2026-09-04, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag tror män som mördar, sina barn eller andra, under en psykos blir dömd till rättspsyk direkt. Alla fattar i hans fall vad en psykos gör med en människa.
Grejen i detta fallet är att det alltså handlar om en kvinna en mamma! som mördat sina egna barn under psykos.

Förlossningsdepression är fortsatt idag en diagnos som inte tas på allvar på många håll i världen. Och det är DETTA som stödet för denna kvinna handlar om

Okej men att bli deprimerad borde inte leda till att man stryper sina tre barn…
Citera
2026-09-04, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelgubben
Okej men att bli deprimerad borde inte leda till att man stryper sina tre barn…

Hon fick en förlossningspsykos enligt henne och försvaret.
Citera
2026-09-04, 20:37
Medlem
Citat:
Hon fick en förlossningspsykos enligt henne och försvaret.

Okej, det var något annat än en depression.

Jag tror inte på din tes att en man hade kommit lättare undan för ett sådant här brott. Ingen hade haft sympati för honom, psykos eller ej.
Citera
2026-09-04, 21:57
Medlem
Citat:
Okej, det var något annat än en depression.

Jag tror inte på din tes att en man hade kommit lättare undan för ett sådant här brott. Ingen hade haft sympati för honom, psykos eller ej.

Inte "lättare" undan, men han hade blivit dömt efter sin psykos. Eftersom psykoser som män drabbas av är tillräckligt forskade på.
Förlossningspsykos som bara kvinnor får...eller för den delen förlossningsdepression... inte lika mycket.

Här har du ex. ett svenskt fall med en pappa som mördade sin son och dömdes till rättspsyk.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/fangelse-eller-vard-nu-faller-domen-mot-pappan-som-misstanks-ha-mordat-sin-son

eller detta:
https://www.expressen.se/nyheter/experten-det-handlar--om-enstaka-fall-per-ar/
Senast redigerad av Merapi 2026-09-04 kl. 22:02.
Citera
2026-09-04, 23:41
Medlem
Nu blev det en mistrial. Det visade sig att en av de 3 männen (resten var 9 kvinnor) i juryn vägrade ge med sig. Kommer bli en ny rättegång senare med ny jury.
Citera
2026-09-05, 04:54
Medlem
Citat:
Inte "lättare" undan, men han hade blivit dömt efter sin psykos. Eftersom psykoser som män drabbas av är tillräckligt forskade på.
Förlossningspsykos som bara kvinnor får...eller för den delen förlossningsdepression... inte lika mycket.

Här har du ex. ett svenskt fall med en pappa som mördade sin son och dömdes till rättspsyk.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/fangelse-eller-vard-nu-faller-domen-mot-pappan-som-misstanks-ha-mordat-sin-son

eller detta:
https://www.expressen.se/nyheter/experten-det-handlar--om-enstaka-fall-per-ar/

Titta på detta fall så ser du att du har helt fel. Han blev dömd till dödsstraff trots röster i huvudet. Det var ingen folkskara som stod utanför rättegången och försvarade honom direkt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Timothy_Jones_Jr.

Det här är ett amerikanskt fall, känns betydligt mer relevant.
Senast redigerad av Mandelgubben 2026-09-05 kl. 05:50.
Citera
2026-09-05, 06:08
Medlem
Jag förstår inte ens hur man kan vilja leva vidare efter att ha mördat sina tre barn. Jag hade åtminstone velat sitta i fängelse då.
Citera
2026-09-05, 08:24
Medlem
Citat:
Titta på detta fall så ser du att du har helt fel. Han blev dömd till dödsstraff trots röster i huvudet. Det var ingen folkskara som stod utanför rättegången och försvarade honom direkt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Timothy_Jones_Jr.

Det här är ett amerikanskt fall, känns betydligt mer relevant.

https://www.abccolumbia.com/2019/05/30/court-appointed-psychiatrist-says-timothy-jones-jr-does-not-have-schizophrenia/

Domstolen bedömde alltså efter experters uttalande om att han inte led av nån allvarlig psykos.

Och vidare.. det finns inget behov för människor att stå utanför domstolar och "sympatisera" med psykos fall, eftersom psykoser är tillräckligt etablerade diagnoser.
Citera
2026-09-05, 08:30
Medlem
Citat:
https://www.abccolumbia.com/2019/05/30/court-appointed-psychiatrist-says-timothy-jones-jr-does-not-have-schizophrenia/

Domstolen bedömde alltså efter experters uttalande om att han inte led av nån allvarlig psykos.

Och vidare.. det finns inget behov för människor att stå utanför domstolar och "sympatisera" med psykos fall, eftersom psykoser är tillräckligt etablerade diagnoser.

Okej, men har det fastslagits att den här mördaren hade en psykos?

Och det blir ju bara spekulation eftersom hon antagligen är ur den nu, antar jag? Det är väl det juryn är till för att ta ställning till.

Hon lär väl antagligen bli dömd till vård och sedan komma ut igen och göra samma sak.

