Citat:
Ursprungligen postat av
korrektamund0
Jag hade inte koll på kalendern: Wed 26 skall det vara, inte 25.
Det var 379 fall Mon 24, så om den uppdateringen avser PAs uppgifter för Mon 24 så är det något som inte stämmer, det har du rätt i...var de fått 371 fall ifrån....vet jag inte.
Ja precis, jag kollade nu och det var den 26e jag skrev inlägget.
393 fall, 0 fullvaccinerade.
86 nya fall senaste veckan.
70 sjukhusinläggningar, 31% var under 18 år.
2 döda.
De verkar slarva och det ger inte bra intryck. Konstig diskrepans.
Men allt är väl slarvsylta av hela departement sen Kennedy kom dit.
Nu ämnar jag rekommendera en ny video jag hittade. Tada!
Alice Yoder, Josh Parsons och Paul Offit tillfrågas om läget med mässlingen i Lancaster.
Nu blir det slarvig svengelska från mig, avskrift, men här syns det politiserade mer än väl. Guess who..
Yoder beskriver rapporteringen mässlingrelaterade dödsfall och att skydda deras integritet.
Hon nämner att hon var med vid tiden för förra utbrottet 1992. Hon ser det som förvirrade, det som sker nu för medborgarna. Att det är olyckligt att frågan politiseras.
Att fokus bör vara på hälsoinformation och vikten av att vaccinera eftersom mässlingen likaväl är farlig för de oskyddade som inte kan vaccineras.
Sen kommer Parsons.
Han inleder med kritik mot presskonferensen och brist på transparens.
How did the state come to this conclusion?
To the coroner the measles did not contribute to this death ..
The big concern is when the guvernor came in...
"The reason there is distrust is because of everything we went trough during covid and the trust was broken between the public health authorities and government ...much of the media, local and national, actually said these where measles deaths and that was not accurate, these where measles associated deaths...
...we have still no information of the second case and in fact the law says if someone dies from the measles it must be reported to the county coroner.
So either this second case doesnt exist or somebody is violenting the law."
Studion undrar hur han reagerar på det Yoder sa om sekretess, att det är en familj som upplevt en tragedi och nämner att inte störa familjens sorgeprocess.
How much information do you think the state should have been provided?
Parsons säger att familjens "privacy should be respected" - men vi vill ha mer generell information om fallet så att "people can make smart decisions"och återkommer till "how did the state come to this conclusion."
This isn't ok anymore after covid.
Hon frågar sen hur de kan tänkas överbrygga motpoler och hur han sätter politiken åt sidan och fokuserar på folkhälsan då det är runt 200 som är smittade i Lancaster. Folk står mitt emellan allt i den här debatten.
Parsons ser det inte som partipolitiskt och börjar prata om ett bipartisant program 2017 om opiodöverdoser som var framgångsrikt där han och Yoder deltog.
Studiokvinnan bryter in och säger att det ändå känns eller upplevs som politiskt.
Det är demokrater som också undrar säger han och tar upp covid igen.
Den manliga i studion undrar kring låga vaccinationsnivåer, ett stort utbrott nu och tidigare historiska uttalanden från RFK jr som är inkorrekta och undrar vad som driver upp detta utbrott.
Parsons säger att de har en stor population av Amish och mennoniter som väljer bort vaccin och vad man än tycker om detta så är det en rättighet.
"Do I think that distrust in public health has rised?
Yes. And what can you attribute it to?
You can directly attribute it to what we exprienced during covid and that democrats and republicans I talk to are very dissatisfied what happened during covid....
Den manliga bryter in och frågar om det inte är dags att ta upp det här, gå samman i enad front, prata med Amish och mennoniterna som han nämnde - we need to get this under control?
Parsons svarar att det är samarbete, åtgärder och
robust system i Lancaster och den som vill vaccinera sig kan göra det.
"But the issue is much deeper than that. The public distrust that was created during covid and some people don’t wanna talk about that and that is an issue."
Det var hans slutord och sen lämnar studion över till Dr Offit.
Några reflektioner.
De tycks prata om olika saker inom ramen av sekretess, integritet och respekt.
När studiokvinnan tar upp frågan om respekt för familjens trauma och sorgeprocess. så tycks han utgå från patientsekretess, att deras identitet inte ska röjas.
Han anser att familjen ska visas respekt - men vill ha mer information om detta med dödsorsak.
Nu är det isolerade Amish, men just nu kablas de facto obduktionsdetaljer ut om det det döda nyfödda barnet ut i sociala media.
Det kanske inte är så lätt att hantera dessa detaljer i ett traumatiskt skede i en sorgeprocess.
Det är en nyförlöst kvinna som själv varit svårt sjuk i mässlingen, i en svår förlossning där hon förlorat sitt barn.
Rättsläkaren pratar med Parsons och är ute i media med ett jäkla hallå - men familjen har inte ens kontaktats.
Oempatiskt men politiskt är intrycket.
Kan inte se att han en enda gång uppmanar att ta vaccin - men drar upp covid minst 5 ggr.
Video via länken:
https://whyy.org/episodes/measles-outbreak-in-pa/