2026-08-27, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Det blir problem med språket när de har invandrare som lärare. Barnen får ex. lära sig att det heter joni och joli istället för juni och juli. Barn ska inte lära sig dålig invandrarsvenska i skolan. Och det är samma sak med engelska.

Varför pratar läraren arabiska med vissa elever? Detta är Sverige, och vi pratar svenska, speciellt i klassrummen.

Haha joni o joli, jag dog av skratt.
Vi hade när jag gick i skolan på 90talet ganska många lärare som var från andra länder, minns vi hade en tysk man i både svenska och engelska och en man från Malaysia i matte och religion. Bästa lärarna man kan önska sig, visst talade dom på sitt egna sätt men man fick lära sig ganska mycket om annat än de ämnena de lärde ut eftersom man undrade saker och var nyfiken, men inga som helst svårigheter i övrigt att förstå varandra osv. Det du skriver hoppas jag är överdrivet för annars blir man mörkrädd det kan ju inte va möjligt att man får undervisa kids i skolan utan att ha någon utbildning eller kunskap? Är det här sant, isåfall skulle jag om jag vore er skriva en insändare till er lokala tidning om inte rektorn agerar

Edit: jag menar förståss trådstartaren som beskrev att personen inte var lämpad för sitt arbete, ber om ursäkt
Senast redigerad av KentDement 2026-08-27 kl. 08:49.
Citera
2026-08-27, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Det blir problem med språket när de har invandrare som lärare. Barnen får ex. lära sig att det heter joni och joli istället för juni och juli. Barn ska inte lära sig dålig invandrarsvenska i skolan. Och det är samma sak med engelska.

Varför pratar läraren arabiska med vissa elever? Detta är Sverige, och vi pratar svenska, speciellt i klassrummen.

Detta håller jag faktiskt med om. Jag vet flera fritidslärare tex eller idrottslärare med bakgrund i Mellanöstern som är mycket bra på sitt jobb och lämpliga. Det enda jag vänder mig emot är lärare som bryter och undervisar i svenska, men egentligen i alla ämnen då det är viktigt att barn/ungdomar lär sig språket ordentligt. Ordförrådet och hur man använder det behärskar inte någon som inte pratar på modersmålsnivå.
Det värsta är att så många med invandrarbakgrund vill bli lärare i svenska för invandrare. Det är ju det sista de ska jobba med.
Jag bor inte i Sverige och här måste lärare prata landets språk fläckfritt för att få jobb. Så måste det vara, språket är jätteviktigt och är grunden för all inlärning.
Citera
2026-08-27, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrankFrebin
Detta kan inte stämma. Kanske för MENA-folket enbart isåfall…
Min Googling säger emot mig och mina uppgifter kommer från någon professor på TV för länge sedan.

Däremot säger AI detta.
Svenska anses vara relativt lätt att lära sig på en grundläggande nivå om du kan engelska, men det har en brant inlärningskurva när det gäller uttal, tonfall och kulturella nyanser.

Tittar vi då på invandrare så är det just uttalen vi reagerar på. Eftersom jag börjar närma mig åldern där jag inte längre kan säga att åldern är en siffra så har jag haft invandrare omkring mig i många år.
Vi har alltid haft problemet med att de pratar sitt egna språk med varandra och då självklart att de snackar skit om oss.
Ett ex till mig förklarade detta då hon inte var Svenne. De skäms för sin brytning.
Det är därför vi fått ortensvenska.
I stället för att lära sig ett omöjligt språk gör de ett eget och ge det någon generation till så pratar de som oss.
Som exempel mot ditt hitte på så har vi en stavhoppare med en viss brytning och pga språksvårigheter tänler jag inte försöka stava hans namn. Men jag funderar på vilket MENA-land han kommer från?
Citera
2026-08-27, 09:49
Medlem
otnokadnagaporps avatar
Var försiktig och lyssna på Geminis råd!

Kom ihåg att ungen måste ha telefonen med sig!
Citera
2026-08-27, 10:17
Medlem
enbart överklassens och elitens barn dvs avkomma bibehåller akademiska ambitioner och känner på förhand till vilka skolor och utbildningsvägar dom kan ta.

Den svenska medelklassen blir fattigare o inkomstklyftorna ökar. Svenska barn dras med ner i förfaller, erhåller inga utbildningsresurser o föräldrarna trodde att ”samhället” skulle fixa det åt dom, -det är det vi betalar skatt för”

Ungarna lever istället på TikTok o sandnegrerna jobbar 24/7 o tar över taxi, pizzerior, grönt o frukt o skickat barnbidrag o resten av bidrag o överskott till muhammedanien (dom jobbar svart är och lr frånskilda på pappret)

Någon här som röstat på sossarna senaste 40 åren?

Sä här blev det…

Vidriga vidriga sandnegrer!

Hoppas din son har courage att i klassen öppet ifrågasätta vad han gör där när han varken talar S eller GB, o därefter gör rik rektorn o vägrar spendera mer tid så länge eleverna vet mer än lärarna!!!
Citera
2026-08-27, 12:03
Medlem
PerniWhas avatar
Ja, det har hänt att det varit vikarier med kasst språk men har för det mesta gått bra.
Citera
2026-08-30, 03:52
Medlem
Jag hade ett år en rysk lärarinna i engelska och en svensk lärarinna i spanska. Dessa var väldigt bra. Året efter hade jag en svensk lärare i engelska och en dominikansk lärarinna i spanska. Dessa var sämre. Min persiske OÄ-lärare (typ SO på mellanstadiet) lärde mig mer om världens geografi/historia än någon svensk lärare någonsin gjort (dvs han hade helt andra perspektiv än skolboken). Samtidigt var min svenske SO-lärare på högstadiet den enskilt bäste läraren jag någonsin haft (universitet inkluderat).

En vän till mig fick läsa om matte B (vet inte vad det motsvarar idag, Matte 2/3 kanske). Han hade haft en svensk lärarinna men fick IG/U. På sommarskolan hade han en afghan som nyligen kommit till Sverige (max 5 år) som lärare. Fick VG i matte efter 2-3 veckor och idag har kompisen master inom ekonomi och jobbar som CFO.

Summa summarum: var inte rasist. Lärare kan vara kassa eller toppen oavsett härkomst även om jag håller med om att läraren måste ha språk nog att kommunicera på.
Citera
2026-08-30, 04:54
Medlem
Jag får hoppas att du klagade till rektor och även gav den lokala media ett uppslag de kunde ta tag i.

Själv råkade jag ut för en finska som hade svenskalektion i gymnasiet på 80-talet. Hon kunde inte uttala om det var r så hennes svenska uttal var under all kritik men hon påstod sig vara utbildad.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in