2026-08-18, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du kan ju alltid föregå med gott exempel och börja sätta upp konton utomlands så att du kan flytta dina investeringar. Jag funderar på att sätta upp en "trust fund" i Schweiz. Då blir allt registrerat i ett anonymt konto så att det blir svårare för alla att se vem som har tillgång till tillgångarna. Myndigheterna har givetvis möjligheter att snoka reda på saker men det blir väldigt svårt för Allan Ballan att snoka reda på vad du har via OSINT.

Førmøgenhetsskatt som vi har i Norge, ær olaglit att førsøka gømma ting från skatteverket.
Kan gå bra i 5 år, 15 år, sedan kan det bli åt skogen. En kamrat klarade sig i 8 år tills en gammal vän blev förbannad över en sak och vipps så outade han och så var både hytta och båt borta. Ekonomisk brottslighet är ganska nasty juridiskt då det är väldigt svart på vitt.

Enda rimliga sättet är att ha holding som äger bolag i Saudi och äga lägenhet där, men det behövs ju att man har seriösa pengar för att göra sådana saker.
Citera
2026-08-18, 14:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartkluster
Førmøgenhetsskatt som vi har i Norge, ær olaglit att førsøka gømma ting från skatteverket.

Jag skriver inte att du ska gömma pengarna från skatteverket utan att göra det svårare för dem att ta dem från dig.
Citera
2026-08-18, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Det är ju nettoförmögenhet som beskattas så ditt exempel med högbelånade fastigheter och bilar går bort.
Sen, tror du på riktigt att folk kommer att sluta arbeta? Varför skulle arbete inte löna sig trots att man har en förmögenhetsskatt?
Nettoförmögenhet är allt du äger, det är inte bara pengar. Låter som att du redan är i träsket av att inte äga nåt.
Citera
2026-08-18, 14:33
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det blir lite rörigt när du å ena sidan ondgör dig över beskattning av orealiserad vinst, för att i nästa stycke tala varmt om ISK. Som investeringssparkonton är konstruerade så blir det ju även den orealiserade vinsten beskattad där. Eller hur?

Historiskt hade vi förmögenhetsskatt fram tills den avskaffades 2007. Eftersom det var en skatt på procentandelen av folks nettotillgångar så innebar den också att orealiserad vinst beskattades. Här finns en genomgång av hur det har sett ut runt om i Europa vad gäller förmögenhetsskatt. De flesta länder har inte det.

Det är inte helt otänkbart att förmögenhetsskatten återinförs kommande mandatperiod ifall det blir ett regeringsskifte i höst. Det beror på vilket slags inflytande Vänsterpartiet får i budgetförhandlingarna.

Klokt och nyanserat inlägg men så länge vänstersidan är beroende av överlöparna i C för att få majoritet i riksdagen så lär det inte gå att få igenom ett förslag om förmögenhetsskatt.
Citera
2026-08-18, 14:36
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Nettoförmögenhet är allt du äger, det är inte bara pengar. Låter som att du redan är i träsket av att inte äga nåt.

Ni talar nog förbi varandra.

Att äga ett hus "värt" 20 miljoner som är belånat till 15 miljoner ger en nettoförmögenhet på 5 mijoner.

Det är ni nog överens om.
Citera
2026-08-18, 14:38
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Det kommer aldrig till Sverige. Alltför många har pengar även till vänster och om ett politiskt parti föreslår denna stöld-skatt så halveras deras röstetal. Samma anledning till att S inte kan ta tillbaka förmögenhetsskatt eller villaskatt.

Denna skatt kan bara komma upp till diskussion direkt innan bubblor spricker, eftersom politiker då får för sig att det alltid går upp. De korkade länder som genomför detta kommer istället att få göra skatteåterbetalning på orealiserad förlust.

Jag har själv varit vänlig mot staten genom att jag alltid realiserar mina vinster och förluster inom 1-3 år. Så jag har absolut alla pengar på mitt feta bankkonto efter skatt. Har för mig att den kände Skattestinsen hade 160Mkr i sin aktieportfölj men det var obeskattat och skatten blev 40M när han avled.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-08-18 kl. 14:43.
Citera
2026-08-18, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Att äga ett hus "värt" 20 miljoner som är belånat till 15 miljoner ger en nettoförmögenhet på 5 mijoner.
När det är avbetalt så är nettoförmögenheten hela värdet. Min poäng kvarstår, du skattar på tillgångar som du äger och det är inte bara pengar. Hus är till för att bo i, det är ingen investering. Bilar har vi för att transportera oss själva från A till B, det är ingen investering.
Citera
2026-08-18, 14:54
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Jag är också nyfiken på om det är rimligt dragna gränser. Svensson med några aktier i Google borde nog inte beskattas lika som alla äckliga miljardärer som bara sitter på pengarna för att de ska komma undan skatter. Stor skillnad på dessa två personer. Har du någon länk till Nederländernas modell att läsa om?

tror du att stefan persson eller bill gates, elon musk sitter på högar med pengar
ska en sån som stefan persson vars kapital är bundet i hm sälja företaget så att han ska betala skatt eller vad menar du
Citera
2026-08-18, 14:59
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
När det är avbetalt så är nettoförmögenheten hela värdet. Min poäng kvarstår, du skattar på tillgångar som du äger och det är inte bara pengar. Hus är till för att bo i, det är ingen investering. Bilar har vi för att transportera oss själva från A till B, det är ingen investering.

Ja självklart är nettoförmögenheten hela värdet av huset när det är betalt.

Nettoförmögenhet = värdet av tillgångarna minus skulderna.

Både huset och bilen bidrar till din nettoförmögenhet oavsett om de är investeringar eller inte.
Citera
2026-08-18, 15:30
Medlem
Med ISK skattar vi redan på orealiserad vinst, vilket är ett sjukt koncept till att börja med.
Citera
2026-08-18, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Både huset och bilen bidrar till din nettoförmögenhet oavsett om de är investeringar eller inte.
Så du förstår betydelsen av nettoförmögenhet. Och ändå så vill du beskatta det. Sossesvin.
Citera
2026-08-18, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Jag är också nyfiken på om det är rimligt dragna gränser. Svensson med några aktier i Google borde nog inte beskattas lika som alla äckliga miljardärer som bara sitter på pengarna för att de ska komma undan skatter. Stor skillnad på dessa två personer. Har du någon länk till Nederländernas modell att läsa om?
Så miljardärer är äckliga, jävla loser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in