2026-08-27, 12:36
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Vad händer om myggorna följer med flyget och flyger ut vid landning? Låt säga att det sker på Luleås flygplats där det inte är långt till träskmark. Kan de teoretiskt överleva och skapa en malaria-smitthärd i Sverige? Då antar jag ett en mygga som bär på Malaria för över malaria till sin avkomma.
Citera
2026-08-27, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Kan malaria överföras sexuellt?

Är verkligen tyska myggor problemet?

Det beror ju på vad du har för sexuella preferenser, om utbyte av blod ingår så skulle det kunna smitta
Citera
2026-08-27, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Vad händer om myggorna följer med flyget och flyger ut vid landning? Låt säga att det sker på Luleås flygplats där det inte är långt till träskmark. Kan de teoretiskt överleva och skapa en malaria-smitthärd i Sverige? Då antar jag ett en mygga som bär på Malaria för över malaria till sin avkomma.

Men varför antar du saker som inte stämmer med verkligheten? Malariamyggor överför inga parasiter till sin avkomma, de smittar endast när de själva först bitit en smittad person
Citera
2026-08-27, 12:53
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Finns 4 typer av inhemska malariamyggor, så försök inte med fin muslimska agenda som vanligt.
Citera
2026-08-27, 13:02
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Men varför antar du saker som inte stämmer med verkligheten? Malariamyggor överför inga parasiter till sin avkomma, de smittar endast när de själva först bitit en smittad person

Det är ju därför det heter "anta" Jag vet inte, därför antar jag. Men nu vet jag hur det ligger till. Tack för informationen, men din attityd kan du köra upp i räva.
Citera
2026-08-27, 13:06
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Finns 4 typer av inhemska malariamyggor, så försök inte med fin muslimska agenda som vanligt.

Du är inte frisk du ser muslimsk agenda i allt. Gå utomhus och njut av sensommaren istället för att hata.
Citera
2026-08-27, 14:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Inkubationstiden kan ibland vara flera år.

Jo, läste det också. Kan tydligen ligga latent i kroppen under väldigt lång tid innan det plötsligt blommar upp.
Citera
2026-09-17, 18:25
Medlem
Ördögs avatar
Ytterligare ett dödsfall. Totalt har åtta personer i Frankfurtområdet smittats, och tre av dem har dött.

https://www.france24.com/en/live-news/20260917-third-malaria-death-in-germany-from-outbreak-tied-to-frankfurt-airport
https://www.tagesschau.de/inland/regional/hessen/malaria-faelle-frankfurt-100.html
Senast redigerad av Ördög 2026-09-17 kl. 18:28.
Citera
2026-09-18, 15:32
Medlem
SysterMorbids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Inkubationstiden kan ibland vara flera år.

Flera år? Tror inte det hör till vanligheten.
Citera
2026-09-19, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SysterMorbid
Flera år? Tror inte det hör till vanligheten.

Det tillhör inte vanligheten, men vissa malariaparasiter kan ligga vilandes i levern i flera år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in