2026-08-29, 15:19
Medlem
carlpetersen73s avatar
Väldigt lågt straff, normalt skulle straffet landa på 12-18 månader, är bedömningen att det är en grov misshandel, från 18 månader och uppåt. Det totala skadeståndet borde landat på 100-200k, lite beroende på om de men du fick blir bestående.
Senast redigerad av carlpetersen73 2026-08-29 kl. 15:21.
Citera
2026-09-03, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Hur gammal är du idag?
Vilken dag öppnade Mik upp sitt hem för dig?
Vad gjorde Mik under tiden som du röjde i hans lägenhet?
Vilken dag lämnade Mik sitt hem?
Var hade du fått tag på en tigersåg och vilken dag?
Hur många dagar sov du i Mik´s lägenhet?
Vad tjänade du på att inte sätta dit Mik och hans kompis?
Hur blev du och Mik kompisar?

Fan va snurrig trådstart. Låter som där saknas en hel del i beskrivningen?
Okej! Så hära jag var hemma hos honom i totalt 3 dagar!!!
Han har försökt lägga på mig att jag skulle på något sätt varit hotsam mot han! Men de va jag inte! Jag höll upp en tiger såg! Och sa till honom du kolla vilken fin såg just i stunden skulle han begripa att jag faktist hade nåt i handen som jorde att jag kunde försvara mig! När ha. Lugna ner sig efter att ha. Endå slagit mig med slägga! Så ställer jag ner den för jag hade inte nån tid med knas jag behövde få ordning på dessa mannar vi va tvungna att sälja tjack!! Nä 55000:- kr ah det är pengar det! Asså helt ärligt jag kan inte äta mat utan bestick längre när jag flinar hänger läppen som en jävla sär lepp! Mitt vänstra öra har jag nervsmärta deluxe i! Jag har fått problem k min nacke! Ah nu den 15e ska ja operera armen jag blir sjukskriven i 1 år och 6 månader!! Nä fy fan! En polare till mig han vill ta detta i helt egna händer!! För han anser att det inte är mera än rätt!! Ah jag har sagt nej till honom men! Jag har börjat känna mera och mera! Att jag nog ska säga det till han gör vad du vill! Sen James han verkar fått skadeståndet på 300k asså helt serigöst vart i helvete är rättvisan!
Citera
2026-09-03, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindlind92
Okej! Så hära jag var hemma hos honom i totalt 3 dagar!!!
Han har försökt lägga på mig att jag skulle på något sätt varit hotsam mot han! Men de va jag inte! Jag höll upp en tiger såg! Och sa till honom du kolla vilken fin såg just i stunden skulle han begripa att jag faktist hade nåt i handen som jorde att jag kunde försvara mig! När ha. Lugna ner sig efter att ha. Endå slagit mig med slägga! Så ställer jag ner den för jag hade inte nån tid med knas jag behövde få ordning på dessa mannar vi va tvungna att sälja tjack!! Nä 55000:- kr ah det är pengar det! Asså helt ärligt jag kan inte äta mat utan bestick längre när jag flinar hänger läppen som en jävla sär lepp! Mitt vänstra öra har jag nervsmärta deluxe i! Jag har fått problem k min nacke! Ah nu den 15e ska ja operera armen jag blir sjukskriven i 1 år och 6 månader!! Nä fy fan! En polare till mig han vill ta detta i helt egna händer!! För han anser att det inte är mera än rätt!! Ah jag har sagt nej till honom men! Jag har börjat känna mera och mera! Att jag nog ska säga det till han gör vad du vill! Sen James han verkar fått skadeståndet på 300k asså helt serigöst vart i helvete är rättvisan!

Ville Mik att du skulle sova hos honom i 3 dagar?
Släppte du in honom alla 3 dagar som du sov i hans hem?
Vem är James?
Citera
2026-09-04, 08:28
Medlem
Citat:
Blev brutalt misshandlad med slägga – 6 månader för gärningsmannen. Är det rimligt?

Tjena!

Jag tänkte skriva ner en händelse som fortfarande påverkar mig och höra vad folk här tycker, framför allt ni som kan juridik.

Det här hände den 12 januari.

Vid den tiden hade jag ingen bostad och mådde riktigt dåligt. Jag hade ingenstans att ta vägen, var väldigt mager och gick runt med trasiga skor och en väska med mina saker. Jag hade varit bostadslös sedan 25-årsåldern och hade i princip gett upp tanken på att någonsin ha ett eget hem.

Jag bestämde mig för att åka till en gammal vän som vi kan kalla Mik. Jag litade på honom och såg honom faktiskt som en av mina riktiga vänner.

