Citat:
Ursprungligen postat av
Tom.Of.Finland
Exakt.
Jag tror att det kommer vara sådana här inom 3-5 år.
Det är nog detta som kommer döda forum, på gott och ont.
En mer sannolik förklaring är att de personer som en gång hittade till plattformen och betraktade det som något av en hederssak att bidra med välskrivna, genomtänkta och sakligt stringenta inlägg sedan länge har sökt sig till andra arenor för debatt. I just det avseendet skulle jag därför vilja hävda att frågan om forumets förestående död är något sent väckt. Rigor mortis tycks redan ha inträtt.
Om man däremot menar att webbplatsen fortfarande har förutsättningar att återuppstå, bedömer jag att den möjligheten infinner sig först den dag då den administrativa oförmågan att skilja textuell kompetens och intellektuell stringens från rent oväsen upphör. Där är jag emellertid rädd att prognosen på tre till fem år är alldeles för optimistisk. Med den måttstocken förefaller forumet nämligen vara begåvat med en närmast betryggande institutionell självmordsdrift.
En rent poetisk framtidsförhoppning vore kanske att människor så småningom återupptäcker den numera närmast exotiska konsten att skilja mellan korrekt och inkorrekt innehåll, och åter börjar värdera texter efter argumentens kvalitet, källornas hållbarhet och resonemangets stringens. Det vore åtminstone ett framsteg jämfört med den allt vanligare reflexen att ropa ”textrobot!” så snart någon lyckas formulera sig med både finess, fakta och humor (ve och fasa!). Särskilt när utropet tycks fungera som sista försvarslinje efter att ännu en omhuldad men absurd föreställning metodiskt demonterats, skruv för skruv, och lämnats utspridd i sina beståndsdelar över det argumentativa verkstadsgolvet.