2026-08-21, 14:12
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Han menar nog inte riktigt så

Nä det tror inte jag heller var hans poäng. Det han fokuserade på i artikeln var ju att köttkonsumtionen ökat från hans barndomsår. Men det var inte det jag valde att skriva om utan något jag tyckte var roligare.
Citera
2026-08-21, 14:14
Medlem
heliotrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Svenskhet handlar inte om hur mycket kött man äter. Är han efterbliven, eller? Man är fortfarande svensk oavsett om man är vegetarian eller köttätare.
Ja, precis. Om du är vegan, har 2 svenska föräldrar, heter Ulrika Johansson eller Ola Nilsson, ja då är du svensk
Herregud
Citera
2026-08-21, 14:21
Medlem
Karmans avatar
Jag tror Gardell menar något annat med "svenskt" än tex en SD:are gör. Något helt annat...
Citera
2026-08-21, 14:31
Medlem
Limma skinkbits avatar
Det är KD och SD som arbetar för att göra Sverige osvenskt. Svensk kultur är inte att trycka i sig en massa kött hela tiden.
Jonas Gardell må vara bög men visst fan ser Peter Kullgren (KD) ännu mer ut som en stjärtgosse. En liten smyghomo är han som desperat kompenserar med manliga intressen som jakt och köttfrosseri.
Citera
2026-08-21, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Precis som redan påpekats är hans krönika skriven med ironi (eller på ett lätt hånfullt sätt) Det kan man ganska lätt notera när man läser:

Förresten...Aftonbladet? Är inte det en annan blaska än Expressen som du länkar till?
Ironi i vissa delar. När han gör sig lustig över vissa SD-are, absolut. Men att han rakt ut skriver ett antal gånger ”När Sverige var svenskt…” uppfattar jag inte som ironi utan som att Sverige nu enligt honom inte är svenskt. Jag skulle vilja påstå att han menar att Sverige numera är multikulturellt, men jag vill inte lägga ord i hans mun. Men att Sverige inte längre är svenskt uppfattar jag som ett konstaterande från hans sida, inte ironi.

Han verkar inte brydd över att konstatera det heller. I de vänsterkretsar han rör sig har man antagligen sedan länge konstaterat och accepterat och antagligen applåderat det. Så när han skriver en krönika tänker han inte på att den läses av människor utanför hans ekokammare, människor som studsar på hans beskrivningar.
Citera
2026-08-21, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Tror det varit accepterat länge. Senaste 30 åren har vi väl inte varit stolta över det svenska.
”Vi” är väl en sanning med modifikation. Jag tror SDare alltid har varit stolta över Sverige och svensk kultur men har nog varit ganska ensamma om det. Vilket väl har lett till att Sverige nu enbart är ett namn på ett landområde men inte något mer. (?)
Citera
2026-08-21, 15:29
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Jonas Gardell har tydligen upptäckt att Sverige inte längre är svenskt. I en krönika i Aftonbladets kulturdel trumpetar han ut det upprepade gånger. ”När Sverige var svenskt - - -” gjorde vi si och så berättar Jonas. Dåtid alltså, när var Sverige svenskt. Han berättar dock inte vad Sverige är nu, när Sverige inte längre är svenskt.

https://www.expressen.se/kultur/nar-sverige-var-svenskt-frossade-vi-inte-i-kott/

Att diskutera:
Är Sverige bara ett namn på ett landområde numera, utan att det också finns något sammanhållande i detta landområde som är svensk kultur?

Är det problematiskt att vänstern nu öppet vågar skriver om ”svenskt” som något som fanns förr? Kommer Jonas få en backlash på detta eller är det accepterat att det som var svenskt är borta?

Trådtiteln är felaktig.

Gardell debatterar kostcirkeln, inget i artikeln stödjer trådens ämne.
Citera
2026-08-21, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Tekniskt sett är omkring 80 % fortfarande födda i Sverige och cirka 70 % har svenska föräldrar.

Så när upphör Sverige enligt dig att vara ”svenskt”? Vilken procentsats är det exakt som avgör ett lands nationalitet?
Dock inte. Du glömmer att alla som är födda i Sverige och de med permanent uppehållstillstånd räknas som svenskar i svensk statistik så din siffra är väldigt missvisande. Precis som politikerna vill ha det!
Citera
2026-08-21, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Tekniskt sett är omkring 80 % fortfarande födda i Sverige och cirka 70 % har svenska föräldrar.

Så när upphör Sverige enligt dig att vara ”svenskt”? Vilken procentsats är det exakt som avgör ett lands nationalitet?

Det är fullkomligt ointressant var någon är född. Det viktiga är att 1970 var cirka 99% av Sveriges befolkning svenskar (resten var finnar), och idag är endast cirka 60% av Sveriges befolkning svenskar.
Ett lands karaktär bestäms inte av det territorium det ockuperar, utan helt och hållet av folket som bebor det.
Citera
2026-08-21, 16:03
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
https://www.expressen.se/kultur/nar-sverige-var-svenskt-frossade-vi-inte-i-kott/

Att diskutera:
Är Sverige bara ett namn på ett landområde numera, utan att det också finns något sammanhållande i detta landområde som är svensk kultur?

Gardell blandar ihop det gamla fattig-Sverige med det moderna valfrihets-Sverige. På 1900-talet ansågs kött vara lyxmat och endast överheten hade råd med oxfilé. Socialdemokratin var så dominerande att vanligt folk endast hade råd med tarmar och inälvor - för att sossarna körde med så höga skatter och låga löner.
Citera
2026-08-21, 16:35
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:

Att diskutera:

Ett land är bara en administrativ yta. Vad är svensk kultur? Dalahästar? Vad har vi i Sverige som inte finns i Danmark eller Norge eller Norra Europa?

Citat:
Är det problematiskt att vänstern nu öppet vågar skriver om ”svenskt” som något som fanns förr? Kommer Jonas få en backlash på detta eller är det accepterat att det som var svenskt är borta?
Ge gärna några exempel på vad som är svenskt som är borta.
Citera
2026-08-21, 16:36
Medlem
Duvlorts avatar
Han har rätt, idag får han inte bögstryk av svenska skinheads och inte längre de som ger sig på judarna i samhället.
Senast redigerad av Duvlort 2026-08-21 kl. 16:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in