2026-08-23, 11:25
Medlem
LKKINGENs avatar
Klart han har toppkvalifikationer, ni tror väl inte en VD skulle ha en loser till svärson?
Citera
2026-08-24, 12:14
Medlem
Citat:
Lunds parkerings-vd arbetsbefrias

Kommunen har beslutat att arbetsbefria vd:n för Lunds kommuns parkeringsbolag, LKP, Paul Myllenberg. Samtidigt inleds en extern granskning av hans och styrelsens agerande.

Paul Myllenberg ska vara arbetsbefriad till den 30 september.

https://www.sydsvenskan.se/lund/lunds-parkerings-vd-arbetsbefrias/
Senast redigerad av Riley.B 2026-08-24 kl. 12:25.
Citera
2026-08-24, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riley.B
https://www.sydsvenskan.se/sydsvenskan-direkt/?ifr-dir-postId=6ad2d840-60c6-4791-8fa7-1baaace58327

De flesta kan nog inte öppna den länken du skrev, de ska prova detta i stället:

https://lund.se/nyheter/nyheter/2026-08-24-lkps-styrelse-tillsatter-tillforordnad-vd-under-pagaende-extern-utredning
Citera
2026-08-24, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteMuhammed
De flesta kan nog inte öppna den länken du skrev, de ska prova detta i stället:

https://lund.se/nyheter/nyheter/2026-08-24-lkps-styrelse-tillsatter-tillforordnad-vd-under-pagaende-extern-utredning
Tack!
Jag vet det är en betalartikel från Sydsvenskan direkt, men citerade från den.
Nu har de lagt in en annan:
Citat:
Efter Sydsvenskans avslöjande stängs LKP:s vd Paul Myllenberg av. Samtidigt inleds en extern granskning av hans och styrelsens agerande. Fler anställda kan bli avstängda.

– Det handlar om den här jävssituationen som vad jag vet ingen varit medveten om. Styrelsen har i alla fall inte varit medveten om den, säger Mats Helmfrid (M), ordförande i styrelsen för LKP.

https://www.sydsvenskan.se/lund/lunds-parkerings-vd-arbetsbefrias/
Senast redigerad av Riley.B 2026-08-24 kl. 12:47.
Citera
2026-08-24, 13:08
Medlem
Lite förvånansvärt att man klipper VD’n direkt.

Visst han är högst ansvarig osv. Men det eg felet har begåtts av andra, även om man kan hävda att han borde ha vetat.

Skulle gissa att det har 100% att göra med hur han uttalade sig kring det hela i bla Sydsvenskan. Fullt förtroende för de båda, nästan förtal osv.

Han borde sagt, ”det jag nu hör låter inte alls bra, jag har idag inte alla detaljer i frågan men kommer sjävklart att utreda detta med berörda omgående, tills dess kan jag inte uttala mig mer än såhär”

Då, hade han haft jobbet kvar. Det får mig att tro att det kommer mer här, journalisten kan ha sagt/hintat om andra kommande artiklar, VD tappar huvudet lite och blir lite offensiv i sina svar.

Riktigt orutinerat av honom. Så, smart av LKP att kicka honom, han kommer aldrig komma tillbaka igen, trots att det är en ”paus”

Samtidigt låter man de två andra gökarna vara kvar under iallafall dagen. De får högst troligt gå hem imorgon.
Citera
2026-08-24, 15:08
Medlem
Citat:
Ja och jäv.
”Jakt på enskilda personer” säger VDn.
Vilken dålig ursäkt, nepotism är vad det är.

Det är klart att det är jakt på enskilda personer. Det är inte ’nån’ som gjort fel/begått brott. Det är de namngivna som ska hängas ut, solklart!
Citera
2026-08-24, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proliferate
Det är klart att det är jakt på enskilda personer. Det är inte ’nån’ som gjort fel/begått brott. Det är de namngivna som ska hängas ut, solklart!

Citat:
Kommundirektör Christoffer Nilsson säger naturligtvis måste vi prata med de personer som ni skrivit om i tidningen. Och om de ska stängas av vilar ganska mycket på de samtalen.

– Vi behöver också prata med dem om hur de mår, så de får prata av sig.
/Sydsvenskan.
Citera
2026-08-24, 18:37
Medlem
Orgelnistens avatar
Intervju med Mats Helmfrid (M), ordförande för LKP
P4 Malmöhus
Citera
2026-08-24, 20:49
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumbokk
Helsingborgs dagblad har i flera år matat ut korruptionen och annat i Skånes kommuner och det händer absolut ingenting.