Jag kom dit och fick komma in i värmen. Lägenheten var extremt stökig eftersom han hade en hobby där han tillverkade bland annat yxor, svärd och andra saker. Det låg verktyg och prylar överallt.

Jag började faktiskt röja upp i lägenheten och höll på under natten.

Det förekom droger och annat stök runt omkring, men jag tänkte framför allt att jag ville få ordning på mitt liv och försökte hålla mig så lugn som möjligt.

Senare drog Mik och en annan person ut. Jag var trött och stannade kvar. Eftersom jag var rädd att somna och sedan få skulden om någon kom in och saker försvann låste jag dörren.

Jag somnade.

Jag vaknade av att någon bankade och skrek utanför dörren.

Det var Mik.

När jag öppnade stod han där med en tvåhands slägga i handen. En annan person stod bakom honom.

Jag förstod direkt att någonting var väldigt fel.

Jag hade en tigersåg som jag hade fått tag på tidigare. Jag tog fram den och höll upp den för att visa att jag inte var helt försvarslös. Jag hotade honom inte, utan försökte prata med honom och få honom att lugna ner sig.

Han ville ha droger.

Jag hade gömt dem och tog fram dem eftersom jag insåg att situationen höll på att bli riktigt farlig.

Trots det började han slå mig med släggan.

Jag försökte backa undan och ge honom det han ville ha, men han fortsatte.

Till slut slog han mig så hårt på armen att jag såg hur armen vek/rörde sig på ett sätt som jag förstod inte var normalt. Jag försökte parera nästa slag.

Sedan träffade släggan min käke.

Jag uppfattade att jag tappade en tand.

Jag försökte skydda mig på golvet medan han fortsatte slå mig. Jag fick flera slag mot ryggen.

Sedan svartnade allt.

Jag vaknade senare och lyckades ta mig ut ur lägenheten. Jag hade varken jacka eller skor på mig och sprang genom den djupa snön.

Jag tog mig till en annan person som släppte in mig och hjälpte mig ringa ambulans.

På sjukhuset blev jag inlagd och opererad.

Jag hade bland annat allvarliga skador på käken och förlorade känsel på vänster sida från örat ner över käken. Armen var extremt svullen och missfärgad och jag hade fruktansvärd huvudvärk.

Jag låg på sjukhuset i ungefär 6–8 dagar.

Polisen kom efter någon eller några dagar för att förhöra mig.

Och här kommer en sak som kanske låter helt idiotisk i efterhand:

Jag skyddade honom.

Jag var så chockad och besviken att jag inte kunde förstå att en person som jag faktiskt litade på hade gjort detta mot mig.

Jag sa till polisen att de var oskyldiga.

Jag ville inte sätta dit honom.

Senare förändrades naturligtvis situationen och han dömdes.

Jag har sedan dess slutat med droger och valt att helt lämna det livet bakom mig. Det har varit en väldigt stor förändring för mig och jag är idag tacksam över att jag tog mig ur det.

Men skadorna finns fortfarande kvar.

Min arm har inte läkt ordentligt och jag ska opereras igen den 15 september.

Och nu till själva frågan:

Mik fick 6 månaders fängelse. Jag fick 55 000 kr i skadestånd.

Han har dessutom överklagat domen.

Jag har även i efterhand fått veta från ambulanspersonal att jag ska ha blivit indränkt i bensin under händelsen. Jag minns inte själv allt som hände eftersom jag blev medvetslös.

Så jag undrar:

Är 6 månader ett rimligt straff för en sådan här misshandel?

Jag hade bland annat:

* blivit slagen med en tvåhands slägga
* fått allvarliga skador på armen
* fått käkfraktur/skador som krävde operation
* fått bestående/nedsatt känsel i ansiktet
* fått ryggskador
* blivit medvetslös
* behövt ligga på sjukhus i omkring en vecka
* fortfarande problem med armen flera månader senare

Och dessutom uppgiften om bensinen.

Jag är inte ute efter att någon ska säga att jag är ”oskyldig” till allt annat som pågick i mitt liv då. Jag levde definitivt inget särskilt laglydigt liv.

Men jag undrar helt enkelt vad ni tycker juridiskt:

Blev 6 månader för lågt, eller är det faktiskt ett normalt straff för den här typen av misshandel?

Och en annan sak jag verkligen undrar över:

Gjorde åklagaren det som borde ha gjorts i mitt fall?

