Citat:
Ursprungligen postat av
swedenistani
(Har jag förstått dig rätt nu) du säger att nästan alla större vapenbutiker har egen indoor shooting range oavsett delstat och jag som svensk turist (med svensk pass) kan test på att skjuta i indoor shooting range med olika vapen såsom uzi,AK47, kalashnikov och glock?
Här i Las Vegas är det iallafall så. Jag har handlat på både Discount Firearms och Bass Pro Shops och där hade de indoor shooting range.
Sedan varierar ju vapenlagarna och det kan hända att vissa delstater har hittat på någon lag som förbjuder sånt, det vet jag inte. Men de vapenliberala delstaterna såsom Las Vegas/Nevada, Texas och de så kallade sydstaterna har säkerligen detta.
Vad gäller automatvapen däremot är ju dessa hårdreglerade och man måste ha vapenhandlarlicens för att få äga sådana. Så det får du nog kolla först. De som skjuter på shooting range skjuter mer som en hobby, de vill öva sig på prickskytte och en instruktör vandrar runt och ger feedback om man vill. Men bara om man vill, många vill inte känna sig mästrade och då får de skjuta som de vill sålänge de inte slarvar med säkerheten.
Så jag vet inte om du kan skjuta såna på en vanlig range. Den som har vapenhandlarlicens och har med eget automatvapen får såklart det. Men att låna gun rangens automatvapen vet jag inte, det räknas nog som premiumupplevelse och blir lite dyrare än en vanlig range session. Någonstans kan du säkerligen det, men kanske inte varsomhelst. Däremot finns det aktiviteter såsom "machine gun shooting experience" men då tror jag de åker ut i öknen och skjuter på typ pumpor. Finns även en aktivitet där man kan skjuta kulspruta från en black hawk-helikopter.
Här är "Battlefield Vegas", kostar bara $39 om du bokar på Groupon.
https://www.groupon.com/deals/battlefield-vegas-1-1?redemptionLocationId=d49f43fc-4259-b000-0000-013a8fadb8e9
Räkna med att man vill skjuta fler skott än de som ingår och då tar de säkert betalt för det.
En annan:
https://machinegunexperience.com/
Ja, det räcker absolut med bara ditt svenska pass. När du lånar någons vapen behöver du nämligen inte själv ha rätt att bära vapen eftersom ägaren är närvarande. Du får däremot inte hyra det och gå runt med det på egen hand över natten typ, utan att du är skriven i Nevada. Inte för att någon skulle kolla det, men ändå. Man behöver inte licens för att köpa/äga eller på egen hand inneha vapen i Nevada (eller andra delstater där constitutional carry råder) men man måste vara över 18 och inte dömd för våldsbrott, hustrutrakasserier eller narkotikabrott och vara skriven i USA, och man får inte bära det dolt, för det krävs licens (för att man inte ska kunna använda det vid väpnade rån). Att ha det hemma eller i bilens handskfack eller i bagageluckan kräver dock inte licens, eller hursomhelst sålänge det syns när man går bland folk.
Numera kan man heller inte köpa vapen hos en vanlig vapenhandlare (butik eller gun show) utan att en federal bakgrundskontroll måste göras, vilket innebär att man måste vara skriven i USA. Privatköp däremot är fortfarande inte reglerat tror jag. Finns webbsidor där man kan köpa vapen av varann. Riskabelt för säljaren dock om köparen begår något brott strax efter köpet, då kan han bli stämd för medansvar till brottet. Så om man som svensk vill köpa vapen i Nevada bör man nog låtsas som att man bor i Nevada men är nyanländ. Ha ett lokalt telefonnummer och så.