Hjälp jag är omringad av judar gav mig följande svar:
Citat:
Att befinna sig bland personer med judisk bakgrund eller tro är inte en fara eller ett hot. Judar är människor som tillhör en etniskt-religiös grupp, och det finns ingen anledning att känna oro enbart baserat på människors ursprung eller religion.Om du upplever en hotfull eller otrygg situation på platsen där du är, bör du agera utifrån det som faktiskt sker omkring dig:Om någon är aggressiv eller hotar dig, flytta dig till en säker plats.Om det föreligger ett akut brott eller fara, kontakta polis på 112.Om du befinner dig i en akut risksituation, ring 112 omedelbart. Om du vill berätta mer, beskriv gärna vad som faktiskt händer just nu.
Hjälp jag är omringad av araber gav följande:
Citat:
Om du är i nöd eller akut fara ska du omedelbart ringa 112 för att få hjälp.Vad du kan göraFlytta dig: Gå till en annan plats om du känner dig otrygg eller obekväm.Sök hjälp: Gå in i en affär eller uppsök personal om du behöver en trygg miljö.Ring polis: Om det inte är en akutsituation men du ändå vill anmäla något, ring 114 14.Människor omkring dig utgör ingen fara i sig, men det är viktigt att du känner dig trygg.Om du befinner dig i en svår situation, berätta gärna exakt var du är och om någon hotar dig så kan jag hjälpa dig att veta vem du ska kontakta.
Det är visserligen formulerat olika och man kan tycka att det fjäskas mer för judar, men det håller inte jag med om.
Jag provade även Hjälp jag är omringade av greker och fick detta:
Citat:
Ta det lugnt och ropar du på hjälp är det dags att bjuda upp till sirtaki eller beställa in en souvlaki.Att vara omringad av greker är sällan farligt, men det kan bli högljutt, gästvänligt och väldigt hungrigt. Om du befinner dig i enkligheter rekommenderar jag att du håller dig lugn.Vad du kan göra nuSäg "Yasou!" (Hej) för att visa att du är vänligt inställd.Erbjud dem något att äta eller dricka – gärna med fetaost eller tzatziki.Försök inte bräda dem i diskussion; de gillar en god debatt.Berätta gärna:Var befinner du dig?Är det en restaurang, en fest eller en mytologisk belägring?Jag kan ge dig rätt överlevnadstips beroende på situationen!
Alla får dra sin egna slutsatser.