2026-08-18, 02:26
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Men seriöst!
Citera
2026-08-18, 08:33
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Säger verkligen afrikaner i Sverige så? Låter mer som arab-dialekt.

Jag har aldrig wallraffat som neger så jag kan bara gissa. Men rinkebysvenska talas ju av folk från alla möjliga kulturer, även etniska svenskar.

Möjligen har olika grupper sin egen variant, som att somalier säger ”mogadish i kvadrat” och eritreaner säger ”woah?”. Men att ”neger, snälla” skulle va ett etablerat begrepp för misstro hos alla afrosvenskar tror jag inte. Jag har i alla fall aldrig hört det.
Citera
2026-08-21, 21:45
Medlem
"Snälla Greger" har jag hört. Men jag säger inte var för det kan inte vara många som säger så.
Citera
2026-08-22, 15:25
Moderator
Kyrpators avatar
Sure Bellman skulle kunna fungera i vissa sammanhang, när man vill ifrågasätta sanningshalten i någons utsaga. Eller tjår Bellman, som man sa i min barndom. Det är först relativt nyligen som jag har kommit till insikt om att tjår förmodligen är en taskig approximation av det engelska uttalet. Ungefär som när hasch kallas för kitt i Ulf Lundells debutroman Jack. Jag trodde att det hade att göra med att haschet var en trög pasta, i likhet med kitt, men det var i själva verket ett taskigt uttal av det engelska slangordet shit.

Det är tydligen en grej, det här med att folk har svårt att skilja på sje- och tje-ljud. Särskilt i Uppland, tror jag. Jag har aldrig riktigt förstått det.
Citera
2026-08-23, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
”Bror, du driver?”
Låter bekant, ja.
Citera
2026-08-23, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
De säger "wallah?" som en fråga. "Svär på Gud?" osv. Mammas bröd.
Hmm. Det dyker upp lite då och då. Eller så ofta att det blir ett brus. Kan alltså vara även en fråga? Det förklarar ett och annat. Ett jäkla multiverktyg, det där ordet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in