2026-08-23, 18:47
Moderator
Neksnors avatar
Oklart vilken tidsperiod TS snackar om, men för ca två tackor sedan var resenärerna turister som är mer priskänsliga. Nu är resenärerna jobbresenärer som måste ta ett visst tåg.
Citera
2026-08-23, 18:48
Medlem
va väl det dom tjatade om förut att 'elektrifiera stambanan'
Citera
2026-08-23, 19:30
Medlem
Ganska sjukt att det är dyrare när man köper samma dag. Förr var det väl precis tvärtom? Man sålde billiga sista minuten biljetter ... Även SJ hade detta men verkar som man helt tagit bort det konceptet lol
Citera
2026-08-23, 19:34
Medlem
Runt 2007-2012 så åkte man ofta Mellan Sthlm-Malmö för 1 kr. SJ la ut biljetterna själva.
Citera
2026-08-23, 20:14
Medlem
SJs dynamiska prissättning gör att vissa tågbiljetter blir sjukt dyra om man bokar för nära inpå avgång. För några månader sedan funderade jag att ta tåget från Stockholm söderut i landet, men flög istället för att det var 500kr billigare.
Citera
2026-08-23, 20:19
Medlem
karlgunnars avatar
SJ har ju som affärsidé att pressa upp priserna. Inget företag blir framgångsrikt av att köra massor av resor för låga priser. Dom har dominansen på marknaden och kör fullsatta tåg till sanslösa priser och staten tar sedan in vinsten från detta då SJ är ett helägt statligt bolag.
Citera
2026-08-23, 23:29
Medlem
Ja, det är fan sjukt. Så länge man är minst 2 personer i bilen så är det billigare. Man kan flyga ned till Göteborg från Stockholm för 200 kronor.
Citera
2026-08-24, 03:39
Medlem
Jadu.. Man får hoppas på att det ökade priset är för att bygga ut och göra det bättre. Får gärna köpa in snabbare tåg oxå.

Edit: Men dom höga priserna beror väl mest på att dom (staten) suger ut och vill ha mer.
Senast redigerad av J.Doesson 2026-08-24 kl. 03:42.
Citera
2026-08-24, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av symmetrisk
SJs dynamiska prissättning gör att vissa tågbiljetter blir sjukt dyra om man bokar för nära inpå avgång. För några månader sedan funderade jag att ta tåget från Stockholm söderut i landet, men flög istället för att det var 500kr billigare.
Det är fan i mig sjukt. Tåg borde vara billigare.
Citera
2026-08-24, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Jadu.. Man får hoppas på att det ökade priset är för att bygga ut och göra det bättre. Får gärna köpa in snabbare tåg oxå.

Edit: Men dom höga priserna beror väl mest på att dom (staten) suger ut och vill ha mer.
Det är SJ som kör tågen och sätter priserna, sedan är det Trafikverket som bygger och ser till att järnvägen fungerar (eller inte fungerar).

Numera väljer jag hellre buss om jag ska någonstans. Billigare och bekvämare. Kan dock sakna bistron och rymligare toaletter.
Citera
2026-08-24, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är SJ som kör tågen och sätter priserna, sedan är det Trafikverket som bygger och ser till att järnvägen fungerar (eller inte fungerar).

Numera väljer jag hellre buss om jag ska någonstans. Billigare och bekvämare. Kan dock sakna bistron och rymligare toaletter.
Ok ja det förstås. Googlade lite snabbt vad vd:n har i månadslön och ska denne kunna plocka ut drygt en halv mille, så förstår jag varför priserna har ökat..

Mm sist jag åkte sån där långfärdsbuss så var det mycket bekvämare säten.
Citera
2026-08-24, 05:12
Medlem
Kapitalisterna har köpt och sålt, nu behöver man tjäna tillbaka pengarna och därför höjs priserna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in