2026-08-17, 02:21
Medlem
alexxanderhamiltons avatar
Hej bad gör man egentligen åt knarrande golv? Finns det någon billig lösning?
Citera
2026-08-17, 02:30
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton

Men parkettgolv SKA knarra. Det är förnämt. Jag talar då om massiv gammaldags stavparkett.
Citera
2026-08-17, 03:42
Avstängd
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Men parkettgolv SKA knarra. Det är förnämt. Jag talar då om massiv gammaldags stavparkett.

Det ska den inte alls. Bara om det är ett spökhus. Stavparkett är dessutom en billig form av parkett så det är inte så lyxigt som vissa tycks tro. Tidstypiskt snarare.

Lyft bort biten, kläm ner lite silikon, lägg tillbaks biten och lägg någon tung bok över tills det har torkat.
Citera
2026-08-17, 07:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Finns antiknarrtalk att köpa men har ingen aning om det verkligen funkar plus att man måste göra om det då och då.

Googla
Citera
2026-08-17, 07:45
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Beror på orsaken till golvet knarrar. Nytt fint och lagt på plan yta kan talk hjälpa. Ev om det lumppapp under byta till nyare modernare material. Eller kolla så det inte lagt för tight mot väggen då trä rör på sig efter värmen.
Är huset gammalt, har det satt sig lite under årens lopp, är golvspån under spikat och börjat släppt då trä rör sig med åren och spikar värdelösa. Ja då är lösningen regla om så det blir rakt, limma och skruva golvspånskivorna.

Så svaret inte enkelt utan du måste undersöka orsak. Själv fick jag regla om nuvarande vardagsrum då hus rört sig sedan det byggdes och det var diff mellan reglarnas höjd på par mm, dvs det svikta lite men räcker för det ska knarra, lätt jobb med en laser.
Citera
2026-08-17, 09:30
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Det ska den inte alls. Bara om det är ett spökhus. Stavparkett är dessutom en billig form av parkett så det är inte så lyxigt som vissa tycks tro. Tidstypiskt snarare.

Lyft bort biten, kläm ner lite silikon, lägg tillbaks biten och lägg någon tung bok över tills det har torkat.

..
Du har väldigt fel.

Att köpa material och anlita professionell hjälp för ett massivt trägolv landar ofta på upp till 4 000 kr per kvadratmeter. Genomgående parkett hundra kvadratmeter = 400 000 kronor. Billigt?

Priset varierar förstås på om du vill ha ett visst mönster och kanske inläggningar av ädelträ som t.ex. ebenholtz eller annat mörkt träslag som afrikansk Wengé.
Senast redigerad av Comitium 2026-08-17 kl. 09:43.
Citera
2026-08-17, 09:42
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
..
Du har väldigt fel.

Att köpa material och anlita professionell hjälp för ett massivt trägolv landar ofta på upp till 4 000 kr per kvadratmeter. Genomgående parkett hundra kvadratmeter = 400 000 kronor. Billigt?

Priset varierar förstås på o du vill ha ett visst mönster och kanske inläggningar av ädelträ som t.ex. ebenholtz eller annat mörkt träslag som afrikansk Wengé.

PS

Jag pratade med Kähr himself i butiken på Sveavägen för många år sedan och jag frågade vad det kostade med ett riktigt trägolv (=massiv stavparkett som läggs bit för bit) och han blev fly förbannad. Det här ÄR riktiga trägolv sa han när han försvarade sina lamellgolv.
Citera
2026-08-22, 02:33
Avstängd
Skattebrotts avatar
Citat:
..
Du har väldigt fel.

Visst är det svindyrt idag om någon skulle anlägga stavparkett - MEN VARFÖR SKULLE MAN DET? Av restaureringsskäl? Man anlägger inte stavparkett idag utom om det någon anledning måste se ut som det gjorde förr. Samma med exempelvis halmtak - det gjordes förr för att man inte hade tillgång på så många andra saker än halm - men idag blir det enormt mycket mer kostnadseffektivt med t ex frigolitsandwich eller andra moderna material och tekniker.

Jag frågade en gång min mäklare om det var synd att riva ut stavparketten och hon sa "nej inte alls", detta huset var byggt för längesedan och då var stavparkett ett ekonomigolv som byggdes på resterna som blev över från riktig parkett.

Man ägnar kanske tio sekunder åt att tänka "tänk va, dom byggde stavparkett på den här tiden" innan man inser "fy fan vad brun och ful och knarrig den är".
Citera
2026-08-22, 02:37
Avstängd
Skattebrotts avatar
Citat:
Det här ÄR riktiga trägolv sa han när han försvarade sina lamellgolv.

Amatörer har en bild av "riktiga trägolv" - de tror att det är en skiva som är skuren i ett stycke av ett träd som är minst lika stort som rummet.

Varför skulle stav vara mer "riktigt" än lamell?
Citera
2026-08-22, 07:32
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Visst är det svindyrt idag om någon skulle anlägga stavparkett - MEN VARFÖR SKULLE MAN DET? Av restaureringsskäl? Man anlägger inte stavparkett idag utom om det någon anledning måste se ut som det gjorde förr. Samma med exempelvis halmtak - det gjordes förr för att man inte hade tillgång på så många andra saker än halm - men idag blir det enormt mycket mer kostnadseffektivt med t ex frigolitsandwich eller andra moderna material och tekniker.

Jag frågade en gång min mäklare om det var synd att riva ut stavparketten och hon sa "nej inte alls", detta huset var byggt för längesedan och då var stavparkett ett ekonomigolv som byggdes på resterna som blev över från riktig parkett.

Man ägnar kanske tio sekunder åt att tänka "tänk va, dom byggde stavparkett på den här tiden" innan man inser "fy fan vad brun och ful och knarrig den är".

Nu blir jag INTRESSERAD av vad mäklaren menade med riktig parkett. Solid parkett som läggs bit för bit är riktig parkett. "stavparkett ett ekonomigolv som byggdes på resterna som blev över från riktig parkett". Va???
Citera
2026-08-22, 07:43
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Amatörer har en bild av "riktiga trägolv" - de tror att det är en skiva som är skuren i ett stycke av ett träd som är minst lika stort som rummet.

Varför skulle stav vara mer "riktigt" än lamell?

Därför att det är kvalitet med massiva parkettgolv till skilland från lamellgolv i tunna skivor. "Kan slipas t.o.m. två gånget". Massiv parkett kan du slipa hur många gånger som helst! En del lamellgolv ger ifrån sig ett hårt ekande ljud när man går på dem, pang, pang, pang. Det gör inte golv av massivt trä. Däremot kan de knarra nobelt när det gått några år.
Citera
2026-08-22, 08:00
Medlem
Full-Retards avatar
Du kan kavla ut golvet med en sån parasollfot. Med tiden byggs det upp spänningar på olika platser i golvet på grund av hur det är lagt och att folk går på det. Då kan man releasa dessa med kavelmetoden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in