2026-08-22, 20:18
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Nu överreagerar du väldans. Folk försöker bara få dig att förstå att det här inte handlar om någon enkel liten funktion som kan byggas in i forumkoden. Det du ber om är ju effektivt sett att någon faktiskt skall sitta och skriva de här sammanfattningarna, vilket mycket väl skulle kunna vara ett heltidsarbete. Det är inget som kan ske med automatik (om man nu inte anser att det är lämpligt att en hallucinerande AI gör det).

Förslag är trevliga, men det är också bra om de är verklighetsförankrade. Och om de inte är det så är det inte så konstruktivt att bli tvärilsk när diskussionen påpekar det.
Tvärilsk ??

Nej, konstaterar bara fakta.
Citera
2026-08-23, 07:23
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Aldrig, inte ens i min vildaste fantasi, hade jag trott att förbättringsförslag skulle bemötas av ett:

-Då ska vi ha betalt.

Några fler förslag kommer ni inte få av mig på mycket länge.

Det var inget dåligt förslag. Det finns bara stora svårigheter i att implementera det. Den största svårigheten som jag ser är just att någon måste sålla i informationen och reda ut vilken information som är korrekt och vilken som inte är i en snabbt växande tråd och det är inte lätt för någon. Det tar någon dag innan alla stenar är vända på och man vet in och ut. Ett enda inlägg som ter sig helt irrelevant initialt kan visa sig vara ett guldkorn.

Sedan så tar det tid att sammanfatta. Jag vet inte hur mycket, men jag kan tänka mig att det tar mycket tid i anspråk.

Frågan är också VEM som ska göra det, NÄR och hur denne får mandatet. Moderatorerna ska ju granska inläggen gentemot regelverket och inte fakta i sig.
Citera
2026-08-23, 11:24
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det var inget dåligt förslag. Det finns bara stora svårigheter i att implementera det. Den största svårigheten som jag ser är just att någon måste sålla i informationen och reda ut vilken information som är korrekt och vilken som inte är i en snabbt växande tråd och det är inte lätt för någon. Det tar någon dag innan alla stenar är vända på och man vet in och ut. Ett enda inlägg som ter sig helt irrelevant initialt kan visa sig vara ett guldkorn.

Sedan så tar det tid att sammanfatta. Jag vet inte hur mycket, men jag kan tänka mig att det tar mycket tid i anspråk.

Frågan är också VEM som ska göra det, NÄR och hur denne får mandatet. Moderatorerna ska ju granska inläggen gentemot regelverket och inte fakta i sig.
Förbättringsförslag är just förslag, därefter får mottagaren avgöra om det görbart, eller inte.
Jag har ingen insikt i vad moderatorer kan/vet/får göra, och kan därför inte avgöra om förslaget är möjligt, eller inte.

Däremot blir jag orolig när moderatorer, som din kollega, vill ha betalt för sina tjänster.
Var hamnar vi då ?
Raderade inlägg, 50:-/st. ?
Citera
2026-08-23, 17:34
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Förbättringsförslag är just förslag, därefter får mottagaren avgöra om det görbart, eller inte.
Jag har ingen insikt i vad moderatorer kan/vet/får göra, och kan därför inte avgöra om förslaget är möjligt, eller inte.

Däremot blir jag orolig när moderatorer, som din kollega, vill ha betalt för sina tjänster.
Var hamnar vi då ?
Raderade inlägg, 50:-/st. ?

Då har du nog missförstått rätt så rejält.

