2026-08-23, 10:40
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Så som du framställer ditt exempel så är det bara 0.03, inte metodiska kommmunikationsförstörare. Att sakligt påpeka en konsekvens i ett udda sammanhang är ok, att återkommmande förstöra, hindra kommunikation, på en typ av värre 0.03 vis, är det inte.

Nu snackar jag inte om kommentarer som bidrar till trådens ämne. Jag talar om tex en tråd om kanelbullar där nån säger: ”kanel kom in i landet med invandrarna och sen började gruppvåldtäkterna”. Men du kanske tycker en sån kommentar är ”saklig” eftersom den utgår från kanel?
2026-08-23, 10:43
Medlem
LuluBrooksies avatar
Bra idé i grunden. Idén bör filas på något vis så att det blir rättvist och inte bara punktmarkering av enskilda.

Jag blir rent ut sagt skitförbannad när jag ser att jag blivit citerad i en tråd där man haft givande diskussioner, går in med nyfikenhet och så är det ett bajsinlägg med provokationer eller personligt påhopp. Kan vi slippa sånt på vårt Flashback tack.

De senaste åren har det funnits många trådförstörare med agendor - t ex "Ukraina är en ängel och Ryssland är en djävul" och tvärtom, samt "Palestina är en ängel och Israel en djävul" och tvärtom.

The fatigue is real när man ser dessa "lobbyisters" inlägg. De "debatterar" urskillningslöst (omdömeslöst, blint) och HÅRT. Bara tröttsamt.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2026-08-23 kl. 10:51.
2026-08-23, 10:43
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Om du inte har förstått, vad gör du då här i tråden och motargumenterar mot ett förslag som gäller destruktiva användare du tydligen inte har erfarenhet av.

Som sagt, läs tråden igen och försök förstå vad den handlar om. Om vilken typ av användare på detta forum som avses.

Låter bra.
2026-08-23, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nu snackar jag inte om kommentarer som bidrar till trådens ämne. Jag talar om tex en tråd om kanelbullar där nån säger: ”kanel kom in i landet med invandrarna och sen började gruppvåldtäkterna”. Men du kanske tycker en sån kommentar är ”saklig” eftersom den utgår från kanel?

Jag förstod precis vad du menade! Din förklaring är precis i enlighet med vad jag förstod att du tänkte på.

Allt har olika konsekvenser, så om någon säger det du nämner, är det ok, men om de upprepar det igenom en tråd likt i ditt exempel, då har du en trådförstörare. Det finns många här på forumet som gör detta metodiskt och återkommande.
Senast redigerad av Bryling 2026-08-23 kl. 10:56.
2026-08-23, 10:52
Medlem
Patrik2108s avatar
Det är lite både ock. Jag tycker vissa moderatorer är övernitiska. Tex. i religionsforumet så verkar det ibland vara brist på religionskunslap och intresse för ämnet. Moderatorerna papperskorgar trådar pga det enligt dem är oklar frågeställning. Detta är en lite annan sak, men att papperskorga en tråd är ungefär som att bedöma den som ot direkt i starten.

Sen hamnar vissa trådar i sidodiskussioner som ändå berör ämnet. Jag har flera gånger fått ot-raderade inlägg fastän jag varit seriös. Om det uppstår en intressant tangerande diskussion till trådens huvudtema så tycker jag inte det ska raderas. Det borde finnas nåt sätt att förgrena en tråd från en annan så att det framkommer att de är relaterade.
Jag vill inte ha mera godtyckliga åtgärder från moderatorer. Det har redan länge varit så att de förstört en hel del genom godtyckliga bedömningar. Mitt deltagande på forumet har minskat pga att jag i en period såg hela trådar tas bort som jag hade satt ner engagemang i. Känslan var lite samma som när mediehusen började hårdmoderera inlägg. Man ville inte engagera sig och bli cancellerad. Det var bortkastat.
Samma fenomen har allts drabbat flashback i någon mån. Det är illa. Så även om iden om trådförstörare är god på ett plan så tror jag det landar i något dåligt.
2026-08-23, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Bra idé i grunden. Idén bör filas på något vis så att det blir rättvist och inte bara punktmarkering av enskilda.

Jag blir rent ut sagt skitförbannad när jag ser att jag blivit citerad i en tråd där man haft givande diskussioner, går in med nyfikenhet och så är det ett bajsinlägg med provokationer eller personligt påhopp. Kan vi slippa sånt på vårt Flashback tack.

