2026-08-24, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Ahh ok, ja jag var där vid fotbolls-VM och då togs visumkravet bort men ja, 500 för en månad är ju ok. Sen måste man ta sig dit också. Går ju inga flyg.

Och jag är helt enig gällande Kiev, jag skulle absolut kunna åka dit även nu. Är inte så orolig. Får jag en missil i huvudet så får jag väl men då ska man ha otur.
Det går inga flyg! Vänta lite här.

Var bor du? Träskbotten?

Att resa till Rysdland är absolut inget problem ifall du har rent mjöl i påsen, lättae än att resa till USA.
Citera
2026-08-24, 13:33
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barabada
Det går inga flyg! Vänta lite här.

Var bor du? Träskbotten?

Att resa till Rysdland är absolut inget problem ifall du har rent mjöl i påsen, lättae än att resa till USA.
Är det så? Jag trodde det inte gick några flyg alls längre efter kriget startade. Jag flög SAS senast men kör de till S:t Petersburg än?
Citera
2026-08-24, 13:50
Medlem
Citat:
Är det så? Jag trodde det inte gick några flyg alls längre efter kriget startade. Jag flög SAS senast men kör de till S:t Petersburg än?
Flyg via tallinn. Eller korsa gränsen i Narva eller ändå smidigare i södra Estland, Petseri sedan 20 min buss till Pskov och sedan tåg vidare.

SAS, hmm inte min grej, palestinasjal och regnbågsflagga.

Jag tror a WIIZZ också flyger, har inte provat till Ryssland på sistone.

Dom har inga restriktioner emot oss, ännu.
Bara du är laglydig.
Citera
2026-08-24, 13:51
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plural69
Finns det något restips om man vill komma iväg 30 dagar i september till något soligt lugnt ställe. Inte kosta mer än 20 000 kr i boende. Vill bo lite hyfsat och inte på något hostel med annat folk.

Vad är det du söker? Är det party och brudar, eller reser du med dina böcker och katter?

Jag tycker själv att spanska nordkusten/västkusten är trevlig med fortfarande behaglig värme i september, så jag hade kollat på något i en sömnig fiskeby i Galicien. Enligt Googles AI ligger priserna på mellan 1000 och 3000 euro för en månad.
Citera
2026-08-24, 14:17
Medlem
Albanien är billigt åk dit.

20 000 är skitmycket pengar.
Jag gör av med typ ,11 000 och bor i norge.
Det är inkl allt. Hyra mat gym bil.

Och i Albanien är det skitbilligt.
Du kan typ äta kebab varje dag
Citera
2026-08-24, 15:46
Medlem
norther1s avatar
Givetvis innebär detta en avsaknad av lyx, men Östeuropa överlag är riktigt prisvärt. Fantastisk miljö och många ställen är inte det minsta turistexploaterade vilket kan vara ett stort plus. Använd både hotels.com, momondo osv för att utforska vilka alterantiv du kan på.

För ett par år sedan när jag var i Krakow hittade jag exempelvis ett lägenhetshotell som i huvudsak erbjud små lägenheter till studenter. Under perioder de inte var fullbokade så lade de ut rummen på hotelscom. Lugnt, nybyggt och extremt fräscht. Men sista minuten pris för min del blev drygt 1200:- för fem nätter. Likvärdiga alternativ låg runt 250% mer.
Citera
2026-08-24, 15:55
Medlem
Hurt-Åkes avatar
September är fortfarande oftast varmt o skönt i hela södra Europa. Kanske inte 30 grader (KAN hända!) men dagtid i stil med normal svensk sommar. Finns hur mycket som helst att välja på.

Vill du köpa en färdig paketresa eller boka flyg o boende själv? Vad är du intresserad av? Bara öl och slappa vid en pool? Natur? Kultur? Historia? God mat? Ingenting?
Citera
2026-08-24, 20:18
Medlem
Wajis avatar
Jag har hus både i Spanien och Thailand men hyr ej ut till någon. Däremot har jag vänner som hyr ut hus och lgh
Ibland får de skambud och ibland tar dom det. Vet att man hyrt ut vårt grannhus en vecka för 1000kr.

Så mitt råd är kolla uthyrning på ex Blocket. Mejla ut alla och ge skambud. Lär säkert vara någon som nappar.
Citera
2026-08-24, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plural69
Finns det något restips om man vill komma iväg 30 dagar i september till något soligt lugnt ställe. Inte kosta mer än 20 000 kr i boende. Vill bo lite hyfsat och inte på något hostel med annat folk.
ALBANIEN!
Citera
2026-08-24, 21:44
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Som jag minns det förbjöds ryska flygbolag tidigt under kriget att flyga i EU, så inrikesflyget St Petersburg - Königsberg fick flyga långt över Östersjön. Och EU-bolagen (stackars Finnair) började flyga runt Ryssland till Asien. Men det har vad jag vet så har det alltid gått att flyga från EU till Ryssland även om byte utanför EU kan ha krävts, exempelvis i Istanbul*.

*Hittade flyg om någon vecka, ca 10000 kr tur och retur, men det var inga perfekta tider.
Citera
2026-08-25, 08:56
Medlem
Lösningen är att hyra lägenhet nånstans, ala Air bnb eller liknande.
Citera
2026-08-26, 12:01
Medlem
Germanofils avatar
I Kalabrien går det att hitta boende med bra priser (kolla Air BnB). God mat, fina stränder, varmt i september och färre (internationella) turister än Sicilien.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in