2026-08-30, 13:16
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nu är du oärlig och blandar ihop smältande glaciärer med jordskred.
Det är högst oklart om Nepalraset som denna tråd handlar om, utlöstes av en smältande glaciär. satellitbilder visar att ett betydligt större område än bara glaciären som ramlade ned.

Experter är väldigt osäkra. En professor vid Oxford talar både om en ”glacial collapse” och en ”landslide”.

Citat:
"I think the sheer wave of debris suggests there was a landslide first, the water built up, [which] dammed the river, and then it burst in one huge great flood," he told the BBC.

https://www.bbc.com/news/articles/cd948kn02e5o

I ett tidigare listade jag några tänkbara orsaker till katastrofen. Men du verkar redan ha låst fast dig vid tanken på att orsaken måste vara att glaciären smält.
Citera
2026-08-30, 14:35
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
De har gjort det i 20 år.

Källa?
Citera
2026-08-30, 15:03
Medlem
Sados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Källa?
https://www.researchgate.net/publication/226792669_Trends_in_landslide_occurrence_in_Nepal
Citera
2026-08-30, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Vattnet är det mest skrämmande elementet. Sån ofattbar kraft i det när det väl tar fart. Sveper med allt utan minsta pardon.

Det värsta jag sett i termer av naturkatastrofer, närmast till hands ligger väl tsunamin 2004. Vattnet då också.
Fast nu var det ju inte bara vatten utan lera , stora stenblock, grus, jord och is, som i sin tur drar med sig byggnader av både betong och trä, plåt och allt möjligt som kommer i dess väg, bilar etc etc!
Citera
2026-08-30, 15:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Källa?

Googla "melting glaciers" och läs de första 10 artiklarna du ser.
Citera
2026-08-30, 15:50
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det är högst oklart om Nepalraset som denna tråd handlar om, utlöstes av en smältande glaciär. satellitbilder visar att ett betydligt större område än bara glaciären som ramlade ned.

Precis, men om du googlar så ser du att området har varit under varning i flera decennier. Missade du verkligen det?
Citera
2026-08-30, 17:05
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Precis, men om du googlar så ser du att området har varit under varning i flera decennier. Missade du verkligen det?
Må så vara, men det betyder inta att orsaken är klarlagd.

Både du o jag lutar åt att uppvärmningen har med saken att göra, men medan du tror på en smältande glaciär så tror jag mer på att marken runt glaciären (och framför allt nedanför den) har tinat så pass att monsunregnen successivt mättat den till den grad att den till slut inte orkade bära glaciärens tyngd.

Lägg till det, att berggrunden är allt annat än solid och granithård. Det är skiffer, mjukare bergarter och en del hårdpackad lera och grus.
Citera
2026-08-30, 17:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Både du o jag lutar åt att uppvärmningen har med saken att göra, men medan du tror på en smältande glaciär så tror jag mer på att marken runt glaciären (och framför allt nedanför den) har tinat så pass att monsunregnen successivt mättat den till den grad att den till slut inte orkade bära glaciärens tyngd.

Och det faktum att monsunregnen nådde flera tusen meter högre upp förra året än någosin tidigare influerade inte någonting? Och klimatförändringarna hade ingenting med det faktum att monsunregnen nådde hela vägen över Himalaya istället för att hålla sig under bergen?
Citera
2026-08-30, 20:24
Medlem
Verkar ju snarare va berggrund som släppt med en bit av en glaciär som följt med som sedan fallit en bra bit och landat på ännu mer is. Det som i sin tur orsakade den seismiska aktiviteten.
Senast redigerad av dullako 2026-08-30 kl. 20:32.
Citera
2026-08-30, 21:18
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Och det faktum att monsunregnen nådde flera tusen meter högre upp förra året än någosin tidigare influerade inte någonting? Och klimatförändringarna hade ingenting med det faktum att monsunregnen nådde hela vägen över Himalaya istället för att hålla sig under bergen?
Som jag redan sagt flera gånger så tror jag också att klimatförändringarna kan ha med detta att göra, så det är fullständigt omöjligt att förstå varför du tar upp dem på ett som antyder att jag inte tror på dem.

Läser du inte de inlägg du svarar på ordentligt?
Citera
2026-08-30, 21:23
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sado
https://www.researchgate.net/publication/226792669_Trends_in_landslide_occurrence_in_Nepal
Och den rapporten anger tre orsaker till det ökade antalet skred, men nämner inte klimatförändringarna:

Citat:
It is also clear that in recent years the number of fatalities has increased dramatically over and above the effects of the monsoon cycle. Three explanations are explored for this:

- land-use change

- the effects of the ongoing civil war in Nepal

- and road building. It is concluded that a major component of the generally upward trend in landslide impact probably results from the rural road-building programme, and its attendant changes to physical and natural systems.

Enligt rapporten är det alltså lokal påverkan som är orsaken till att så många fler dör i skredolyckor i Nepal.

Det stämmer säkert att de tre angivna orsakerna har stor inverkan, men jag är litet förvånad över att klimatförändringarna inte tas upp. Eller gör de det, och jag har missat?
Citera
2026-08-31, 07:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Som jag redan sagt flera gånger så tror jag också att klimatförändringarna kan ha med detta att göra, så det är fullständigt omöjligt att förstå varför du tar upp dem på ett som antyder att jag inte tror på dem.

Läser du inte de inlägg du svarar på ordentligt?

Jo, men att påstå att vi inte känner till de bakomliggande orsakerna när vi gått runt och väntat på det i mer än tio år är fånigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in