Jag har inte domen framför mig just nu, så jag vet inte exakt hur domstolen resonerade.
Jo en grej till om hjärninfarkt mannen skulle lösa detta! Så skriv till mig förklara varför i helvete du jorde som du jorde!
Tack för att du fick mig att inse att alla i pundet är falska känslokalla mäniskor! Nu har jag klippt med alla kommer fortsätta ha det så!
Tack vare dej det ska jag faktist vara riktigt tacksam över! För detta har jag vetat i en bra många år men jag har alltid förlåtit och get en ny chans!
Men nu är jag klar med att veta till hundra att ni alla är helt spolade!

Nej det är inte rimligt några år borde gärningsmannen fått iallafall
Citera
2026-09-04, 14:43
Medlem
Svårt att säga eftersom du uppenbarligen utelämnar relevanta detaljer.

Gav överfallet dig permanenta men har du rätt till invaliditetsersättning utöver skadeståndet: https://www.konsumenternas.se/forsakringar/personforsakringar/olycksfallsforsakringar/invaliditetsersattning/
Citera
2026-09-06, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Ville Mik att du skulle sova hos honom i 3 dagar?
Släppte du in honom alla 3 dagar som du sov i hans hem?
Vem är James?
Klart jag släppte in mik jag fick stanna hos honom! Jag skulle vara hos honom ett tag fram över 3 dagar vart det på grund a. Detta!
Jag respekterar hans hem till 100 procent! Asså när jag är hemma hos någon annan där man inte kan låsa dörren! Så kände ja att lika bra att låsa dörren så ingen går in stjäl nåt där medan jag sov!
Citera
2026-09-06, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Nej det är inte rimligt några år borde gärningsmannen fått iallafall
Asså! Efter en sån här grej känner jag mig som människa helt allvarligt talat mindre värld’
Jag känner inget som helst förtroende för staten rätts systemet!
Asså det är något lands som inte stämmer i detta fall! :/
Asså är det så konstigt om man skulle göra exakt lika dant mot honom tbx exakt lika!
Citera
2026-09-07, 15:15
Medlem
Citat:
Asså! Efter en sån här grej känner jag mig som människa helt allvarligt talat mindre värld’
Jag känner inget som helst förtroende för staten rätts systemet!
Asså det är något lands som inte stämmer i detta fall! :/
Asså är det så konstigt om man skulle göra exakt lika dant mot honom tbx exakt lika!
. jag förstår dig och det har hu också ändrats senaste året
Citera
2026-09-07, 17:16
Medlem
Jag som är yrkesverksam i detta har ju en liten annan vinkel på det hela. Du pratar bl.a om "slägga", "två personer", "upprepade slag", "bensin", "svimning", "specifika skador" osv. Därför undrar jag: Vad av detta gick att bevisa/styrka? För det är egentligen det enda som är relevant om man skall svara på "om domen varit rimlig". Av det du skriver kan jag tolka det som att gärningsmannen dömdes för misshandel av normalgraden. Av din berättelse att döma har du ju varit utsatt för grov misshandel (eller möjligen synnerligen grov misshandel) vilket får mig att konstatera att det funnits bevissvårigheter i vissa delar.

Precis som i alla andra rättegångar så har det funnits anledning att granska din trovärdighet och tillförlitlighet. Det behöver absolut inte betyda "att du har ljugit" eller "att man tror att du ljugit". Men felmarginaler kan ju finnas eftersom du varit nyvaken och att det varit droger inblandat. Det finns ju också omständigheter i detta som gör att rätten har behövt ta höjd för att det kan ha gått till på något annat sätt än vad du berättar (syftar då på att det varit stökigt, att du städat, att du låst in dig, att du beväpnat dig med en tigersåg osv.) Men också omständigheter som att du varit hemlös, haft en missbruksproblematik och tidigare varit inblandad i diverse brottslighet. Att du även "skyddade" personerna i efterhand, och alltså ändrat din historia, gör också att rätten behövt kritiskt granska det du berättat. Min gissning utefter det du har berättat är att man ansett att det funnits brister i din trovärdighet och tillförlitlighet i vissa delar.

För att slutligen gå in på det juridiska kring misshandel så kan man säga att det ju finns fyra olika grader av misshandel:
-Ringa misshandel, max 6 månaders fängelse.
-Misshandel av normalgraden, max 2 års fängelse.
-Grov misshandel, max 7 års fängelse.
-Synnerligen grov misshandel, max 12 års fängelse

Men läser man Brottsbalken så finns det rent rubriceringsmässigt endast två varianter av misshandelsbrottet, vilket är misshandel (minst böter och max 2 års fängelse) och grov misshandel (minst 1,5 år och max 12 års fängelse). Detta har man gjort för att särskilja ringa misshandel/misshandel av normalgraden och grov misshandel/synnerligen grov misshandel. Detta gör att misshandelsbrottet kan ha en lång spännvidd och att gränsdragningarna ibland kan vara svåra; en misshandel av normalgraden kan ju "i ena änden" balansera på gränsen till såväl Ringa misshandel, och "i andra änden" balansera på gränsen till grov misshandel.

