Citat:
Ursprungligen postat av
Ljungbybon
Iran har en marknadsekonomi, men med extremt många och stora statliga subversioner på basvaror och bastjänster.
Räknat i priset på guld tjänar en vanlig iransk arbetare 3-4 tusen kronor per månad, och priset på bensin är 8 öre för max 60 liter per månad och bilist, sedan över 60 liter blir det rent hutlösa priset på 16 öre per liter.
Jag begriper Trump till 100% hur det strålar i ögonen, hur många tusen miljarder dollar han personligen kan tjäna samt alla USA-bolag, genom att kontrollera Iran och omforma ekonomin till Väst-standard!

Iranier betalas som jag förstår det i sin egen valuta. Vilken är i fritt fall, så när du ger lön i guld blir den inaktuell rätt fort. Samt ibland får de ingen lön alls.
Lägenhetspriset för hyra i Teheran överstiger nu också genomsnitt lönen.
Iran kan komma att själva höja priset på bensin då de gör av mer dagligen mer en de producerar. Som jag förstår det beräknas det dagliga underskottet ligga på 20 miljoner liter. De ska ha ett lager men som jag förstår vet vi inte hur stort det är. Man diskuterar en lösning, prishöjning, ransonering, problemet med smuggling.