Men ja det är ändå härligt se det kommer till allmänheten

Ja, det verkar ju inte vara första gången hon är i blåsväder med anklagelse om nepotism. Denna artikel är från 2015.

https://www.hd.se/klippan/pihlwret-talar-ut-om-ifragasatt-utbildning/#no_universal_links

Citat:
Carina Pihlwret har lett Klippans kommunala äldreomsorg sedan 2012. Nu slutar hon, mitt i en granskning av hur en omfattande utbildningssatsning köpts in. Själv välkomnar hon mer fakta i m

En anonym anmälan till Konkurrensverket drog igång cirkusen. Nu tittar även kommunrevisionen på hur det gick till när utbildningsinsatser för över 500 medarbetare köptes in utan att kommunens policy för upphandlingar följdes, och varför den blev dyrare än det var tänkt.

Efter flera artiklar vill nu tidigare äldreomsorgschef Carina Pihlwret komplettera bilden.

Citat:
I den anonyma anmälan påstås också att utbildningsföretaget gynnats därför att Carina Pihlwreth haft en koppling dit via en nära släkting. Det dementerar hon kraftfullt. Släktingen har aldrig varit anställd på företaget.

– Det handlade om en praktikplats under sex till åtta veckor 2014. Jag har också hört detta, men innan man går vidare är det ju bra om man kontrollerar fakta, eller så kan man fråga mig direkt, säger hon.

Carina Pihlwret säger att hon funderat mycket på varför hon fortfarande inte blivit kallad till någon dialog med kommunledningen.
Citera
2026-08-26, 15:29
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Hmm…han kan ju anmäla för förtal då så får han se vad det skulle leda till efter att mer kommit fram. Han har säkert känt tills detta och inte agerat.

” Jag kan bara ha synpunkter om min personal under min arbetstid, medan de tjänstgör hos oss. Jag vill inte delta i någon förtalskampanj eller någonting annat. För det här tycker jag börjar gränsa mot förtal. säger Paul Myllenberg.”

Det är uppenbarligen så att även VD Paul Myllenberg döljer något, i annat fall så skulle han ha välkomnat en utredning.
Först trodde jag bara att han var halvblind och lite dum i huvudet som inte hade koll på sin personal. Det är trots allt bara ett litet skitbolag med ett trettiotal anställda varav hälften är chefer . Ett lager med chefer och underchefer gör att man som VD kan flyta runt lite och läggs skattepengar på meningslösheter.

Men att han har motsatt sig en utredning tyder på att även han har lik i garderoben.

.
Citera
2026-09-01, 15:00
Medlem
Nya intressanta uppgifter (tyvärr betalartikel, men ingressen räcker långt)

Citat:
Samtidigt som Jonas Söderholm satt i svenskt fängelse, dömd för grovt bedrägeri, ska han ha arbetat som rådgivare åt USA:s största kapitalförvaltningsbolag. Det påstår han i sitt cv. Det är oklart om någon kontrollerade LKP-chefens meriter när han anställdes.
https://www.sydsvenskan.se/lund/domde-lkp-chefen-ljog-om-sina-meriter/

Som jag förstår det så glömde JS att berätta att medan han var ekonomisk rådgivare i USA så satt han i fängelse. Men det är klart... det är lätt att missa att man sitter i fängelse.
Citera
2026-09-01, 15:17
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Nya intressanta uppgifter (tyvärr betalartikel, men ingressen räcker långt)

https://www.sydsvenskan.se/lund/domde-lkp-chefen-ljog-om-sina-meriter/

Som jag förstår det så glömde JS att berätta att medan han var ekonomisk rådgivare i USA så satt han i fängelse. Men det är klart... det är lätt att missa att man sitter i fängelse.

Jag kan citera mer sen men hinner inte nu men den där artikeln var ett skott mellan ögonen på nära håll, fullständigt dödande. Det var oerhört graverade uppgifter på nästen varje rad.

LKP har brustit rätt rejält i att kolla upp ett uppenbart sockrat CV och Söderholm har ljugit rejält.

Jag tror inte att sydsvenskan tömde hela bössan här utan de har nog ännu värre saker att dra fram.

Sen ska vi också vara på det klara med att detta är inte ett superduperjobb, det berättas att det handlar om en månadslön på 70 000 kr. Det är pengar men inte superpengar för en sån position. Det finns många fastighetsförvaltare som inte skulle ta den lönen för det ansvaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in