Läser man lagtexten/rekvisiten för misshandel så anges: "Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd" vilket visar att en misshandel kan vara mer eller mindre allvarlig. Om vi (givet bevissvårigheterna) ser till ditt fall så har du ju definitivt blivit utsatt för kroppsskada och smärta, så det finns ju delar i ditt fall som motsvarar misshandel. Ser man till lagtexten/rekvisiten för grov misshandel så avser ju även detta sådant som kroppsskada och smärta, men med tillägget: "Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningen var livsfarlig eller om gärningsmannen har tillfogat en svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet". Givetvis är det snarare det sistnämnda du varit utsatt för, men det måste ju som sagt kunna bevisas.

Det jag vill säga med detta är; dels att bevisningen är helt avgörande. Men också, givet bevisläget, att skillnaderna mellan misshandelsbrotten (normalgraden/grov) kan vara mindre än vad man tror. Detta eftersom att omständigheter som; om skadan varit särskilt allvarlig, särskilt intensiv eller om smärtan varit långvarig; kan vara avgörande. Men också omständigheter som; hur hänsynslöst och allvarligt agerandet varit. Som exempel på hur vidsträckt misshandelsbrottet är, och vilka gränsdragningar som finns, så kan jag nämna ett fall där en person blev slagen med (den spetsiga) baksidan av en hammare - men där man enligt ovan nämnda ändå dömde till misshandel av normalgraden. Det finns också ett HD-avgörande i NJA 2023 s. 560 ("Fruktkniven") där Högsta Domstolen dömde en man till misshandel av normalgraden efter att denne knuffat ned en annan i en soffa och därefter utdelat flera hugg med en mindre fruktkniv på offrets ben och armar. Detta var heller inte att anse som grov misshandel.

/Du får gärna återkoppla med de svar jag efterfrågar, eller om du själv har frågor och funderingar!
Senast redigerad av Haaaaag 2026-09-07 kl. 17:28.
Citera
2026-09-07, 17:17
Medlem
Citat:
Blev brutalt misshandlad med slägga – 6 månader för gärningsmannen. Är det rimligt?

Tjena!

Jag tänkte skriva ner en händelse som fortfarande påverkar mig och höra vad folk här tycker, framför allt ni som kan juridik.

Det här hände den 12 januari.

Vid den tiden hade jag ingen bostad och mådde riktigt dåligt. Jag hade ingenstans att ta vägen, var väldigt mager och gick runt med trasiga skor och en väska med mina saker. Jag hade varit bostadslös sedan 25-årsåldern och hade i princip gett upp tanken på att någonsin ha ett eget hem.

Jag bestämde mig för att åka till en gammal vän som vi kan kalla Mik. Jag litade på honom och såg honom faktiskt som en av mina riktiga vänner.

Jag kom dit och fick komma in i värmen. Lägenheten var extremt stökig eftersom han hade en hobby där han tillverkade bland annat yxor, svärd och andra saker. Det låg verktyg och prylar överallt.

Jag började faktiskt röja upp i lägenheten och höll på under natten.

Det förekom droger och annat stök runt omkring, men jag tänkte framför allt att jag ville få ordning på mitt liv och försökte hålla mig så lugn som möjligt.

Senare drog Mik och en annan person ut. Jag var trött och stannade kvar. Eftersom jag var rädd att somna och sedan få skulden om någon kom in och saker försvann låste jag dörren.

Jag somnade.

Jag vaknade av att någon bankade och skrek utanför dörren.

Det var Mik.

När jag öppnade stod han där med en tvåhands slägga i handen. En annan person stod bakom honom.

Jag förstod direkt att någonting var väldigt fel.

Jag hade en tigersåg som jag hade fått tag på tidigare. Jag tog fram den och höll upp den för att visa att jag inte var helt försvarslös. Jag hotade honom inte, utan försökte prata med honom och få honom att lugna ner sig.

Han ville ha droger.

Jag hade gömt dem och tog fram dem eftersom jag insåg att situationen höll på att bli riktigt farlig.

Trots det började han slå mig med släggan.

Jag försökte backa undan och ge honom det han ville ha, men han fortsatte.

Till slut slog han mig så hårt på armen att jag såg hur armen vek/rörde sig på ett sätt som jag förstod inte var normalt. Jag försökte parera nästa slag.

Sedan träffade släggan min käke.

Jag uppfattade att jag tappade en tand.

