2026-08-21, 09:32
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5ever
För att det kommer bli som i Estland där äldreboendepersonal använder dementas e-legitimation och röstar åt dem.

Det finns mig veterligen inga belägg för att detta har hänt i Estland. Det har framförts som en risk (och reglerna för äldreboenden har skärpts) men att det faktiskt skulle ha hänt har jag inte hört något om. Du kanske vet mer?

Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Så att du inte skall kunna komma efter valet, och hävda att det är riggat, i fall utfallet inte skulle bli som du önskar.

Eftersom ett digitalt val är helt transparent är det betydligt svårare att rigga än ett analogt dito.

Man kan säga att det finns en sorts konflikt mellan valintegritet och valhemlighet där digitala och analoga val står på motsatta sidor av skalan.

Ett analogt val har väldigt hög valhemlighet, det finns i praktiken inga bra sätt att kontrollera vad du har röstat på när du prickar för ett parti på en valsedel i ett avskärmat bås och sedan lägger den i en valurna med hundratals andra röster. Men det finns heller inga bra sätt att verifiera att din röst verkligen blir räknad i den slutgiltiga rösträkningen.

Ett digitalt val är nästan precis tvärtom. Röstar du från din egen dator eller mobiltelefon finns det inga bra sätt att garantera din valhemlighet, det finns ett oräkneligt antal sätt som andra kan avslöja din röst på. Men å andra sidan registreras din röst direkt, du får en bekräftelsekod och du kan följa din röst genom hela rösträkningsprocessen och alltid vara helt säker på att din röst har räknats korrekt och inte manipulerats på något sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Icebitte
Man skulle kunna ha ett gäng datorer i en vallokal ist för att kunna göra valet hemma eller vart som helst. Du måste in fysiskt ensammen bakom en skärm och trycka in ditt val.
Id:kan man bocka av som vanligt

Det fungerar bara delvis. För att dra full nytta av det digitala valet måste man ge väljaren någon sorts bekräftelse på sin röst. Det är den bekräftelsen man använder för att spåra sin röst i systemet och se så att rösten verkligen räknas och inte manipuleras. Det är det som ger digitala val en hög säkerhet. Men det bekräftelsen kan samtidigt användas för att bekräfta för andra vad man har röstat på.

Har man inga bekräftelsekoder i systemet försvinner riskerna för valhemligheten. Men du får heller inga förbättringar på valintegriteten. Summa summarum så har du skapat exakt samma system som vi har idag, fast med datorer istället för valsedlar. Det är svårt att se varför det skulle vara värt besväret.
Citera
2026-08-27, 14:43
Medlem
Weitzmanns avatar
Har TS klarat av att rösta? Jag tror helt enkelt inte att han reder ut det.
Citera
2026-08-27, 15:14
Medlem
Epimaness avatar
Om vi komprometterar valhemligheten genom att ha digitala val så behöver vi börja med att förbjuda politisk diskrimination. Det är det absolut minsta man kan begära i frågan.
Citera
2026-08-27, 19:15
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Jag har ej lust att trängas med fittor o hjorn!!

Vill rösta digitalt, varför går det ej? Med bankid liksom? Vad lever vi i för fattigt samhälle där man tvingas gå till en fattig lokal o rösta o bli utstirrad av grannar?

För att det är spårbart och blir mycket svårare att fuska.
Citera
2026-09-08, 21:57
Medlem
FuckSwedens avatar
Alla har inte BankID.

Om det görs på hemmaplan finns det risk för att röstningen sker under påtryckning.
Citera
2026-09-14, 23:54
Medlem
Jag har ändrat åsikt.
I år fixade vi visserligen ett kuvert med budröstning åt morsan. Anledningen till det är att hon är 80++ samt svårt märkt av sjukdom.
Men envisa kärringar ska rösta så hon hamnade i en lång kö till förtidsröstning där syrran använde rollatorn som rullstol.
Även mitt hushåll förtidsröstade då vi var osäkra om vi skulle hinna utan att hela valdagen körde ihop sig. Vi fick köa i 45min.
Jag var starkt emot digital röstning fram till nu.
Visst, valhemligheten kommer äventyras men vi är många som inte bryr sig och med det borde även digital röstning vara ett alternativ med bank-ID samt röstnummer.
Denna röst ska inte kunna ändras om man ångrar sig utan man ska då strykas från vallängden.
Jag skulle definitivt välja det alternativet och skulle nog rösta i kyrkovalet med. Där kommer två pers försvinna från kön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in