Jag var med med på den tiden när Holy Diver skivan kom. Jag har under många år, fram till 2010, trott att Dio var från England. Det låter engelskt och inte amerikanskt. Idag vet jag att Ronnie James Dio föddes i USA men musiken låter absolut inte amerikanskt.
Uttalsmässigt är det oerhört svårt att tro att Dio skulle vara britt. Musikaliskt sett så kommer Dios första plattor ut i en tid då många brittiska band, såsom Saxon och Def Leppard t ex, amerikaniserade sitt sound. Så i sin samtid finns det helt klart en slags överlappning mellan NWOBHM och det Amerikanska soundet. Campbell/Bain som européer kanske hjälpte till en del, men jag tror tidsepoken är mer avgörande.
Framför allt så låter han väl mer NWOBHM än 80-talets glamrock? Är det så TS menar?
Instämmer. Låtar som Man on the Silver Mountain och Kill the King ligger verkligen närmare Iron Maiden än Bon Jovi eller Twisted Sister rent musikaliskt - särskilt live. Rainbow med Dio var ett fantastiskt band.
Han sjöng ju i Black Sabbath och innan dess även Rainbow, två brittiska band. Hade även några brittiska musiker i sitt band. Så det är väl knappast konstigt.
Men det är svårt att dra en tydlig gräns över vad som låter brittiskt respektive amerikanskt. Jag trodde Juicy Lucy var amerikaner pga att de lät som ett sydstatsband, samt kom i en tid då southern rock började växa fram. Men de var britter till min förvåning.
Senast redigerad av Adelaide 2026-08-29 kl. 22:12.