2026-08-23, 08:55
Medlem
slagskotts avatar
Diaper-boy lyder under Israel,
Fan vad usa är korrupt
Citera
2026-08-23, 08:58
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Diaper-boy lyder under Israel,
Fan vad usa är korrupt

Ja, Trump har inget verkligt syfte med kriget utan det verkliga syftet har Israel d.v.s. att krossa Iran. Trump tyckte det lät kul efter succén i Venezuela men utan Bibbi skulle kriget aldrig ha startats av Trump.
Citera
2026-08-23, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Iran har en marknadsekonomi, men med extremt många och stora statliga subversioner på basvaror och bastjänster.
Räknat i priset på guld tjänar en vanlig iransk arbetare 3-4 tusen kronor per månad, och priset på bensin är 8 öre för max 60 liter per månad och bilist, sedan över 60 liter blir det rent hutlösa priset på 16 öre per liter.

Jag begriper Trump till 100% hur det strålar i ögonen, hur många tusen miljarder dollar han personligen kan tjäna samt alla USA-bolag, genom att kontrollera Iran och omforma ekonomin till Väst-standard!
hur har dom råd med dyrare varor som tex en ny bil om dom tjänar 3000kr/månaden ?
Citera
2026-08-23, 12:30
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge
USA för alltid krig i Mellanöstern på direkt order från Israel. Democracy my ass.
The land of the free har sedan många tiotals år visat sig vara en åsna eller en elefant, beroende på vilka som styr i landet, som är konttollerad av en skorpion. Alltså ett stort land kontrollerat av ett litet skitland som kan orsaka mycket problem och skada
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Ingen verkar nämna det skäl som Trump nämner. Att Iran är ett hot pga sina ambitioner att anskaffa atombomber.
Det finns ju inte några riktiga bevis på att det är kärnvapen Iran vill skaffa.

Men om det är kärnvapen Iran vill ha så håller Israel på med samma sak. Och eftersom att Israel är en mer våldsam stat och gärna startar krig med sina grannar borde deras kärnvapenprojekt bombas först innan Iran kommer ifråga.
Senast redigerad av Man-o-Hast 2026-08-23 kl. 12:46.
Citera
2026-08-23, 12:56
Medlem
Oklart vad som pågår i farbror Donald men vi vet att det alltid är 0 eller 100% när han gör nåt. Trumpen har dessutom ett gäng högerkristna ombord som gärna vill vara israels vän. Inget fel med det men sättet som saker har tagits om hand senaste åren bidrar bara till mer fiendskap mellan parterna.
Usa hade ingen annan plan än nu kör vi en ”venezuela” igen. Skillnaden är dock stor och nu har de kört fast.
America first verkar fjärran, men det är som vanligt. Usa måste ut och slåss lite för att må bra
Citera
2026-08-23, 13:11
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Jo så var det nog!
Men dessutom räknade Trump med hur många tusen miljarder dollar han personligen kan tjäna, samt alla USAs bolag.
När man omvandlar den statskontrollerade subventionerade iranska lågprisekonomin, till USA-standard!

Förtydliga detta och ta exempel hur det ska gå till och hur priserna kommer likna?
Citera
2026-08-23, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Förtydliga detta och ta exempel hur det ska gå till och hur priserna kommer likna?

Om man skulle omvandla den extremt subventionerade iranska statskapitalismen till Väst-standard, skulle detta leda till enorma vinster i de USA-bolag som får roffa åt sig dessa iranska godbitar!
Sen vill garanterat även Trump personligen vara med vid festmåltiden.
Citera
2026-08-23, 13:29
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Om man skulle omvandla den extremt subventionerade iranska statskapitalismen till Väst-standard, skulle detta leda till enorma vinster i de USA-bolag som får roffa åt sig dessa iranska godbitar!
Sen vill garanterat även Trump personligen vara med runt festmåltiden.

Så du menar att iranska centralbanken ska sätta igång och trycka pengar för att får standarden till Väst-standard gällande löner och skatter.
Hur ska det gå till?

Vad jag har lärt mig av ekonomi är att du måste producera något för att trycka pengar och om du inte producerar något och trycker pengar så får du inflation!
Citera
2026-08-23, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Så du menar att iranska centralbanken ska sätta igång och trycka pengar för att får standarden till Väst-standard gällande löner och skatter.
Hur ska det gå till?

Vad jag har lärt mig av ekonomi är att du måste producera något för att trycka pengar och om du inte producerar något och trycker pengar så får du inflation!

Iran är absolut inget u-land som massor med svenskar fantiserar om, utan ett av världens länder med mest allsidig produktion och ekonomi.
Iran producerar t.ex. 50% mer stål per skalle än vad USA förmår.
Sen blir det ju USA som kommer att bestämma den iranska penningpolitiken, i alla fall är det så Trump sitter och fantiserar om.
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-08-23 kl. 13:40.
Citera
2026-08-23, 13:45
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Iran har en marknadsekonomi, men med extremt många och stora statliga subversioner på basvaror och bastjänster.
Räknat i priset på guld tjänar en vanlig iransk arbetare 3-4 tusen kronor per månad, och priset på bensin är 8 öre för max 60 liter per månad och bilist, sedan över 60 liter blir det rent hutlösa priset på 16 öre per liter.

Jag begriper Trump till 100% hur det strålar i ögonen, hur många tusen miljarder dollar han personligen kan tjäna samt alla USA-bolag, genom att kontrollera Iran och omforma ekonomin till Väst-standard!
Iranier betalas som jag förstår det i sin egen valuta. Vilken är i fritt fall, så när du ger lön i guld blir den inaktuell rätt fort. Samt ibland får de ingen lön alls.

Lägenhetspriset för hyra i Teheran överstiger nu också genomsnitt lönen.

Iran kan komma att själva höja priset på bensin då de gör av mer dagligen mer en de producerar. Som jag förstår det beräknas det dagliga underskottet ligga på 20 miljoner liter. De ska ha ett lager men som jag förstår vet vi inte hur stort det är. Man diskuterar en lösning, prishöjning, ransonering, problemet med smuggling.
Citera
2026-08-23, 13:45
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Iran är absolut inget u-land som massor med svenskar fantiserar om, utan ett av världens länder med mest allsidig produktion och ekonomi.
Iran producerar t.ex. 50% mer stål per skalle än vad USA förmår.
Sen blir det ju USA som kommer att bestämma den iranska penningpolitiken, i alla fall är det så Trump sitter och fantiserar om.

Borde vara intressant om iranska tomanen sjönk från dagens 200 000 för 1 dollar till 1 toman för 1 dollar !

Men jag vet inte hur?
Citera
2026-08-23, 13:47
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Iranier betalas som jag förstår det i sin egen valuta. Vilken är i fritt fall, så när du ger lön i guld blir den inaktuell rätt fort. Samt ibland får de ingen lön alls.

Lägenhetspriset för hyra i Teheran överstiger nu också genomsnitt lönen.

Iran kan komma att själva höja priset på bensin då de gör av mer dagligen mer en de producerar. Som jag förstår det beräknas det dagliga underskottet ligga på 20 miljoner liter. De ska ha ett lager men som jag förstår vet vi inte hur stort det är. Men diskuterar en lösning, prishöjning, ransonering, problemet med smuggling.

Det har talas om en prishöjning för bensinen från dagens 5000 toman till ca 150 000 toman per liter.
Jag kan säga dig sker detta då har vi ett nytt revolt i Iran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in