På samma sätt som den där kvinnan i USA på 50-talet tror jag, som gjorde samma sak, och kom ut senare och dödade ytterligare tre av sina barn. Kommer inte ihåg vad hon heter.
Senast redigerad av Mandelgubben 2026-09-05 kl. 08:35.
Citera
2026-09-05, 08:37
Medlem
Citat:

Och det blir ju bara spekulation eftersom hon antagligen är ur den nu, antar jag? Det är väl det juryn är till för att ta ställning till.

Du menar fallet med kvinnan?

jag hänger inte med speciellt i den rättegången, den pågår ju också och är inte färdig.
sista jag läste ( DN) var att den blivit uppskjuten?
men ingen koll på vad expertvittnen har sagt där om psykos eller inte.

du får googla

men grejen är fortsatt att nej...det står inte kvinnor utanför denna rättegång och "hejar" på att barn mördats....det står kvinnor där för att uppmärksamma förlossningspsykoser och förmodligen även den dåliga vården generellt och just för förlossningsdepressioner.

edit: inte uppskjuten utan ogiltigförklarad, dvs rättegången måste tas om.
Senast redigerad av Merapi 2026-09-05 kl. 08:49.
Citera
2026-09-05, 09:20
Avstängd
Citat:

Nej. det är inte fastslaget. det lindsey däremot hade drabbar ca 10%-15% av kvinnor och ca 10% av män när de fått barn. det är altså väldigt vanligt, med förlossnings ångest/depression, det är väääääldigt ovanligt med förlossningspsykos.

Citat:

det fungerar olika i sverige och usa, här är hon skyldig till mord, men vid "psykos tillstånd" =straff blir vård, inte fängelse.

i USA, oskyldig till mord vid psykos tillstånd.

Det är ju det som är knasigheten som man bråkar om på tiktok, dvs, "hon mördade ju inte sina barn" det är ju synd om henne.

i sverige slipper vi det, för vi har justerat straffet, inte det själva domen. tycker det är bättre,

Citat:
Hon lär väl antagligen bli dömd till vård och sedan komma ut igen och göra samma sak.

Nja. hon kan hållas inlåst på psyk i resten av sitt liv om man bedömmer att hon är farlig för sig själv eller andra.
där skiljer det sig faktiskt inte så mycket från en svensk dom. hon blir rent jurdiskt klassad som "galen" (insanity), istället för mördare. hon kommer troligtvis spendera 5år-livet inlåst på psyk, hon är ju "farlig".

Citat:

På samma sätt som den där kvinnan i USA på 50-talet tror jag, som gjorde samma sak, och kom ut senare och dödade ytterligare tre av sina barn. Kommer inte ihåg vad hon heter.

Constance Fisher, 5år på psyk inlåst 1954 för de 3 barnen, 1963 dränkte hon de 3 nya barnen hon skaffat.

det är anlednigen till att Lindsey troligtvis kommer spendera resten av livet på psyk. om hon gjorde dådet under "psykos",

Galna kvinnor är luriga, då de flesta kvinnor som är..... galna, inte framstår som "lika farliga" som män och därför inte är lika enkla att friskförklara.
Senast redigerad av slö 2026-09-05 kl. 09:27.
Citera
2026-09-05, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Nej. det är inte fastslaget. det lindsey däremot hade drabbar ca 10%-15% av kvinnor och ca 10% av män när de fått barn. det är altså väldigt vanligt, med förlossnings ångest/depression, det är väääääldigt ovanligt med förlossningspsykos.

det fungerar olika i sverige och usa, här är hon skyldig till mord, men vid "psykos tillstånd" =straff blir vård, inte fängelse.

i USA, oskyldig till mord vid psykos tillstånd.

Nja. hon kan hållas inlåst på psyk i resten av sitt liv om man bedömmer att hon är farlig för sig själv eller andra.
där skiljer det sig faktiskt inte så mycket från en svensk dom. hon blir rent jurdiskt klassad som "galen" (insanity), istället för mördare. hon kommer troligtvis spendera 5år-livet inlåst på psyk, hon är ju "farlig".

Constance Fisher, 5år på psyk inlåst 1954 för de 3 barnen, 1963 dränkte hon de 3 nya barnen hon skaffat.

det är anlednigen till att Lindsey troligtvis kommer spendera resten av livet på psyk. om hon gjorde dådet under "psykos",

Galna kvinnor är luriga, då de flesta kvinnor som är..... galna, inte framstår som "lika farliga" som män och därför inte är lika enkla att friskförklara.

Ja, hon kan vara inlåst i hela sitt liv men hon kanske också släppas ut inom några dagar om hon bedöms frisk.

Och nej, hon är inte oskyldig till mord oavsett. Rättsfrågan handlar om huruvida hon ska dömas till fängelse eller rättspsykiatrisk vård. Att hon har gjort sig skyldig till mord är ostridigt.

Nej, precis det är inte fastslaget att hon har haft en psykos under morden. Det var min poäng till Merapi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in