2026-08-29, 09:09
Medlem
Jag har tagit Anafranil 25 mg i snart tre veckor nu. Detta pga tämligen djup depression och ångest. Jag kände ganska snabbt att ångesten lindrades och jag slapp vakna med den där skärande förtvivlade känslan, så det är en lättnad. Även nedstämdheten tycker jag lindrades tämligen snabbt. Däremot har jag fått en riktigt jobbig biverkning; jag känner mig konstant uppstressad/jagad/jäktad. Det känns som att kroppen (muskulaturen) "gasar på" och liksom vill göra saker fort/hastigt/hetsigt. Att läsa har blivit jobbigare för stressigheten gör att jag jäktar på och hinner inte uppfatta vad det står, stresskänslan gör att jag läser jättefort och hastigt och då hänger man ju inte med!
Det går inte riktigt att lugna ner kroppen. Denna effekt går ur framemot kvällen, så det är ju skönt, men det är oerhört jobbigt att känna så här hela dagen. Om det är någon mer som känner igen detta, så undrar jag om det är en biverkning som går över med tiden eller om man ska behöva vänja sig vid att ha det såhär?
Min läkare är ganska svår att nå, annars hade jag frågat henne.
Jag tänker inte trappa upp till högre dos pga rädsla att det ska bli värre. Känner mig redan så pass ångestlindrad på 25 mg så jag är "nöjd" med det men den här "stresskänslan" gör mig galen!
Senast redigerad av mekong 2026-08-29 kl. 09:16.
Citera
2026-08-29, 09:23
Medlem
triptykens avatar
Det här är ett sånt jävla trist svar men det vettigaste är att snacka med din läkare och förklara stresskänslorna även om hon är svår att nå. Boka in tid nu och snacka med 1177 så länge dom brukar kunna lugna och förklara i alla fall.

Sån medicin slår ibland litet olika. Och även om jag inte har nån vana av just den så brukar upp och nedtrappning ta tid tills kroppen balanserar ut det hela.

Men jag är en rövhatt på internet så snacka med läkare, 1177, Läkemedelsverket osv och tills dess snacka med en nära vän eller släkting så länge bara för att snacka av dig och om du behöver stöd i närvaron.

Sry om det inte är det mest informativa inlägget. :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in