Jag försökte skydda mig på golvet medan han fortsatte slå mig. Jag fick flera slag mot ryggen.

Sedan svartnade allt.

Jag vaknade senare och lyckades ta mig ut ur lägenheten. Jag hade varken jacka eller skor på mig och sprang genom den djupa snön.

Jag tog mig till en annan person som släppte in mig och hjälpte mig ringa ambulans.

På sjukhuset blev jag inlagd och opererad.

Jag hade bland annat allvarliga skador på käken och förlorade känsel på vänster sida från örat ner över käken. Armen var extremt svullen och missfärgad och jag hade fruktansvärd huvudvärk.

Jag låg på sjukhuset i ungefär 6–8 dagar.

Polisen kom efter någon eller några dagar för att förhöra mig.

Och här kommer en sak som kanske låter helt idiotisk i efterhand:

Jag skyddade honom.

Jag var så chockad och besviken att jag inte kunde förstå att en person som jag faktiskt litade på hade gjort detta mot mig.

Jag sa till polisen att de var oskyldiga.

Jag ville inte sätta dit honom.

Senare förändrades naturligtvis situationen och han dömdes.

Jag har sedan dess slutat med droger och valt att helt lämna det livet bakom mig. Det har varit en väldigt stor förändring för mig och jag är idag tacksam över att jag tog mig ur det.

Men skadorna finns fortfarande kvar.

Min arm har inte läkt ordentligt och jag ska opereras igen den 15 september.

Och nu till själva frågan:

Mik fick 6 månaders fängelse. Jag fick 55 000 kr i skadestånd.

Han har dessutom överklagat domen.

Jag har även i efterhand fått veta från ambulanspersonal att jag ska ha blivit indränkt i bensin under händelsen. Jag minns inte själv allt som hände eftersom jag blev medvetslös.

Så jag undrar:

Är 6 månader ett rimligt straff för en sådan här misshandel?

Jag hade bland annat:

* blivit slagen med en tvåhands slägga
* fått allvarliga skador på armen
* fått käkfraktur/skador som krävde operation
* fått bestående/nedsatt känsel i ansiktet
* fått ryggskador
* blivit medvetslös
* behövt ligga på sjukhus i omkring en vecka
* fortfarande problem med armen flera månader senare

Och dessutom uppgiften om bensinen.

Jag är inte ute efter att någon ska säga att jag är ”oskyldig” till allt annat som pågick i mitt liv då. Jag levde definitivt inget särskilt laglydigt liv.

Men jag undrar helt enkelt vad ni tycker juridiskt:

Blev 6 månader för lågt, eller är det faktiskt ett normalt straff för den här typen av misshandel?

Och en annan sak jag verkligen undrar över:

Gjorde åklagaren det som borde ha gjorts i mitt fall?

Jag har inte domen framför mig just nu, så jag vet inte exakt hur domstolen resonerade.
Jo en grej till om hjärninfarkt mannen skulle lösa detta! Så skriv till mig förklara varför i helvete du jorde som du jorde!
Tack för att du fick mig att inse att alla i pundet är falska känslokalla mäniskor! Nu har jag klippt med alla kommer fortsätta ha det så!
Tack vare dej det ska jag faktist vara riktigt tacksam över! För detta har jag vetat i en bra många år men jag har alltid förlåtit och get en ny chans!
Men nu är jag klar med att veta till hundra att ni alla är helt spolade!

Du kan läsa mitt svar till dig i detta inlägg: (FB) Ah jag vart misshandlad hur fan kan det vara så okej att nästan döda mig
Citera
2026-09-07, 17:38
Avstängd
På frågan om varför det skedde är det ganska lätt. Personen är i aktivt missbruk och var sannolikt paranoid och kan även ha varit psykotisk. Vilket inte saker måste peka på om du levt runt i dess bostad och gömt dess knark men ditt beteende kan definitivt ha utlöst att dess labila och paranoida tillstånd agerade med våld.

Drogmissbruk leder till hjärnskador och sömnbrist gör inte saker bättre.

Kollade lite med AI och det tycks bara vara skadeståndsdelen du själv kan överklaga och då måste fu göra det innan domen vunnit laga kraft vilket folk av oförklarliga skäl tror redan skett.

När domen är satt kan han aldrig dömas igen då domen har rättskraft. Antagligen räk as det mimdare för att du ger ett intryck av drogmissbruk och att du själv förminskade brottet istället för att fokusera på dina skador.

Du försvarade någon som likaväl hade kunnat döda dig under din förvrängda verklighetsuppfattning kring vad som är fungerande norm i samhället. Lär dig läxan och håll dig ren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in