Att redigera och publicera och uppdatera en nyhetshändelse på jourtid är ju något man inte gärna kan be någon göra frivilligt.
Citera
2026-08-23, 21:49
Medlem
Jag testade att göra en sammanfattning med AI och då mot tråden i flashback och tyckte jag fick fram en hyfsat bra och snabb sammanfattning på några sekunder, däremot ser jag andra problem i detta enligt vad som önskas och det är ju hur tusan lägga in detta på första sidan utan att det blir en lång blaffa av text.
Detta är ju trots allt ett diskussionsforum och inte en dagstidning.
Det skulle väl isåfall gå att göra en separat sidan med sammanfattning och länka in den, men ja hur det skulle se ut är med en fråga.
Så jag ser inte problem i just textredigeringen utan hur få in det på ett vettigt sätt.
Sedan så är ju den tråden fortfarande högst levande, så att göra en resume redan nu är väl kanske inte helt jättelämplig, dessutom finns det alltid en risk att sådant snarare kan leda in på fel väg.
Jag bifogar AI texten, så kan ni väl se om det duger att fundera vidare på.
Senast redigerad av Kammadaj 2026-08-23 kl. 21:56.
Citera
2026-08-23, 21:52
Medlem
Larmet och den första polisreaktionen
Larmet kom om en pågående våldssituation på Brinellskolan.
Vittnen och tidiga medieuppgifter beskrev en person som gick runt och högg människor med ett svärd.

Polisen skickade omedelbart stora resurser, inklusive:
-insatsstyrka
-helikopter från Stockholm
-flera ambulanser
.räddningstjänst

Den snabba och omfattande mobiliseringen tyder på att polisen initialt bedömde situationen som pågående dödligt våld, vilket är den mest allvarliga kategorin av våldsbrott i Sverige.

2. Händelseförloppet enligt tidiga uppgifter
Gärningsmannen ska ha befunnit sig på eller i anslutning till skolområdet.
-Flera personer skadades i attacken.
-Minst en person avled av sina skador.
-Polisen konfronterade gärningsmannen och sköt honom, vilket bekräftas av flera medier.

Efter ingripandet meddelade polisen att det inte fanns någon fortsatt fara för allmänheten, vilket innebär att gärningsmannen antingen var avliden eller omhändertagen.

3. Vittnesuppgifter och observationer
I tråden rapporterar användare och lokala vittnen:

-Helikopter kretsade över området.
-Insatsstyrkan syntes på plats.
-Ambulanser transporterade skadade från skolan.
-Vissa vittnen beskriver att polisen spärrade av stora delar av området.

En del initiala uppgifter var motstridiga (t.ex. att det skulle vara en trafikolycka), men dessa avfärdades snabbt eftersom insatsstyrkan inte rycker ut vid trafikolyckor.

4. Mediernas tidiga rapportering
De första artiklarna från SVT, Expressen och Aftonbladet beskrev:
”Flera skadade”
”En person skjuten av polis”
”Stor polisinsats vid skola”

Expressen var tidigt ute med uppgiften att gärningsmannen bar svärd och att en person var död.
SVT:s reporter på plats bekräftade många utryckningsfordon och att polisen arbetade intensivt på området.

5. Trådens utveckling och diskussion
När tråden fortsatte fylldes den med:

-Länkar till nyhetsartiklar
-Lokala vittnesmål
-Diskussioner om motiv, gärningsmannens identitet och händelseförloppet
-Spekulationer om kopplingar till tidigare våldsdåd (vanligt i Flashback-trådar vid skolattacker)
-Men i detta skede fanns ingen bekräftad information om motiv eller bakgrund.

6. Det viktigaste som är känt
-Plats: Brinellskolan, Fagersta
-Datum: 21 augusti 2026
-Gärningsman: Beväpnad med svärd eller liknande
-Polisingripande: Gärningsmannen sköts av polis
-Konsekvenser: Flera skadade, minst en död
-Resurser: Insatsstyrka, helikopter, ambulans, räddningstjänst
-Status: Ingen fortsatt fara efter ingripandet

7. Samlad bedömning
Det som framträder är ett allvarligt våldsbrott på en skola, där polisen snabbt agerade för att stoppa en beväpnad gärningsman som skadat flera personer. Händelsen har tydliga drag av en skolattack, även om motiv och detaljer ännu inte är klargjorda i trådens tidiga skede.

Insatsstyrkans närvaro och att polisen använde skjutvapen visar att situationen bedömdes som akut och livshotande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in