöva stå ut med det?

Men nu KAN vi ju faktiskt påverka en hel del i våra liv! Har du ens försökt att närma dig den där snygga tjejen, eller iaf göra något som stärker ditt självförtroende så att du vågar? Har du verkligen försökt komma in på utbildningen som leder till det coola jobbet? Sluta skylla ifrån dig, man kan ALLTID lägga in en högre växel, och försöka lite mer. Och missar man en chans så kan man ge järnet till nästa. Och nästa efter den, etc. Vissa mål ÄR ouppnåeliga för de allra flesta, som t ex att bli världsmästare i stavhopp, men då är det ingen skam att försöka med andra mer realistiska mål.

Allt detta om "du" och "dig" naturligtvis inte om dig personligen, Link04, det vet jag för lite om. Kanske borde skriva "man".

Yes det ligger säkert en hel del i det. Det bästa är nog att låta folk bestämma själva om dom vill skaffa barn eller ej. Missnöjda barn får ta upp sin situation för sina egna föräldrar om dom känner att dom vill klaga på livet 🙂
Citera
2026-09-06, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Det finns inget i världen som är lika underbart som intensiteten i lidandet av de saker jag nämnde.
Det var det jag ville ha sagt. Men personligen kan man ju finna glädje och mening i livet.

Så vi skall undvika att föda barn i vår del av världen trots att dessa med största sannolikhet skulle få bra liv eftersom det finns folk i andra delar av världen som lider?
På vilket sätt lindrar det deras lidande?

Fortfarande står min åsikt kvar, lösningen är att hitta sätt att ge lidande människor bättre liv vilket vi gjort runt om i världen. Det finns massor av saker som minskar lidande, sjukvård, utbildning, bekämpning av fattigdom, rättvisa lagar och rättsystem som genomdriver dessa.
Med mera
Citera
2026-09-06, 15:59
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Yes det ligger säkert en hel del i det. Det bästa är nog att låta folk bestämma själva om dom vill skaffa barn eller ej. Missnöjda barn får ta upp sin situation för sina egna föräldrar om dom känner att dom vill klaga på livet 🙂

Människan är väl den art av alla djur som spenderar mest tid på att vårda de små krabaterna. Homo sapiens är extremt sårbara och behöver massor med vård innan det blir något vettigt av dem. Perioden då ungjäveln kan gnälla är ganska lång.

Vissa antinalister är kanske egentligen människor som misslyckats med att hitta en partner och skaffa barn. Istället för att erkänna sitt misslyckande så är det bekvämare att berätta för omvärlden att de minsann är en sån där moralisk antinalist tex.
Citera
2026-09-06, 22:40
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Så vi skall undvika att föda barn i vår del av världen trots att dessa med största sannolikhet skulle få bra liv eftersom det finns folk i andra delar av världen som lider?
På vilket sätt lindrar det deras lidande?

Fortfarande står min åsikt kvar, lösningen är att hitta sätt att ge lidande människor bättre liv vilket vi gjort runt om i världen. Det finns massor av saker som minskar lidande, sjukvård, utbildning, bekämpning av fattigdom, rättvisa lagar och rättsystem som genomdriver dessa.
Med mera

Jag har inga invändningar mot det du skriver. Antinatalism är en bra ide men det skulle aldrig fungera i verkligheten.
Har man förutsättningarna så finns det inget omoraliskt i att skaffa barn.

Livets villkor suger ganska mycket men vi kan ju liksom inte dra tillbaka jordens skapelse och alla människor som finns.
Men hade man stått vid den röda knappen och kunnat välja att stoppa allt, då tycker jag man borde trycka.
Citera
2026-09-06, 23:28
Medlem
Det är att vi blir för många på samma resurser , för 10 000 år sen kanske det var vettigare , dvs när allt inte ägdes utan man levde närmre naturen, man tog sig en markdel och odla och var lycklig .
Citera
2026-09-07, 12:35
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
Människan är väl den art av alla djur som spenderar mest tid på att vårda de små krabaterna. Homo sapiens är extremt sårbara och behöver massor med vård innan det blir något vettigt av dem. Perioden då ungjäveln kan gnälla är ganska lång.

Vissa antinalister är kanske egentligen människor som misslyckats med att hitta en partner och skaffa barn. Istället för att erkänna sitt misslyckande så är det bekvämare att berätta för omvärlden att de minsann är en sån där moralisk antinalist tex.

