2026-08-17, 14:47
Medlem
Wyrdkins avatar
Är ju oerhört generöst med tanke på att de kan bli tvingade att betala ut flera hundra sådana här belöningar. Guccimorden är enstaka fall.

Det som detta dock öppnar för är ju att göra irans civilbefolkning till legitima mål för amerikanska soldater.
Senast redigerad av Wyrdkin 2026-08-17 kl. 14:49.
Citera
2026-08-17, 15:21
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Är ju oerhört generöst med tanke på att de kan bli tvingade att betala ut flera hundra sådana här belöningar. Guccimorden är enstaka fall.

Det som detta dock öppnar för är ju att göra irans civilbefolkning till legitima mål för amerikanska soldater.
I ett land med värnplikt och reservister så sjunker antalet civila till de under 18 och över 65.
Citera
2026-08-17, 15:41
Medlem
Bassplays avatar
För det första tror jag inte alls att kidsen i Sverige får ens i närheten av det. Är du 14 så är 10-30 tkr massor pengar. 50 max skulle jag gissa på.

Dessutom är summan Iran betalar betydligt mer värdefull där nere än i Sverige. Så det är ganska generöst.
Citera
2026-08-17, 15:44
Medlem
526s avatar
Hur verifierar de att man dödat en amerikan? Räcker det att skicka in en bild + kontonumret?
Vart ska jag maila?
Senast redigerad av 526 2026-08-17 kl. 16:15.
Citera
2026-08-17, 15:50
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Hur verifierar de att man dödat en amerikan? Räcker det att skicka in en (AI)bild + kontonumret?
Vart ska jag maila?
Du kan ju anmäla det till närmsta polisstation eller nåt, verkar bara gälla amerikanska soldater i iran
Citera
2026-08-17, 15:52
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Du kan ju anmäla det till närmsta polisstation eller nåt, verkar bara gälla amerikanska soldater i iran
Nä jag vill skicka en bild och få pengar.
Senast redigerad av 526 2026-08-17 kl. 16:15.
Citera
2026-08-17, 16:07
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Hur verifierar de att man dödat en amerikan? Räcker det att skicka in en (AI)bild + kontonumret?
Vart ska jag maila?
Ett avklippt finger på posten är väl standard enligt Hollywood.

Om detta gäller utanför Iran, så är det ju massvis med US soldater på olika baser runt om på planeten som vistas i ledigheten på allsköns horhus och barer. Lätt plockad frukt. Lite som bitcoinsvågen.

Jag är förvånad över att Iran inte nämner IDF som ändå startat hela den här charaden.
US soldater är förhållandevis oskyldiga och drivs av ekonomiska intressen att följa sin herre vart den än behagar utan långsiktigt mål
Medans IDF är ideologiska fanatiker som avslöjar att deras ambitioner inte bara slutar vid Stor-Israel, utan att bli en ny global supermakt.
Citera
2026-08-17, 16:21
Medlem
Kul att du jämför 285k i svenska mått med samma summa i Iran och kommer fram till att det är snålt.
Enligt chatgpt, oklart om det stämmer eller inte, är medellönen i Iran ungefär 2000 svenska kronor i månaden. Det ger iranierna årsinkomst på ungefär 24k svenska kronor per år, vilket i sin tur betyder att dessa 285k är 11 års lön för en average iranie.
Hade du tyckt att det var snålt om du fick 11ggr din årsinkomst för att peppra en smutsig ryss?
Nu orkar jag inte kolla upp en svensks årsinkomst i snitt men jag skulle väl gissa på att motsvarande summa hade varit 4-5 miljoner i Sverige.
Citera
2026-08-17, 16:26
Medlem
Brajias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Förmodligen för att inflationen är hundratals procent. Men patetiskt att terrortomtarna använder fiendens valuta. Har de ingen stolthet?
Vem tror du dom fick valutan av?
Citera
2026-08-17, 17:13
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
I ett land med värnplikt och reservister så sjunker antalet civila till de under 18 och över 65.

Nej.
Citera
2026-08-20, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Jag undrar vad du tänker om reportage som dessa:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/svt-utgav-sig-for-att-vara-en-14-arig-pojke-fick-flera-morduppdrag-i-krypterade-appar-sikta-mot-huvu det

https://www.tv4.se/artikel/4byULt8LW2von32qkYELmw/nya-doedsligan-iskalla-grabbar-kopplas-till-mordet-i-skurup

https://www.sverigesradio.se/artikel/14-aring-fran-norrbotten-rymde-fran-hem-for-misstankt-morduppdrag

Är det bara fake news alltihop, eller?

Nej det är inte fake news. Det jag ställer mig tveksam är till att om de verkligen i slutändan får betalt, eller bara blir lurade att de ska få betalt. Jag har lite känningar inom polisen och där framkommer att det i princip aldrig hamnar några pengar hos den slutgiltiga utföraren. Det har möjligen skett vid något/några tillfällen. Nu kanske ni förstår vad jag menar?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in