2026-09-02, 12:13
Medlem
knashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Källa på det? Såvitt jag vet var det bara en handfull militärbaser som döptes om under Biden.
https://nypost.com/2022/09/08/biden-dept-of-interior-renames-650-geographical-features/#!
Citera
2026-09-02, 12:19
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knash
https://nypost.com/2022/09/08/biden-dept-of-interior-renames-650-geographical-features/#!
Mja…. men inte riktigt som rubriken antyder. Biden satt inte och döpte om 650 platser. USA:s inrikesdepartement ändrade namnen på nästan 650 platser som innehöll det nedsättande ordet ’squaw’.
Inte riktigt som Trumps omdöpningar av geografiskaplatser alltså.
Senast redigerad av Clodius 2026-09-02 kl. 12:21.
Citera
2026-09-02, 12:19
Medlem
knashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Och har man för vana att boffa bensin till vardags så skulle man köpa att det var anledningen.

Men iom att i princip alla på jorden gör så gott de kan för att undvika att inhalera bränsleångor så framstår det bara som tramsigt när nån försöker spela dum och låtsas att det handlar om nåt annat än ren jävulskap att mitt under eskalerande handelskrig byta namn på ett annat lands territorium. Det fattar du med.
sandlåda efter en replik. suck.
Citera
2026-09-02, 12:23
Medlem
knashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Mja…. men inte riktigt som rubriken antyder. Biden satt inte och döpte om 650 platser. USA:s inrikesdepartement ändrade namnen på nästan 650 platser som innehöll det nedsättande
Inte riktigt som Trumps omdöpningar av geografiskaplatser alltså.
Det är en NYtimes artikel, den första som kom upp, såklart det inte skriver helheten som t.ex rivna statyer och militärbaser med sydstats anknytna namn osv. Min siffra jag hörde stämde men läs på själv!!!!

https://www.military.com/history/trump-renaming-7-army-installations-here-are-stories-behind-names-being-scrubbed.html
Citera
2026-09-02, 15:10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det är en NYtimes artikel, den första som kom upp, såklart det inte skriver helheten som t.ex rivna statyer och militärbaser med sydstats anknytna namn osv. Min siffra jag hörde stämde men läs på själv!!!!

https://www.military.com/history/trump-renaming-7-army-installations-here-are-stories-behind-names-being-scrubbed.html
Vad har det med geografi och ett namn som inte finns något laddat alls i?(Ja, mer än donalds hat mot Kanada då, och för de inte bugar för donalds.)

Jaja, förstår, du grep efter halmstrån.
Citera
2026-09-02, 16:50
Medlem
5549s avatar
Det är väl helt onödigt att fortsätta diskutera siffror och antal hit och dit med en jäkla idiot, när det här uppenbarligen gäller någonting helt annat.

Biden-administrationen är irrelevant i det här ämnet.
Citera
2026-09-02, 20:06
Medlem
whogivesafucks avatar
Så kom nästa. Hormuz skall döpas om. Men nu är det väl frågan om det verkligen kan lyckas. Namnet "Biggest Loser" är ju upptaget.
Citera
2026-09-02, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
citat clownen "Donald Trump: We're fighting wars. We can't possibly care about healthcare, childcare, Medicaid, and all these things" Tydligen har han tid att sitta och dumma ut sig på internet hela kvällarna.

Vad han menade med det var att det inte är/var en federal fråga - det är en fråga för varje enskild stat (tex som EU)
Citera
2026-09-02, 22:21
Medlem
KnullfBristerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Men Amerika är väl ingen kontinent?

Nej, det är det inte. Nuförtiden är Amerikkka främst inkontinent med läckor både här och där.
Citera
2026-09-03, 00:17
Medlem
Citat:
sandlåda efter en replik. suck.

(FB) President Trump föreslår att Hormuzsundet ska heta Trumpsundet (2026-09-02)

Precis som jag sa.
Citera
2026-09-03, 12:14
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:

Nja… artikeln du citerade var en New York Post artikel. Den tidningen är en ökänd skandalblaska som i regel är MAGA trogen.

Men såvitt jag har kunnat utröna så stämmer det faktiskt att under Bidens tid döptes om ganska många armebaser och framför allt mindre geografiska platser. Syftet för detta var dock ganska annorlunda än Trumps mani på att döpa om geografiska namn. Som jag förstått rörde sig framför allt om två saker:
1. Armébaser som var döpta efter sydstatspersonligheter. Det här är egentligen inte så konstigt eftersom det är ju mycket märkligt att man döper militära baser efter fiender. Dessutom fiender som kämpade för att bevara slaveriet.
2. Diverse geografiska namn som innehåller ordet ’squaw’. Varför det då? Jo nu har det gått många år sedan jag bodde i USA och dagligen använde amerikanska språket. Det har nog i viss mån förändrats; när jag bodde där för längesen så var ’squaw’ ett ord som sällan användes, och nog inte hade nån särskild värdering för de flesta. Det innebar helt enkelt en kvinna av indianskt ursprung. Nu lär det vara annorlunda och det kombinerar ett nedsättande uttryck för en lösaktig kvinna med en indiansk etnicitet. Jag skulle tro att en svensk motsvarighet skulle vara ’thailuder’, och det är klart det kanske inte särskilt lämpligt att den liten ort heter Thailuderköping?
Så jag skulle vilja säga att alla paralleller och jämförelser mellan dessa omdöpningar och Donnes mani på att döpa om etablerade geografiska namn är ganska långsökta.
Däremot är kanske bra att Trump sysselsätter sig med att titta på nya geografiska namn. Det kanske kan ta bort uppmärksamheten från att starta nya meningslösa krig, förolämpa allierade, uttrycka sig lismande om fiender, och försöka försvåra världshandeln.
Så om Stilla havet, under något år kommer det att kallas för Västra amerikanska oceanen, eller Trumphavet, är det ett ganska billigt pris?
Senast redigerad av Clodius 2026-09-03 kl. 12:22.
Citera
2026-09-05, 09:55
Medlem
Ördögs avatar
Kanadickarnas kulturelit konverserar.

The Lake Ontario effect on pop culture
https://www.cbc.ca/arts/commotion/the-lake-ontario-effect-on-pop-culture-9.7331565
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in