Regelns förtydligande, behöver vara välfomulerat och göra klart vad som avses. Givetvis kommer den missbrukas av vissa till att få stopp på av dem irriterande personer, men det betyder inte att regeln inte bör införas. Istället betyder det att missbruk av regeln i form av nonsensanmälan, återkommande felaktiga anmälningar från en och samma person, ska beivras.
2026-08-23, 10:57
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Jag förstod precis vad du menade! Din förklaring är precis i enlighet med vad jag förstod att du tänkte på.

Allt har olika konsekvenser, så om någon säger det du nämner, är det ok, men om de upprepar det igenom en tråd likt i ditt exempel, då har du en trådförstörare. Det finns många här på forumet som gör detta metodiskt och återkommande.

Ok då är jag med. Men som jag var inne på tror jag det är svårt att motverka eftersom det är så vanligt i detta forum.
2026-08-23, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Det är lite både ock. Jag tycker vissa moderatorer är övernitiska. Tex. i religionsforumet så verkar det ibland vara brist på religionskunslap och intresse för ämnet. Moderatorerna papperskorgar trådar pga det enligt dem är oklar frågeställning. Detta är en lite annan sak, men att papperskorga en tråd är ungefär som att bedöma den som ot direkt i starten.

Sen hamnar vissa trådar i sidodiskussioner som ändå berör ämnet. Jag har flera gånger fått ot-raderade inlägg fastän jag varit seriös. Om det uppstår en intressant tangerande diskussion till trådens huvudtema så tycker jag inte det ska raderas. Det borde finnas nåt sätt att förgrena en tråd från en annan så att det framkommer att de är relaterade.
Jag vill inte ha mera godtyckliga åtgärder från moderatorer. Det har redan länge varit så att de förstört en hel del genom godtyckliga bedömningar. Mitt deltagande på forumet har minskat pga att jag i en period såg hela trådar tas bort som jag hade satt ner engagemang i. Känslan var lite samma som när mediehusen började hårdmoderera inlägg. Man ville inte engagera sig och bli cancellerad. Det var bortkastat.
Samma fenomen har allts drabbat flashback i någon mån. Det är illa. Så även om iden om trådförstörare är god på ett plan så tror jag det landar i något dåligt.

Då bör du ge exmpel på hur det du kritiserar kan förbättras, istället för att, som nu, tyckas vilja genom ditt inlägg att den inte införs. Dvs, konstruktivt bidra, istället för förhindrande.

T.ex så här; tillämpning av regelverk på forumet behöver bli bättre, inte att denna regel i sig inte behövs. För det gör den. Tillämpningen förbättras på olika vis, t.ex genom att Admins kontrollerar moderatorer bättre än vad de gör, och inte är rädda för att ge dem reprimander eller stänga av dem.
2026-08-23, 11:18
Medlem
Citat:
Ok då är jag med. Men som jag var inne på tror jag det är svårt att motverka eftersom det är så vanligt i detta forum.

Ett kraftigt minskande skulle göra detta forum till en trevligare plats med en behagligare anda, där kommunikationen kan flöda mer än nu och breddas och fördjupas på ett sätt som den nu inte kan, för att den hindras till att göra det av individer som egentligen inte vill kommunicera. Så nu har vi ett forum för kommunikation, som tolererar kommunikationsförstörare, folk som inte vill kommunicera, i en missriktad strävan att vara ett "fritt kommunikationforum".

Likt Ts skrev i ett tidigare inlägg, man struntar i att posta vissa inlägg eller göra vissa trådstarter, då man vet att det kommer att bli en trist upplevelse.
Senast redigerad av Bryling 2026-08-23 kl. 11:25.
2026-08-23, 11:21
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Och eftersom att det har blivit så himla vanligt så är det kanske dags att sparka in dörren så att dessa typer kan hållas? I alla fall minskas drastiskt.

Säger vi inte till så kan heller ingen förändring ske.
2026-08-23, 11:33
Medlem
Citat:

Kan tillägga till min tidigare respons, att jobbet för moderatorerna skulle bli mindre över tid, med denna regel, då stämningen på forumet blir förbättrad och därmed uppförandet, vilket leder till färre regelbrott.

Så att upprätthålla denna nya regel skulle de därmed ha tid till. Faktum är att regeln har kapaciteten att rensa upp ordentligt på detta forum, och bidra till ett höjt samhälleligt anseende av detsamma.
2026-08-23, 11:37
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Jag tycker att vi borde banna alla som inte tycker som jag. Det är vad de här senaste regelförslagen i stort sett har handlat om, att skaka ut oliktänkare och obehagliga åsikter som inte går i linje med den egna absoluta sanningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in