2026-08-21, 12:50
Medlem
Fick ett strömavbrott i gårkväll som varade ända fram till morgonkvisten idag. Runt 6 timmar långt och det verkar varit omfattande när man tittade ut och omkring. Alla bostäder, områdesbelysning, affärer, vårdcentral, daghem osv var helt släckta/mörka och såg endast en gångbelyning som var tänd. Det pågick från ca 23-05.

Noll info i media och även här. När jag tittar hos Kraftringen så står ett sådant avbrott även där som planerat. Hur f-n kan de planera ett så långt avbrott utan att informera om detta i förväg? Fler här som blev drabbade och vad visste ni eller fick reda på? Intressant hur ointresserade media är, inte ens en notis, hade det varit i Stockholm så skulle det varit huvudnyhet hela dagen idag och lång tid framöver!
Citera
2026-08-21, 13:08
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Fick ett strömavbrott i gårkväll som varade ända fram till morgonkvisten idag. Runt 6 timmar långt och det verkar varit omfattande när man tittade ut och omkring. Alla bostäder, områdesbelysning, affärer, vårdcentral, daghem osv var helt släckta/mörka och såg endast en gångbelyning som var tänd. Det pågick från ca 23-05.

Noll info i media och även här. När jag tittar hos Kraftringen så står ett sådant avbrott även där som planerat. Hur f-n kan de planera ett så långt avbrott utan att informera om detta i förväg? Fler här som blev drabbade och vad visste ni eller fick reda på? Intressant hur ointresserade media är, inte ens en notis, hade det varit i Stockholm så skulle det varit huvudnyhet hela dagen idag och lång tid framöver!

Det är lite svårt att se i efterhand men troligtvis är det ett planerat avbrott för typ 10-15 abonnenter som skulle tagit två timmar som gått fel och gjort att det blivit ett större fel på en transformator och därför tog det 6 timmar att åtgärda. Det är alltså bara ett fåtal abonnenter som blivit informerade i förväg.
Citera
2026-08-21, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är lite svårt att se i efterhand men troligtvis är det ett planerat avbrott för typ 10-15 abonnenter som skulle tagit två timmar som gått fel och gjort att det blivit ett större fel på en transformator och därför tog det 6 timmar att åtgärda. Det är alltså bara ett fåtal abonnenter som blivit informerade i förväg.
Var får du den info från? Om allt slocknar i området så långt ögat når så är det nog inte bara några få. Glömde bifoga strömavbrott från Kraftringen. Men där står 359 kunder, men det ska man inte tro är hushåll eller liknande då det ingår ett stort bostadsområde där alla köper sin el från hyresvärden. Det blir ju bara en kund men innefattar väldigt många lägenheter med människor. Att planera ett avbrott en torsdagskväll förefaller även väldigt konstigt för mig. Speciellt utan att ge info i förväg. Hur mycket mat som nu är fördärvad vet jag inte men var själv och storhandlade i går.

https://www.kraftringen.se/kundservice/avbrott-och-felanmalan/stromavbrott/
Senast redigerad av KamratBlue 2026-08-21 kl. 13:25.
Citera
2026-08-21, 13:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Var får du den info från? Om allt slocknar i området så långt ögat når så är det nog inte bara några få. Glömde bifoga strömavbrott från Kraftringen. Men där står 359 kunder, men det ska man inte tro är hushåll eller liknande då det ingår ett stort bostadsområde där alla köper sin el från hyresvärden. Det blir ju bara en kund men innefattar väldigt många lägenheter med människor. Att planera ett avbrott en torsdagskväll förefaller även väldigt konstigt för mig. Speciellt utan att ge info i förväg. Hur mycket mat som nu är fördärvad vet jag inte men var själv och storhandlade i går.

https://www.kraftringen.se/kundservice/avbrott-och-felanmalan/stromavbrott/
Haft avbrott betydligt längre än så och de har inte betalat så mycket som en svensk krona i ersättning av förstörd mat.
Citera
2026-08-22, 09:04
Moderator
Tystnads avatar
Riktigt dåligt av dom.
Ta kontakt med dom och begär ersättning för förstörd mat (om det nu går) pga utebliven info.

Vet ej orsaken till avbrottet
Men varit med om liknande på min ort minst 2 ggr
Tror Megaforce i sitt inlägg ovan stämmer rätt bra på vad som hänt

lite ot : men ett av dom 2 avbrott jag nämnde kom plötsligt en fredan kväll och under ett par timmar kom och gick strömmen, sedan försvann den helt och var borta i 10 timmar typ (12 timmar om man man räknar från början) enda infon var via elbolagets strömavbrottkarta , inga sms eller mail skickades ut trots dom har dessa uppgifter från merparten av sina kunder.
Felet var en transformator som totalhavererade och först efter 10 timmar kunde dom transportera dit ett större diesel drivet elkraftverk och provisorisk koppla in.
Ingen ersättning fick man heller automatisk
Citera
2026-08-22, 10:03
Medlem
Maten i en felfri frys tar ingen skada av ett strömavbrott på bara 6 timmar.
Är man snål nog att förvara dyra livsmedel i en gammal dålig frys med t ex trasiga dörrlister eller isolering som har skrumpnat ihop, får man skylla sig själv.

Jag har varit med om några gånger vid långa strömavbrott t ex efter svåra stormar i glesbygd att, om man inte kan ordna nödström till frysen med elverk (eller inverter + bilbatteri), har man kört iväg maten och lånat frysutrymme någonstans där det finns ström. Eller helt enkelt lastat upp hela frysen på släpvagn och tagit den till ett ställe där det finns ström.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in