2026-08-27, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Så innan 1900-talet kollapsade aldrig en endaste glaciär någonsin? Det tror nog inte ens du på.

Under mina förhållandevis få år på denna jord har jag med mina ögon sett glaciärer försvinna. "Naturligt" är att en glaciärer kalvar längst fram på tungan och byggs succesivt på ovanifrån. Konstant i rörelse.
Citera
2026-08-27, 16:42
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PremiumFisk
Under mina förhållandevis få år på denna jord har jag med mina ögon sett glaciärer försvinna. "Naturligt" är att en glaciärer kalvar längst fram på tungan och byggs succesivt på ovanifrån. Konstant i rörelse.
Vilket kan ha skett även i detta fall då fronten bröts av och gled över bergskammen och föll ner. Den kan naturligtvis inte röra sig framåt hur länge som helst över ett stup. Så småningom kollapsar den av sin egna tyngd.

Du kan heller inte hävda vetenskapliga bevis på något du sett vid något enstaka tillfälle. Var du verkligen på plats? Hur många ställen och hur många gånger?
Senast redigerad av Magnum 2026-08-27 kl. 16:45.
Citera
2026-08-27, 16:44
Medlem
Fy fan, tycker synd om alla som drabbats av detta. No chance, gick snabbt.

Såklart alla miljömuppar omedelbart sätter igång att skrika om klimatet osv. Det gör dom ju även vid minsta lilla regnoväder i Sverige.
Citera
2026-08-27, 16:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nutrilett
”Jordskredet” var en glaciär som
kollapsade. Vilket beror på att det blivit varmare. Vilket beror på utsläpp av växthusgaser. Inget av detta är kontroversiellt.

Naturkatastrofer är en naturlig del av jordens utveckling och det har alltid i alla tider funnits vulkaner och annan skit så lugna ner dig nu. Jorden exploderar inte bara för att det var ett jordskred i Nepal.
Citera
2026-08-27, 16:46
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrich-zachariaz
För att dra en liknelse. Spelar du rysk roulette är det en på sex att du skjuter skallen av dig. Om jag då petar in fem kulor till i pistolen så är det 100% chans att du dör. Och visst hade du kunnat dö ändå, men ingen skulle påstå att mitt agerande inte spelar nån roll...

Den liknelsen ger jag inte mycket för då den inte ens är jämförbar i detta fall.
Citera
2026-08-27, 17:00
Medlem
En bra och vetenskaplig sammanställning över varför varmare klimat gör glaciärer mer instabila och därmed löper större risk att kollapsa: https://www.antarcticglaciers.org/2026/08/august-2026-nepal-tibet-floods/
Citera
2026-08-27, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PremiumFisk
Japp, instämmer helt - effekterna av klimatförändringarna syns mer och mer desto längre in på 2000-talet vi verkar gå. Viktigt nu att vi lyssnar på de vetenskapsmän som forskat kring detta länge.

Vi bör undvika att hälla bensin på brasan som brinner på vår egen farstu.
Och hur förklaras värmeperioden för cirka hundra år sedan?
Citera
2026-08-27, 17:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Henrich-zachariaz
En bra och vetenskaplig sammanställning över varför varmare klimat gör glaciärer mer instabila och därmed löper större risk att kollapsa: https://www.antarcticglaciers.org/2026/08/august-2026-nepal-tibet-floods/

Vår tids största utmaning och det som påverkar klimatet allra mest är överbefolkningen. På 100 år har jordens befolkning ökat från 2 miljarder till drygt 8 miljarder. Där ligger den i särklass största källan till uppvärmningen. Om du inte tror mig kan du ställa dig i ett litet rum och sen packa det proppfullt med människor, du lär känna hur värmen stiger till extrema nivåer på 1 timme. Förutsatt att alla i rummet lever och andas.
Citera
2026-08-27, 17:29
Medlem
har ett språkrör trängt sig fram ännu och pekat på olyckan i Nepalien?....fy fan...vilka individer...äckliga---fy fan...äckliga
Citera
2026-08-27, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Vår tids största utmaning och det som påverkar klimatet allra mest är överbefolkningen. På 100 år har jordens befolkning ökat från 2 miljarder till drygt 8 miljarder. Där ligger den i särklass största källan till uppvärmningen. Om du inte tror mig kan du ställa dig i ett litet rum och sen packa det proppfullt med människor, du lär känna hur värmen stiger till extrema nivåer på 1 timme. Förutsatt att alla i rummet lever och andas.
Nu funkar det ju inte riktigt så på global nivå. Det är inte vår kroppsvärme som värmer upp jorden..
Citera
2026-08-27, 17:44
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt

Då bör det räcka att alla flyttar till glesbygd, så märks det knappt nån skillnad alls.
Citera
2026-08-27, 17:48
Medlem
Det tog alltså inte ens ett dygn innan den svenska NPC-flocken började skylla på "klimatförändringar".
Tusentals har förlorat sina liv, än fler sina hem, men det enda ni bryr er om är att försöka plocka politiska poäng på det. Det är på tiden att nån ser över den här allmänna rösträtten vi har här i väst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in