2026-08-24, 08:47
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
va väl det dom tjatade om förut att 'elektrifiera stambanan'

Stambanan mellan Stockholm och Göteborg är elektrifierad sedan 1926.
Citera
2026-08-24, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Allt har ökat i pris. Diesel, köttfärs, McDonalds, börsen, guld...

Vi luras bara av politiker som medvetet gjort om hur inflation skall beräknas för att slippa skriva upp bidragen.

Bidragen borde skrivas ner. Havregrynsgröt kostar fortfarande typ 2kr per portion.
Citera
2026-08-24, 09:13
Medlem
WeMadeYous avatar
Tillgång och efterfrågan.
Fler reser med tåg idag då företag och myndigheter har resepolicies som tvingar de anställda till tåget.

Antalet flygavgångar mellan Stockholm och Göteborg har gått ner och då ökar priserna där också.
För några år sen flög SAS, Ryanair, Norwegian och BRA på sträckan. Idag är det bara SAS kvar så antalet säten mellan städerna är betydligt färre.
Citera
2026-08-24, 09:16
Medlem
Det är billigt för resenären att åka tåg.
Om tåget bar sina egna kostnader skulle en biljett kosta mångdubbelt mer, ni som åker tåg kan njuta av att bara betala en bråkdel av vad er resa egentligen kostar.
Citera
2026-08-24, 09:25
Medlem
Antagligen pga inflation, kostnader som löner, el, underhåll etc.

Jag reser en hel del inrikes i tjänsten och har ibland tagit tåget (bryr mig inte om kostnaden), men 75% av gångerna blir jag så in i helvete irriterad pga sena avgångar, människor som luktar svett och bajs, alldeles för trångt och ett matutbud som är helt otroligt dåligt. Det bästa ur näringsvärde-perspektiv är en jävla räkmacka som inte ens är god.

Tar hellre bilen överallt. Räknar man med tid att ta sig till centralstation, ”ute i god tid”-buffert etc så skulle jag nog säga att det är marginellt vad man tjänar på att ta tåget, om man inte åker sträckan Sthlm-Malmö eller längre norröver.
Citera
2026-08-24, 09:47
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Det är billigt för resenären att åka tåg.
Om tåget bar sina egna kostnader skulle en biljett kosta mångdubbelt mer, ni som åker tåg kan njuta av att bara betala en bråkdel av vad er resa egentligen kostar.

Vill jag äta middag idag i Göteborg så kostar en tågbiljett från Stockholm 700kr eller lite mindre, flyg kostar från 2000kr, Helt rimligt pris.

Generellt är tåg billigare än flyg inrikes, men neddragningar i tågtrafiken (X2000) håller uppe priserna, snart är kontaktledningsbytet Göteborg -Alingsås klart , SJ har aviserat utökad trafik då, detta lär sänka priserna.
Citera
2026-08-24, 09:54
Medlem
Jag vägrar i stort sett alla kollektiva färdmedel då jag vägrar sitta och trängas med kackerlackor från Somalia och Arabländer. Lite självrespekt får man ha.

Angående biljettpriserna:

Tycker man har kunnat se tydligt i många år att SJ tar bara en snudd under vad det skulle kosta att köra en bil motsvarande sträcka.
Citera
2026-08-24, 09:57
Medlem
datalogs avatar
För att det pågår stora spårarbeten runt Alingsås. Trafiken mellan Stockholm och Göteborg är i princip halverat under hela året, därför blir det dyrt. Priserna lär gå ner nästa år när trafiken återgår till det normala.
Citera
2026-08-24, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Elpriserna samt tillgång och efterfrågan?
För att dom kan ta de priserna helt enkelt...
Tillgång och efterfrågan eller hur. Snarare svensk korruption. Tågbiljett från Frankfurts flygplats till Wiesbaden kostar mellan 6 och 9 euron. Från Arlanda kostar det 3 gånger mer. Sånt här handlar bara om skattekorruption och fiffel. Tror man att marknaden är fri och bestäms av kunden så är man utvecklingsstörd sorry
Citera
2026-08-24, 10:29
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valsmoms
VR brukade köra sträckan STHLM-GBG för under 200kr flera gånger per dag med undantag för söndag och fredag. SJs brukade också vara rimliga. Nu ligger en enkelbiljett med avgång kl 5 på morgonen på nästan 600kr. Vill du komma fram innan midnatt måste du betala stora summor till och med om du åker mitt på dagen.

Vad har gjort att priserna nästan tredubblats på så kort tid?

Vad menar du med kort tid? Om man ville åka vettiga tider var det svårt att hitta biljetter från Stockholm till Göteborg tur och retur för under 1000kr för tio år sen också.
Citera
2026-08-24, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Bidragen borde skrivas ner.
SJ:s kommersiella trafik är väl inte subventionerad, eller?

Har du någon källa på att den skulle vara det?
Citera
2026-08-24, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
SJ:s kommersiella trafik är väl inte subventionerad, eller?

Har du någon källa på att den skulle vara det?

Rälsen är iaf det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in