2026-08-23, 14:49
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Okej, trodde du hade lön eller pension eller bidrag i Svenska kronor. Får du det i US så har du inte drabbats av att den valutan sjönk förra året gentemot SEK.

Då har du förlorat på annat sätt.
Ja, men mina investeringar är inte SEK som tur är.
Citera
2026-08-23, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja, men mina investeringar är inte SEK som tur är.
Då förstår jag faktiskt inte hur du gör. Antingen får du lön i USD och köper globala indexfonder, då steg värdet förra året. Eller så får du lön i SEK och köper globala indexfonder, då sjönk värdet förra året, eller låg kring plus-minus noll.

Du kan väl titta på titta på ditt konto, eller? Ökade värdet i SEK eller inte?

Jag tror du är lurad av något konstigt resonemang som Rikatillsammans haft. Som sagt, titta på ditt konto.
Citera
2026-08-23, 15:03
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Då förstår jag faktiskt inte hur du gör. Antingen får du lön i USD och köper globala indexfonder, då steg värdet förra året. Eller så får du lön i SEK och köper globala indexfonder, då sjönk värdet förra året, eller låg kring plus-minus noll.

Du kan väl titta på titta på ditt konto, eller? Ökade värdet i SEK eller inte?

Jag tror du är lurad av något konstigt resonemang som Rikatillsammans haft. Som sagt, titta på ditt konto.
Jag investerar inte i valutor. Håll dig till topic nu.
Citera
2026-08-23, 15:05
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashyer
Problemet är att du och Libertarismus är två hjärndöda varelser som tror att det är en bedrift att göra 8% årligen och kallar det bättre än 0%. Det är ingen bedrift.

Ni ser inte problemen och därför fattar ni inte när andra varnar för problem. Marknaden borde på rätneoro haverera ganska ordentligt. 10% i närtid borde inte vara något problem. Sen kanske man kan bomba upp börsen igen.
Vad ligger din CAGR på då?
Citera
2026-08-23, 15:12
Medlem
Citat:
Jag investerar inte i valutor. Håll dig till topic nu.
Men snälla du, när du handlar aktier så gör du ju det. Det är helt fascinerande att du inte förstår det.

För att komma in till topic: Globala indexfonder som består av främst amerikanska aktier, steg inte förra året. Beroende på att USD sjönk mot SEK. Förutsättningen är såklart att det är svenska kronor man köpt för.
Citera
2026-08-23, 15:13
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Men snälla du, när du handlar aktier så gör du ju det. Det är helt fascinerande att du inte förstår det.

För att komma in till topic: Globala indexfonder som består av främst amerikanska aktier, steg inte förra året. Beroende på att USD sjönk mot SEK.
Nej, jag äger aktier, dvs ägarandelar i bolag. Endast runt 5% av min portfölj består av SEK.
Citera
2026-08-23, 15:16
Medlem
Citat:
Nej, jag äger aktier, dvs ägarandelar i bolag. Endast runt 5% av min portfölj består av SEK.
När du går in på din portfölj, står då värdet i USD eller i SEK?
Citera
2026-08-23, 15:18
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Väldigt enkelt, systemet är riggat.
Det är inte längre människor som sköter dessa affärer, det är datorer och i stigande del AI.

När du köper en aktie hinner en del finansbolag pga av sin teknik se din order, köpa samma aktie en nanosekund före din köporder når fram och du köper då den aktie finnansbolaget precis köpt och dom lägger på några ören varje gång vilket leder till att aktier idag kryper sakta uppåt konstant oaktat plötsliga händelser så över tid gör dom massor av pengar och aktierna går som helhet inte ner.
Såklart kan det hända men det ska till mycket, när inte ens den stundande matbristen efter torkan i Europa och bristen på olja eftersom vi valt att bojkotta Putin inte kan påverka börskurser att i gemen gå ner då är det lätt inse att något inte följer en naturlig väg.
Så vara sig du tror på vad jag skriver eller ej så finns det inget logiskt i börsernas rörelser och det är knappast en slump.
Nja, om vi tittar på Sydkorea exempelvis där människor vill tjäna pengar snabbt genom att investera varje won dom äger i teknikEFTer med hävstång, så kan effekten ibland bli väldigt stor. "Många bäckar små", du vet. Så när börsen sen går ner och utlöser margin calls så får vi sånadär snygga tvåsiffriga ras.
Citera
2026-08-23, 15:34
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
När du går in på din portfölj, står då värdet i USD eller i SEK?
Äger inga valutor.
Citera
2026-08-23, 15:37
Medlem
Citat:
Äger inga valutor.
Så när du går in och tittar på din portfölj så får du inte fram något aktuellt värde på den. Konstigt. Du vet alltså inte hur mycket du för tillfället är god för.
Citera
2026-08-23, 15:41
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Så när du går in och tittar på din portfölj så får du inte fram något aktuellt värde på den. Konstigt. Du vet alltså inte hur mycket du för tillfället är god för.
Självklart vet jag det. Men äger som sagt inte valutor.
Citera
2026-08-23, 17:41
Avstängd
kyrkstockens avatar
Global money supply har ökat med 7% om året sedan lång tid.

Att få 8% årlig avkastning är kanske inte så bra som man tror efter skatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in