2026-08-29, 22:20
Medlem
Sqrbankens avatar
Den manliga sjuksköterska jag känner kallar sig "syrra". Hade jag gjort också, sjukskötare låter bara krystat.

Kanske att undersköterska låter lite ur tiden. I Norge heter det *hjelpepleier, hjälpsköterska, vilket låter lite trevligare.

* Såg strax innan jag skulle posta att de redan på 00-talet tydligen bytt den officiella titeln till helsefagarbeider men alla jag känner därborta säger hjelpepleier.
Citera
2026-08-29, 22:51
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedbod
Sköterska är kvinnligt medans det även finns män inom yrkesområdet. Finns kanske liknande åt andra hållet med manliga yrkestitlar där kvinnor jobbar, men skillnaden är isåfall att vård och omsorg är Sveriges största yrkesområde (källa).

Vad är det för skit till påstående! Det är direkt felaktigt eftersom sjuksköterska OCH undersköterska är en befattning man får oavsett kön.

Vilken diskrimineringsgrund är det du hävdar ens?
Citera
2026-08-30, 00:11
Medlem
Av samma anledning som kvinnors titlar har normaliserats som lärare, skådespelare och författare, har mäns titlar inom kvinnodominerade yrken normaliserats som sjuksköterskor och undersköterskor.
Citera
2026-08-30, 01:13
Avstängd
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Men vad skall vi kalla en manlig barnmorska?
Bögjävel, det är inte ett yrke som en man bör ha.
Citera
2026-08-30, 05:13
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Sköterska är kvinnligt medans det även finns män inom yrkesområdet. Finns kanske liknande åt andra hållet med manliga yrkestitlar där kvinnor jobbar, men skillnaden är isåfall att vård och omsorg är Sveriges största yrkesområde (källa).

Seriöst, män som blir kränkta är inte män
Så dra inte in ordet män i debatten

Är du kränkt? Ät hormoner och fixa bröst
Citera
2026-08-30, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Det går bra att säga underskötare/sjukskötare också.
Inte om man menar undersköterska eller sjuksköterska. Det är en helt annan utbildningsnivå.
Citera
2026-08-30, 09:13
Medlem
Tänker på Bowies kommentar när trummisen i hans band "The Spiders from Mars" inte ville ha rosa outfit på scenen: ”It takes a real man to wear pink and pull it off”.

Bowies ord övertygade honom. Resten är musikhistoria.
Citera
2026-08-30, 12:43
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Män kallas för undersköterska. Kvinnor kallas för tjänsteman.

Men jag håller med om det är konstigt.
Det är inte ett dugg konstigt, eftersom man betyder människa och syftar inte på könet man.
Citera
2026-08-30, 13:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Vad är det för skit till påstående! Det är direkt felaktigt eftersom sjuksköterska OCH undersköterska är en befattning man får oavsett kön.

Vilken diskrimineringsgrund är det du hävdar ens?
Män som utbildar sig till det tvingas få kvinnlig yrkestitel.
Citera
2026-08-30, 14:43
Medlem
godboys avatar
Jag är sjuksköterska och har alltid kallat mig så. Sjukskötare förknippar jag med psykiatrin.
Citera
2026-08-30, 16:24
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Män som utbildar sig till det tvingas få kvinnlig yrkestitel.

Yrkestitlar är yrkestitlar, inget som ska blandas ihop med kön.

Andra exempel på yrkestitlar är ingenjör, kock och brandman. Dessa ändras inte för att det är en kvinnlig anställd.
Citera
2026-08-30, 16:26
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Jag tycker att man borde kalla en man med samma arbetsuppgifter som en sjuksköterska, kallas för sjukskötare.
Sen kan alla jävla transmongon kalla sig vad fan dom vill.

Typ så.

Det här är ta mig fan den dummaste trådstart jag sett på, som Kurtan brukade säga, "den här sidan Julafton".

Varför heter det Högskoleingengör (3 år) resp Civ ing (5 år)?????????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in