2026-08-29, 02:07
Medlem
snillet_1s avatar
Vattnet är det mest skrämmande elementet. Sån ofattbar kraft i det när det väl tar fart. Sveper med allt utan minsta pardon.

Det värsta jag sett i termer av naturkatastrofer, närmast till hands ligger väl tsunamin 2004. Vattnet då också.
Citera
2026-08-29, 02:53
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aromatti
https://www.facebook.com/reel/1856211449121616

första klippet AI eller riktigt? hus forslars bort på sekunden och folk försvinner...filmat långt ifrån

En kubikmeter vatten väger ett ton, den här lersörjan väger mycket mer, och det kommer med hög hastighet. Det som om husen blir träffade av massor av fullastade långtradare i högsta fart.
Citera
2026-08-29, 13:35
Medlem
Skit! Vilka videor!
Verkligen skräckunderhållande att se hur Jorden/Naturen krossar människoinsekter!
Citera
2026-08-29, 14:10
Medlem
Citat:
626 personer har hittills bekräftats döda och över 2 400 saknas.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/jordkred-i-nepal-detta-vet-vi

Det kanske inte blir femsiffrigt då, kan man "hoppas".

Denna filmen visar verkligen kraften i floden (har postat den innan, men jag tror det var utan ljud):
https://files.catbox.moe/omxsre.mp4
Citera
2026-08-29, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/jordkred-i-nepal-detta-vet-vi

Det kanske inte blir femsiffrigt då, kan man "hoppas".

Denna filmen visar verkligen kraften i floden (har postat den innan, men jag tror det var utan ljud):
https://files.catbox.moe/omxsre.mp4

Inlägget före dig säger upp mot 12k saknade redan och man får anta att de flesta av dom är döda.
De som hann upp en bit i bergen har ju sedan kunnat ta sig ner eller räddas.
Jag tror vi hamnar på 15k döda, kanske ännu mer
Citera
2026-08-29, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Inlägget före dig säger upp mot 12k saknade redan och man får anta att de flesta av dom är döda.
De som hann upp en bit i bergen har ju sedan kunnat ta sig ner eller räddas.
Jag tror vi hamnar på 15k döda, kanske ännu mer
Det var jag som skrev 12k anmälda saknade då jag såg det på BBC eller liknande kanal. Men jag ser nu att svenska kanaler säger 3k anmälda saknade varav ca 500+ är turister. Kroppar har dykt upp i Indien så de kan färdas lång väg. Oavsett är det en mardröm!
Citera
2026-08-29, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViperDavenwood
Det var jag som skrev 12k anmälda saknade då jag såg det på BBC eller liknande kanal. Men jag ser nu att svenska kanaler säger 3k anmälda saknade varav ca 500+ är turister. Kroppar har dykt upp i Indien så de kan färdas lång väg. Oavsett är det en mardröm!

Tror ändå 3k är väldigt lite, bara på nån enstaka video såg man säkert 1000 Pers dö
Citera
2026-08-29, 20:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Vattnet är det mest skrämmande elementet. Sån ofattbar kraft i det när det väl tar fart. Sveper med allt utan minsta pardon.

Det värsta jag sett i termer av naturkatastrofer, närmast till hands ligger väl tsunamin 2004. Vattnet då också.

Det här var ändå snäppet mer kraftfullt än tsunamin, rent lokalt.

Kanske för att alltsammans kom i en trång ränna eller fåra ...
Citera
2026-08-29, 20:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Så kan det naturligtvis vara men glaciärer har kollapsat förr genom historien i alla möjliga klimat så att dra några slutsatser här är förhastat.

Sluta för fan. Det var monsunregn i Kina förra året. Monsunregn från Indien som gled över hela Himalaya och regnade ner på läsidan. Försök att ta in vad det betyder att ett tropiskt regnsystem tar sig över världens högsta bergskedja.
Citera
2026-08-29, 20:39
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Sluta för fan. Det var monsunregn i Kina förra året. Monsunregn från Indien som gled över hela Himalaya och regnade ner på läsidan. Försök att ta in vad det betyder att ett tropiskt regnsystem tar sig över världens högsta bergskedja.

Jag tänker absolut inte sluta bara för nån klimattomte jumps to conclusion.

Jag har sett ett flertal experter analysera katastrofen och ingen vet exakt vad som hänt även om vissa scenarior är högst troliga. Ingen av dessa har hittills sagt att detta absolut är klimatrelaterat.
Såklart kan så vara fallet men innan alla fakta ligger på bordet går det inte dra några slutsatser.

Det är så forskning fungerar, inte genom att nåt random Greta-fan vrålar på nätet.
Senast redigerad av Magnum 2026-08-29 kl. 20:43.
Citera
2026-08-29, 20:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag har sett ett flertal experter analysera katastrofen och ingen vet exakt vad som hänt även om vissa scenarior är högst troliga. Ingen av dessa har hittills sagt att detta absolut är klimatrelaterat.

Vilka experter är det frågan om?
Citera
2026-08-29, 20:46
Medlem
Citat:
Jag tänker absolut inte sluta bara för nån klimattomte jumps to conclusion.

Såklart kan så vara fallet men innan alla fakta ligger på bordet går det inte dra några slutsatser.

Det är så forskning fungerar, inte genom att nåt random Greta-fan vrålar på nätet.

Någon helikopter måste väl nu tagit sig till "källan" och utifrån vad man sett kunnat dra hyfsat säkra slutsatser till vad som utlöste det hela?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in