2026-08-20, 18:48
Medlem
elektronikfreaks avatar
Du skriver att du har en dator med MS Win 10 som du har en massa program installerade på. Har du inte kvar "originalprogrammen" som du en gång i tiden installerade på din Win 10 dator?
En följdfråga - vad får dig en "byta ner dig" från Win 10 till Win 11? Behöver jag tillägga att jag tycker MS Win 10 Pro är bättre? Och MS har bestämt att de förlänger uppdateringarna av operativet ytterligare ett år! Gratis!!
Citera
2026-08-20, 23:06
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det finns program som kan flytta dem från en disk till en annan, dvs från en plats till en annan. Så har du en disk utöver den med W10 på så går det. Den disken installerar du W11 på. Sedan flyttar du dem.
Visst finns det program som kanske klarar det, jag provade en gång att kopiera ett speciellt program som jag sumpat orginal-skivan till.
Det gick inte.

TS måste fatta att man bara tar och installerar programmen igen.
Du har ju inte ens sagt vilka program!
Citera
2026-08-20, 23:21
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
TS måste fatta att man bara tar och installerar programmen igen.
Inte så "bara" med tanke på alla inställningar som ska göras i varje program. Många FOSS-program finns på portableapps.com. Allt som går plockar jag därifrån, för då är det bara att kopiera programmen till en ny dator när det är dags.
Citera
2026-08-21, 00:16
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard
Inte så "bara" med tanke på alla inställningar som ska göras i varje program. Många FOSS-program finns på portableapps.com. Allt som går plockar jag därifrån, för då är det bara att kopiera programmen till en ny dator när det är dags.
Vilka inställningar då?
Importera bokmärken i webbläsaren??
Citera
2026-08-21, 00:47
Medlem
Harry_s avatar
jag har kvar alla program men orkar bara inte installera om allt en och en
skulle vara bra om man kunde bara flytta från win10 till win11 med backup
om det inte går så går det inte
kanske bra att ha en riktig ren dator från början oxå
har säkert samlats massa skräpfiler efter många år
Citera
2026-08-21, 00:50
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Du skriver att du har en dator med MS Win 10 som du har en massa program installerade på. Har du inte kvar "originalprogrammen" som du en gång i tiden installerade på din Win 10 dator?
En följdfråga - vad får dig en "byta ner dig" från Win 10 till Win 11? Behöver jag tillägga att jag tycker MS Win 10 Pro är bättre? Och MS har bestämt att de förlänger uppdateringarna av operativet ytterligare ett år! Gratis!!

det är en ny datorn tänkte bara passa på att lägga in win11
annars är jag nöjd med win10
duger hur bra som helst när man ändå bara surfar

men fortfarande problem att flytta program från ena datorn till den andra
Citera
2026-08-21, 01:52
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
det är en ny datorn tänkte bara passa på att lägga in win11
annars är jag nöjd med win10
duger hur bra som helst när man ändå bara surfar

men fortfarande problem att flytta program från ena datorn till den andra

Som jag skrev i inlägg #12, det går att flytta då det finns program som gör sådant. Prova själv med Hasleo så får du se hur det fungerar. Gör en backup av valfritt program till en annan partition/diskenhet. Avinstallera sedan programmet. Återinstallera med hjälp av backupen.
Citera
2026-08-21, 02:12
Medlem
1FFs avatar
Citat:
jag har kvar alla program men orkar bara inte installera om allt en och en
skulle vara bra om man kunde bara flytta från win10 till win11 med backup
om det inte går så går det inte
kanske bra att ha en riktig ren dator från början oxå
har säkert samlats massa skräpfiler efter många år

Det finns ju dedikerade migreringsprogram, som gör flytten mer automatisk genom att man bara behöver ange programmets exe-mapp, sedan letar flyttprogrammet upp resten som tillhör detsamma. Men de är betalprogram. Med backupprogram så får man leta upp "hela" programmet för flytt, själv.

Vilket inte är så mycket mer jobb egentligen.
Citera
2026-08-21, 13:50
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vilka inställningar då?
Importera bokmärken i webbläsaren??
T ex namn/adress för auto-complete, prioritetsordning för språk, språkval för stavningskontroll, val av bibliotek för nedladdningar etc i webbläsaren, installationer av add-ons och options i desamma i webbläsaren. LibreOffice o dyl: val av måttenheter, grid-snap, grid-lines, auto-correct, avstängning av telemetri, default-bibliotek, style sheets, extensions, default pappersformat.

Och editorer/IDE:er ska vi bara inte tala om. Där finns i stort sett alltid ett sätt att exportera/importera settings men du får göra det enskilt för varje IDE. Bängligt även om du bara har de största, VS, VS Code, JetBrains och (motvilligt av historiska skäl) Eclipse.

Sen ska det sparas/importeras hosts till WinSCP (eller vilken scp-klient du nu använder), samma sak med ssh-klienten osv ad infinitum.

Men om du bara surfar och web-mailar så märker du nog ingenting och skulle nog inte heller märka någon skillnad mellan Windows och en Chrome-book.
Senast redigerad av AlanBStard 2026-08-21 kl. 13:53.
Citera
2026-08-21, 15:56
Medlem
Citat:
... hur flyttar jag över alla mina installerade program från win10 till win11?
Glöm inte bort C:\ProgramData samt C:\Users\<din användare>\AppData\
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in