2026-08-29, 13:53
Medlem
Ja, först var det någon bolid/meteorit eller liknande. Men sedan dyker det upp en massa lysande punker som delar på sig o blir fler. Ljuspunkterna verkar smälta in i varandra och gå ihop likt vattendroppar.
Skumt.

Såg ut lite som en fågel/fladdermus som flög omkring i strålkastarljuset först men sedan blev den som sagt fler.

Spindelnät som svävar nära kameran o roterar runt så det blänker?
Inget bra svar på vad det kan tänkas vara. Väldigt suspekt.
Citera
2026-08-29, 15:16
Medlem
Mest sannolikt är det bara insekter som stollar runt nära kameran, de kan orsaka märkliga ljusfenomen på flera olika sätt.
Citera
2026-08-29, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Mest sannolikt är det bara insekter som stollar runt nära kameran, de kan orsaka märkliga ljusfenomen på flera olika sätt.

Jag körde en enkel AI och det gav detta svar, så jag är nog inte helt fel i det jag skrev ovan.

Citat:
När du ser små, lysande eller blinkande prickar på en video inspelad på natten som liknar eldflugor, är den absolut vanligaste orsaken vanliga insekter eller dammkorn som lyses upp av kamerans infraröda belysning (IR-ljus).

Här är en förklaring till varför detta optiska fenomen uppstår och vad det kan vara:

1. Infraröd reflektion (IR-backscatter)
De flesta övervakningskameror och nattaktiva videokameror använder inbyggda infraröda LED-lampor för att se i mörker.

Insekter: Myggor, nattfjärilar, knott eller flugor som flyger nära linsen träffas av det osynliga IR-ljuset. Deras vingar och kroppar reflekterar ljuset med full styrka direkt tillbaka in i kamerasensorn.

Damm och pollen: Små dammpartiklar, frömjöl eller regndroppar som svävar förbi linsen skapar samma effekt.Resultatet: På filmen ser det ut som runda, glödande, svävande "orber" eller snabba ljusblixtar som rör sig kaotiskt. Eftersom de är ur fokus blir de suddiga och ser mycket större och ljusare ut än vad de faktiskt är.
Citera
2026-08-29, 20:51
Medlem
De rör sig åt olika håll. Jag tror att det är mycket närmare än stjänfall. Det är en stark ljuskälla vid kameran som kan lysa på något som flyger alldeles bortom ljuslinjen, så det kan vara speglig i ögon eller på ljusa kroppar. Det kan vara insekter men jag tror mer på fåglar eller fladdermöss.
Citera
2026-08-30, 01:00
Medlem
Tycker det är lite lustigt att hundarna börjar skälla just som det händer.
Citera
2026-08-30, 16:12
Medlem
welts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDchlorian
Tycker det är lite lustigt att hundarna börjar skälla just som det händer.
Ja, eller änder som kvackar upprört snarare; en tydlig reaktion på ljusfenomenet på himlen - vare det asteroider eller något annat.

Detta utesluter i min mening att det skulle röra sig om spindelnät, insekter, IR/ljusspegling o dyl.
Citera
2026-08-30, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welt
Ja, eller änder som kvackar upprört snarare; en tydlig reaktion på ljusfenomenet på himlen - vare det asteroider eller något annat.

Detta utesluter i min mening att det skulle röra sig om spindelnät, insekter, IR/ljusspegling o dyl.
Jo du har rätt om änder. Hade nog inte ljudet på ordentligt, uppfattade det som hundar och drog slutsatsen att ljuset i bakgrunden var ett hus med hundar.

Fast nu när jag kollar på det igen och lite längre än tidigare så tycker jag "ljusen på himlen" smälter ihop med vad som högst troligen är insekter nära linsen på ett sådant sätt att allt troligen är insekter som reflekterar ljus lite olika beroende på avstånd och vinkel i perspektivet. Men vad är den här svansen? Är det bara en artefakt?

Edit: Jag vet inte hur långt ifrån varandra de olika kamerorna är men jag antar att de är ganska nära för nästa kamera/mikrofon fångar också upp änderna som ljud. När den sen byter till kameran efter det (norra udden) så ser man klart att det regnar. Tänker att då regnade det nog lite på den första kameran med - bara att det var svårare att uppfatta det. Skulle kunna förklara en del artefakter. Får tillägga att man inte ser regn i vattnet på första kameran men kan ju ha varit väldigt lätt och vet inte hur högupplöst det egentligen är på natten.
Senast redigerad av MDchlorian 2026-08-30 kl. 17:18.
Citera
2026-08-30, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welt

Hur vet du att änderna skulle reagera just på det ljusfenomen vi ser i filmen…?

På vilket sätt kan man helt utesluta att änderna går i gång just då bara är ren slump? Har t ex änderna gjort lite liv då och då tidigare i filmen, eller senare…?
Citera
2026-08-30, 17:27
Medlem
Antagligen helt orelaterat men vad är det för djur som gör ljudet runt 2:19:04?
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
På vilket sätt kan man helt utesluta att änderna går i gång just då bara är ren slump? Har t ex änderna gjort lite liv då och då tidigare i filmen, eller senare…?
Kollar nu och i nästa cykel så är de iaf tysta. De verkar inte riktigt gå igång på andra fåglar för det är andra fåglar som för liv - men helt tyst från änderna. Antar att de kanske drog iväg, om man kollar från där TS länkade och sen sitter kvar även när den bytt kamera så är det ett jäkla liv på änderna så möjligt att de verkligen flög iväg.
Senast redigerad av MDchlorian 2026-08-30 kl. 17:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in