2026-08-20, 12:38
Avstängd
Man får hoppas att du trollar eller är i gymnasieåldern. För detta var det mest snåla, småaktiga och efterblivna jag läst på länge. Du borde vara ensam, då du inte kan fungera i en relation.

Jag och min fru har flera barn och delar på ALLT. Helt delad ekonomi. Mitt är hennes, och hennes mitt. Vi har samma bankkonto. Frågar den andra innan vi köper nåt dyrt. Men vi jobbar ju tillsammans för att gemensamt mål, vilket är att uppfostra bra ungar.

Men ska man vara i en seriös relation bör man gå in helhjärtat. Hajar att man inte vill föda en annan mans unge, men detta är absurt. Ni borde inte bo ihop alls. Och du borde inte ha med andra människor att göra, alls. Har aldrig hört på maken om en sån liten gnidare till människa. Har du en liten hatt på lördagar?
Citera
2026-08-20, 12:40
Avstängd
vichy6s avatar
Nej. Inte på något sätt rimligt.
Citera
2026-08-20, 12:41
Medlem
Varför i hela friden är det min skyldighet att subventionera en annan vuxen mans avkomma? Grabben har en biologisk pappa som ska betala underhåll, och mamman plockar ut barnbidrag. De pengarna är öronmärkta för ungens mat, förbrukning och slitage – varför ska mina surt förvärvade pengar täcka upp för det?

Vi har varit sambos i sex månader. Vi är inte gifta, jag har inte adopterat grabben och jag var stenhårt transparent med mina villkor redan innan flyttlasset gick.

Att sätta tydliga gränser och kräva att vuxna människor tar ekonomiskt ansvar för sina egna ungar är varken "stört" eller "känslokallt" – det handlar om att ha lite självbevarelsedrift och vägra bli utnyttjad som en gratis serviceinrättning.

Att ni andra verkar tycka det är helt normalt att agera dörrmatta och betala för andras ungar för att få ligga säger betydligt mer om er än om mig. Principen kvarstår.
Citera
2026-08-20, 12:47
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
TS är störd, om man ger sig in i ett förhållande så behandlar man barn som sina egna, dvs vill man köpa glass så köper man även till barnen.

Ja, annars finns det en uppsjö av andra kvinnor att välja.

Jag växte upp med mammas nya kille som inte tog mig som sin. Det har skapat stora ärr i min själ som aldrig läkte.
Sluta vara egoist och va vuxen nu
Citera
2026-08-20, 12:51
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsLeffe
Varför i hela friden är det min skyldighet att subventionera en annan vuxen mans avkomma? Grabben har en biologisk pappa som ska betala underhåll, och mamman plockar ut barnbidrag. De pengarna är öronmärkta för ungens mat, förbrukning och slitage – varför ska mina surt förvärvade pengar täcka upp för det?

Vi har varit sambos i sex månader. Vi är inte gifta, jag har inte adopterat grabben och jag var stenhårt transparent med mina villkor redan innan flyttlasset gick.

Att sätta tydliga gränser och kräva att vuxna människor tar ekonomiskt ansvar för sina egna ungar är varken "stört" eller "känslokallt" – det handlar om att ha lite självbevarelsedrift och vägra bli utnyttjad som en gratis serviceinrättning.

Att ni andra verkar tycka det är helt normalt att agera dörrmatta och betala för andras ungar för att få ligga säger betydligt mer om er än om mig. Principen kvarstår.

Du placerar alltså dina behov före en annans barns behov. Oavsett dna så är du förlorad av själviskhet och omogenhet
Citera
2026-08-20, 12:53
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
fy fan vilket helvete att bo med sådana som du, rätt åt kvinnor som väljer att leva tillsammans med den här typen av svensson. De förtjänar det, säg till henne från mig att kom inte och klaga över män efter hon valt idioter som du själv.

" drog jag helt enkelt av 58 kr från min del av gemensamma räkningarna."

Han trollar.
Citera
2026-08-20, 12:55
Medlem
Citat:

Du ska inte agera eller bli behandlad som en dörrmatta eller bankomat.
MEN!
Att räkna kronor och ören är vansinne!
Jag förutsätter att pojkens föräldrar betalar för allt som behövs, så som kläder, resor, fritidssysselsättning m.m.
Men att du ska kräva pengar för toapapper och varmvatten är riktigt svinigt av dig...
Å andra sidan kanske din sambo kan handla de veckor grabben är hos er, men där får du fan dra gränsen.
Väx upp eller hitta en barnfri kvinna.

Sen förundras jag över att du påstår att alla andra har fel.
Om Flashback av alla ställen försöker visa empati och medmänsklighet så säger enbart hur jävla sjuk du är.
Citera
2026-08-20, 12:57
Medlem
Seriöst xD Bli singel eller hitta en utan barn. Hade aldrig velat leva med någon som dig.
Citera
2026-08-20, 12:57
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Ja, annars finns det en uppsjö av andra kvinnor att välja.

Jag växte upp med mammas nya kille som inte tog mig som sin. Det har skapat stora ärr i min själ som aldrig läkte.
Sluta vara egoist och va vuxen nu
Det låter hemskt att behöva uppleva.