Ja homo sapiens kommer nog fortsätta skaffa ungar precis som andra djur. I alla fall fram till den mänskliga utrotningen.
Citera
2026-09-07, 19:47
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Det är att vi blir för många på samma resurser , för 10 000 år sen kanske det var vettigare , dvs när allt inte ägdes utan man levde närmre naturen, man tog sig en markdel och odla och var lycklig .

Antinalism är väl mer svartvitt, inte något "beror på". Det är alltid fel att skaffa barn för att det skapar lidande.
Citera
2026-09-07, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
Antinalism är väl mer svartvitt, inte något "beror på". Det är alltid fel att skaffa barn för att det skapar lidande.
Jag förstår vad du menar men du får kanske se hur glada barnen verkligen är i början av livet , som ersättning för det resterande lidandet
Citera
2026-09-07, 20:50
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Jag förstår vad du menar men du får kanske se hur glada barnen verkligen är i början av livet , som ersättning för det resterande lidandet

Jag är själv inte antinalist utan beskriver bara vad det handlar om.
Citera
2026-09-07, 20:54
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Med tanke på att i princip alla är med om saker i livet som dom inte vill vara med om, så borde
det ju vara bättre att inte ha blivit född över huvud taget.

Nästan alla mår dåligt i perioder, är ensamma, har malande tankar, samtidigt måste man
hålla en fasad utåt som att man är stark, lever ett bra liv bla bla bla.

Allt är känslor och tankar och det är extremt svårt att påverka ens liv positivt. Man har en jävla
massa saker man måste göra och när man finner tid för reflektion så kommer man fram till att
allt är totalt jävla meningslöst. Hade man inte blivit född så hade man aldrig behövt göra
massa onödiga saker, synd bara att det inte är upp till människan att fatta detta beslut.

Du föds och har i princip ingenting att säga till om under hela ditt liv.

Du förväntas gå i skolan tills du är 19+ sedan ska du jobba tills du är 68, sedan ska du vara pensionär tills du dör. Om du "bryter dig ut" ur detta så är det ännu värre, för då är du förmodligen en knarkare och hemlös = ännu mer lidande.

Frågor på det?

Om vi frågar en klok robot

"Däggdjur kan låta bli att para sig på grund av stress, sjukdom eller att honan inte är brunstig (mottaglig för parning).

Här är vanliga anledningar till att däggdjur inte vill eller kan para sig:

Stress och miljö: Djur som känner sig otrygga, har för liten plats eller utsätts för höga ljud stänger av parningsdriften. Detta syns ofta hos djur i fångenskap eller på zoo.

Fel tidpunkt: Honor är bara fertila och redo att para sig under korta perioder som kallas brunst. Övrig tid visar de inget intresse.

Dålig hälsa: Ett djur som har ont, är sjukt eller får i sig för lite näring prioriterar sin egen överlevnad i stället för fortplantning.

Fel partner: Många däggdjur är kräsna. Om de inte trivs med eller känner förtroende för den andra individen blir det ingen parning.

Revir och konkurrens: För många djur på samma yta skapar bråk och stress i stället för en trygg miljö för ungar."
Citera
2026-09-08, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Om vi frågar en klok robot

"Däggdjur kan låta bli att para sig på grund av stress, sjukdom eller att honan inte är brunstig (mottaglig för parning).

Här är vanliga anledningar till att däggdjur inte vill eller kan para sig:

Stress och miljö: Djur som känner sig otrygga, har för liten plats eller utsätts för höga ljud stänger av parningsdriften. Detta syns ofta hos djur i fångenskap eller på zoo.

Fel tidpunkt: Honor är bara fertila och redo att para sig under korta perioder som kallas brunst. Övrig tid visar de inget intresse.

Dålig hälsa: Ett djur som har ont, är sjukt eller får i sig för lite näring prioriterar sin egen överlevnad i stället för fortplantning.

Fel partner: Många däggdjur är kräsna. Om de inte trivs med eller känner förtroende för den andra individen blir det ingen parning.

Revir och konkurrens: För många djur på samma yta skapar bråk och stress i stället för en trygg miljö för ungar."

Det kanske är så för människan också.. jag har nog vart stressad och haft ont hela livet.
Citera
2026-09-08, 15:32
Medlem
Nja, vet inte om det är omoraliskt i sig, men däremot är det nog omoraliskt att så många människor förökar sig. Hade de med det bästa egenskaperna under rätt förutsättningar förökat sig, så hade lidandet minskat på lång sikt och resursanvändningen minskat drastiskt. Själv avstår jag för att jag absolut inte tillhör den grupp som har några vidare bra egenskaper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in