2026-08-27, 20:16
Avslutad
Hyllad vital konstnär, en förebild för många men han har samtidigt en problematisk bakgrund med rattfylla och gett romantiserande bild av sitt återfall med grogg på Cuba.
https://www.expressen.se/noje/lundells-ord-om-rattfyllan-var-valdigt-skrammande (Publicerad 22 jun 2019)
Citat:
Det var i våras som ”Jack”-författaren greps utanför Simrishamn. Det visade sig att han hade en alkoholhalt på 1,5 promille i blodet. Gränsen för grovt rattfylleri går vid 1.0 promille. Lundell erkände att han druckit alkohol och sedan satt sig i bilen.
Citat:
– Det där är en lång, lång, lång historia. Dricka fram till 1987, gå in i rehab, vara nykter i 19 år, åka till Kuba, ta en drink på La Floridita. Dricka igen i nio år. Så ser det ut. Är det någonting jag är expert på är det alkohol, säger han till Nöjesbladet.
2026-08-27, 20:27
Medlem
Klas-Vegass avatar
Nja, skulle snarare säga avskräckande exempel sedan 80-tal.

Kanske hos tonåringar när jack kom ut.

Alkoholister har alltid varit gamla gubbar och kärringar utan glamour.

Glamouren har mer funnits på själva uteställena. TYp stureplan, cafe opera.

MEn alkohol har alltid haft en odor av piss om du frågar mig.

Men hela författarskrået har haft något sjukt förhållande till alkohol.
2026-08-27, 20:29
Medlem
Onanikrems avatar
Visst har han gjort det. Lätt att romantisera det men ingen ser vad som händer bakom kulissen
Själv supit bort en del, men aldrig så illa jag tappat körkortet/kvaddat eller spöat någon på fyllan.
Alkoholen finns fortfarande i mitt liv, men kontrollerar den.
2026-08-27, 20:33
Medlem
Smekarn87s avatar
Ja!
2026-08-27, 20:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Visst har han gjort det. Lätt att romantisera det men ingen ser vad som händer bakom kulissen
Själv supit bort en del, men aldrig så illa jag tappat körkortet/kvaddat eller spöat någon på fyllan.
Alkoholen finns fortfarande i mitt liv, men kontrollerar den.
Hans lever verkar ha hängt med i någorlunda skicka ganska länge, står att han var 69 år (2019).
2026-08-27, 20:48
Medlem
AlphaHannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specialmodell
Visste inte ens att den alkisen/pundaren lever.
Min gamle farfar var sosse och stort fan av Ulf Lundell. När jag var liten parvel hördes jämnt "oooh la la la jag vill ha dig" från Farfars vinylspelare.
2026-08-27, 20:49
Medlem
Sqrbankens avatar
Nä, skulle jag inte påstå. Han är för oskön på nått vis. Måste finnas någon balans för att en (mörk) romantisering ska uppstå hos en alkad författare på nått vis. Hemingway kanske kvalade in där.
2026-08-27, 20:50
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForeningsLiv
Hans lever verkar ha hängt med i någorlunda skicka ganska länge, står att han var 69 år (2019).
Uppenbarligen, men enligt trådstarten var han nykter i 19 år (tror vad jag vill på) sedan har det mycket med gener att göra. Med bra gener kan man missköta sig ganska mycket. Med dåliga gener kan man dö av diabetes vid 48 år. Livets lotteri.
2026-08-27, 23:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Uppenbarligen, men enligt trådstarten var han nykter i 19 år (tror vad jag vill på) sedan har det mycket med gener att göra. Med bra gener kan man missköta sig ganska mycket. Med dåliga gener kan man dö av diabetes vid 48 år. Livets lotteri.
Skriva om den nyktra delen av livet kanske inte är lika spännande.
Edit:
Citat:
I år kom uppföljaren till boken ”Vardagar” ut, ”Vardagar 2”. Där skriver han öppet om sin relation till alkoholen.
Senast redigerad av ForeningsLiv 2026-08-27 kl. 23:24.
2026-08-27, 23:29
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForeningsLiv
Hyllad vital konstnär, en förebild för många men han har samtidigt en problematisk bakgrund med rattfylla och gett romantiserande bild av sitt återfall med grogg på Cuba.
https://www.expressen.se/noje/lundells-ord-om-rattfyllan-var-valdigt-skrammande (Publicerad 22 jun 2019)

Trodde för ett ögonblick att du menade Rom i regnet.
2026-08-28, 00:10
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Trådar om alkoholism, baksmälla och andra hälsorelaterade tillstånd skall postas i Medicin & Hälsa.

Trådar om trams, fylla och andra ovidkommande saker postas i annat lämpligt forum men INTE i alkohol.

Här diskuterar vi alkoholdrycker, alkoholkultur och därtill hörande spörsmål.

Trådar som avviker från detta kommer att låsas/Mod.

(FB) Viktigt - regler för alkoholforumet!

Tråd låst.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in