Citat:
Ursprungligen postat av
Sicero
Kan man deala med bil firmor nu för tiden. Om en bil kostar 40k kan man pruta 5000kr på plats.. Få den för 35k. Tror ni det går eller priset är priset som de sätter
Ska du pruta bör du hursomhelst veta exakt vad du vill ha, så att de inte måste lägga en massa tid på att manipulera dig. Prutningen måste också verka helhjärtat, inte som något du säger för att "man kan ju alltid försöka". Om de gör bedömningen att du vill köpa bilen hos just dem oavsett, så kommer de inte att sänka priset - de idkar inte välgörenhet. Hitta på något om att du har andra alternativ. Verka inte som att du har bråttom, säg inte saker av typen "jag vill ha bilen innan fredag". Säg hellre "jag är runt och kollar på olika bilar hela dagen idag".
40000 kr är inte mycket för en handlare så i den prisklassen är det viktigare att du är en sympatisk person och enkel att ha att göra med och någon som kanske kommer tillbaks till dem i framtiden. Så säg saker av typen "den här bilen ska jag bara ha fram tills i januari för jag har ett projektarbete, jag tjänar mycket pengar nu så jag kanske köper något finare till mig och familjen då", så att de får intryck av att de kan sälja mer till dig i framtiden. Testa också att kohandla, säg typ "om jag får den för 35000 kr så behöver ni inte fixa den där lackskadan, det gör jag själv".