Men i TS’ fall finns väl en farsa till tonåringen åtminstone. Inte säkert han bryr sig huruvida bonusfarsan (vilken bonus va) är närvarande eller ej.
Citera
2026-08-20, 12:58
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Jag och min sambo flyttade ihop i min trea för drygt ett halvår sedan. Hon har en 12-årig son sedan ett tidigare förhållande som bor hos oss varannan vecka. Jag har inga egna barn.

Redan innan vi flyttade ihop var jag stenhård med att jag inte tänker gå in i någon "bonusfarsaroll" eller agera ekonomisk sponsor åt en annan mans unge. Hyran delar vi rakt av 50/50, men eftersom grabben sliter på lägenheten och förbrukar resurser när han är här har jag infört ett enkelt och rättvist system för att slippa irritation:

1. Kylskåpet: Vi har delat upp hyllorna. Jag har min mat och hon har sin och sonens mat. När ungen råkade ta två av mina proteinpuddingar och drack upp min juice förra månaden drog jag helt enkelt av 58 kr från min del av gemensamma räkningarna.

2. El och varmvatten: Grabben duschar i 20 minuter varje morgon och sitter med en speldator som drar ström dygnet runt. Jag räknade ut den extra förbrukningen och lade på 450 kr/månad på hennes del av elräkningen.

3. Förbrukningsartiklar: 150 kr/vecka i schablon för toalettpapper, diskmedel, tvättmedel och allmänt slitage på möbler.

Nu har sambon börjat sura ihop totalt och kallar mig för ”känslokall” och ”sjukligt snål”. Hon menar att det skapar dålig stämning att grabben inte får ta frukt eller en macka från min hylla och att "man måste dela när man är en familj". Hennes morsa har till och med ringt och lagt sig i.

Från mitt perspektiv handlar det bara om grundläggande principer och sunt förnuft. Varför ska mina surt förvärvade pengar gå till att föda och husera någon annans avkomma bara för att jag råkar dela säng med mamman?

Hur hanterar ni andra det här i bonusfamiljer? Är det verkligen jag som är "orimlig" för att jag inte vill betala för andras ungar, eller har min sambo bara en skev bild av ekonomi?

Du är sjukligt snål, så att hon börjar lessna på det är inte så konstigt. Att hon över huvud taget flyttade ihop med dig är väldigt konstigt, ditt beteende lär ha varit känt på förhand.

Ja, det är helt orimligt att dela upp kylen i "mitt" och "ert" när det är din sambo. Ni är inte inneboende, ni är partners. Det är också jävligt knäppt att flytta ihop med någon som har barn och sedan ha den inställningen du har. Även om det inte är ditt barn så är det ett barn. Var särbo om du vill leva uppdelat.

Knäppis.
Citera
2026-08-20, 12:58
Medlem
Jag hoppas innerligt att din sambo hittar en annan kärlek. Du verkar vara helt störd. Förmodligen/förhoppningsvis kommer hon att inse det om hon inte redan har gjort det.
Citera
2026-08-20, 13:01
Medlem
Citat:
Jag och min sambo flyttade ihop i min trea för drygt ett halvår sedan. Hon har en 12-årig son sedan ett tidigare förhållande som bor hos oss varannan vecka. Jag har inga egna barn.

Redan innan vi flyttade ihop var jag stenhård med att jag inte tänker gå in i någon "bonusfarsaroll" eller agera ekonomisk sponsor åt en annan mans unge. Hyran delar vi rakt av 50/50, men eftersom grabben sliter på lägenheten och förbrukar resurser när han är här har jag infört ett enkelt och rättvist system för att slippa irritation:

1. Kylskåpet: Vi har delat upp hyllorna. Jag har min mat och hon har sin och sonens mat. När ungen råkade ta två av mina proteinpuddingar och drack upp min juice förra månaden drog jag helt enkelt av 58 kr från min del av gemensamma räkningarna.

2. El och varmvatten: Grabben duschar i 20 minuter varje morgon och sitter med en speldator som drar ström dygnet runt. Jag räknade ut den extra förbrukningen och lade på 450 kr/månad på hennes del av elräkningen.

3. Förbrukningsartiklar: 150 kr/vecka i schablon för toalettpapper, diskmedel, tvättmedel och allmänt slitage på möbler.

Nu har sambon börjat sura ihop totalt och kallar mig för ”känslokall” och ”sjukligt snål”. Hon menar att det skapar dålig stämning att grabben inte får ta frukt eller en macka från min hylla och att "man måste dela när man är en familj". Hennes morsa har till och med ringt och lagt sig i.

Från mitt perspektiv handlar det bara om grundläggande principer och sunt förnuft. Varför ska mina surt förvärvade pengar gå till att föda och husera någon annans avkomma bara för att jag råkar dela säng med mamman?

Hur hanterar ni andra det här i bonusfamiljer? Är det verkligen jag som är "orimlig" för att jag inte vill betala för andras ungar, eller har min sambo bara en skev bild av ekonomi?

Visst uppskattar jag min lön från mitt arbete, men inte mer än vad jag uppskattar min sambo och hennes barn.

Om du väljer att bli ihop med din tjej så väljer du ju oxå hennes barn. Det kan ju inte barnen påverka.
Du verkar inte förstå vad vuxna människor (bonusföräldrar eller vad du nu än vill kalla dig) har för inflytande på unga personer.

Du verkar helt enkelt lite fucked up.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in