2026-08-26, 23:21
Medlem
kibokos avatar
Beror såklart på hur gammal bilen är och hur desperata de är att bli av med den, men på nyare bilar som är någorlunda lättsålda är prutmånen ganska liten. Betydligt lättare att slänga på tillbehör som de råkar ha inne då marginalerna för handlarna där är så enormt mycket högre.
Citera
2026-08-27, 11:07
Medlem
Wyrdkins avatar
Defintivt, men på mindre firmor, knappast Riddermark.
Citera
2026-08-27, 11:17
Medlem
Jahbrahs avatar
Beror på, inte om du är en brun hårig sjuk sköterska. Annars möjligtvis ca 10%, obs ingen källa.
Citera
2026-08-27, 12:40
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sicero
Kan man deala med bil firmor nu för tiden. Om en bil kostar 40k kan man pruta 5000kr på plats.. Få den för 35k. Tror ni det går eller priset är priset som de sätter
Finns det bilhandlare som sätter högre pris än vad bilen är värd?
Citera
2026-08-27, 13:30
Medlem
Går absolut att pruta såväl hos bilhandlare som vid affär med privatperson.

Gäller såväl ny som begagnad bil.

På privat begagnad bil kollar man hur länge annonsen varit ute, utan att bilen sålts.

Hos bilhandlaren kollar man ur länge bilen stått i lager = blivit en allt dyrare "hyllvärmare".

Beträffande nya bilar hos märkeshandlare kan det gå att pruta mer på en bil han "äger" än på en bil han har i "kommission" från importören/generalagenten.

"Kommissionsbilarna" är tidvis kryddade med "allt extra" såsom vinterhjul, draganordning, gummimattor, bagagerumsmattor, elektrisk motorvärmare + kupévärmare, vingspoiler, skydd på bakbumpersen m m.

Nackdelen med att köpa en i hallen befintlig bil är att man inte får välja färg eller utrustningsnivå.
D v s glastak, djurhudar att sitta på, elbaklucka m m.

Senaste gången jag köpte en ny mellanstor SUV valde jag en ny bil som bilhandlaren ägde - inte hade i kommission.
Då lyckades jag förhandla mig till "på köpet" vinterhjul, in-/utfällbar draganordning, gummimattor "överallt" samt elektriskt kupévärmaruttag.
Löst/separat köpt ett värde på runt 30.000:-till 40.000:- enligt min killgissning.
Jag fick inte välja färg - men å andra sidan slapp jag elbaklucka.

På bra och populära bilar som Toyota är prutmånen nästan obefintlig.

Men på bilar som det finns gott om - Volvo t ex - är prutmånen ofantlig.

Allra störst prutmån tror jag det är på bilar med kamremmen i olja
En chansning som kan löna sig - om man inte har otur!
Citera
2026-08-27, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Finns det bilhandlare som sätter högre pris än vad bilen är värd?
Absolut finns det det.
Kolla bara annonserna om t ex Suzuki Jimny.
Bilar som kostade runt 230.000:- nya begärs nu ungefär 330.000:- för - och då har en del rullat 3.000 till 5000 mil och har förbrukat fabriksgaranti och vagnskadeförsäkring!
Enda fördelen med begagnad Suzuki är att Malusskatten upphört.

Bilhandlarnas överprissättning har dragit med sig privatsäljarnas ohemula priser.
Citera
2026-08-27, 13:49
Medlem
Nej. Men möjligtvis hos en bilhandlare eller bilfirma.
Citera
2026-08-27, 20:54
Medlem
Nja. På sin höjd har jag fått med vinterdäck/sommardäck, och då har det typ varit däcken som tillhörde bilen tidigare,

Tycker dom har blivit svåra som fan med prutandet, det beror nog på att dom har inte så många objekt längre, hela bilhandlar marknaden är rubbad av så många aktörer så när de väl har ett objekt inne så vill dom ha sitt begärda pris,
Citera
2026-08-27, 23:41
Medlem
Klart du ska pruta och börja riktigt lågt.....

Det är bara Svennarna som betalar fullpris direkt och sen skryter om vad bilen kostade medans lyssnarna förstår hur blåst han blev

Prova flera bilhallar och du blir duktigare för varje gång och många sköna tusenlappar att spara
Citera
2026-09-13, 21:55
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sicero
Kan man deala med bil firmor nu för tiden. Om en bil kostar 40k kan man pruta 5000kr på plats.. Få den för 35k. Tror ni det går eller priset är priset som de sätter

Ska du pruta bör du hursomhelst veta exakt vad du vill ha, så att de inte måste lägga en massa tid på att manipulera dig. Prutningen måste också verka helhjärtat, inte som något du säger för att "man kan ju alltid försöka". Om de gör bedömningen att du vill köpa bilen hos just dem oavsett, så kommer de inte att sänka priset - de idkar inte välgörenhet. Hitta på något om att du har andra alternativ. Verka inte som att du har bråttom, säg inte saker av typen "jag vill ha bilen innan fredag". Säg hellre "jag är runt och kollar på olika bilar hela dagen idag".

40000 kr är inte mycket för en handlare så i den prisklassen är det viktigare att du är en sympatisk person och enkel att ha att göra med och någon som kanske kommer tillbaks till dem i framtiden. Så säg saker av typen "den här bilen ska jag bara ha fram tills i januari för jag har ett projektarbete, jag tjänar mycket pengar nu så jag kanske köper något finare till mig och familjen då", så att de får intryck av att de kan sälja mer till dig i framtiden. Testa också att kohandla, säg typ "om jag får den för 35000 kr så behöver ni inte fixa den där lackskadan, det gör jag själv".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in