2026-08-17, 09:34
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testoguy666
Alright, jag bor i en bostadsrätt. Vet du hur man bär sig åt ?

Hur ser ansvarsfördelningen ut i er brf?
Citera
2026-08-17, 10:10
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Det spännande är när jag flyttade in för 2 år sedan så var det jätte kallt och gott. Sedan hände något och det började smaka F*n rent ut sagt. Kan det vara så att någon lagt en retur på kallvattnet ? vet ej hur det fungerar eller om det överhuvudtaget är möjligt...
"Retur" var inget bra ordval av mig.
Man försöker ha så korta framledningar som möjligt på tappvattnet, för att det inte ska bli för stora volymer som står stilla i röret för länge.
Om vattnet har varit bra och sedan ändrat sig så ska du göra en felanmälan till fastighetsförvaltaren.
Det låter lite som att någon har mekat med rören i källaren och att du nu får vatten som smakar illa.
Såvida att inte alla i huset upplever samma problem. Om de också gör det då får ni "dåligt" vatten in i huset.
Har du kollat med grannarna?
Citera
2026-08-17, 11:09
Medlem
kommunalt kallvatten brukar hålla runt 12-14 grader.
Citera
2026-08-17, 11:47
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Mitt kallvatten blir aldrig rikigt kallt, vet ni vad det kan bero på ? bor längst ner i en BRF.

Vänligen TRT.
Om du har engreppsblandare i bostaden kan det vara att någon av dem läcker mellan varm och kall. Det är oftast högre tryck på varmvattensidan så det vattnet trycks baklänges in på kallvattensidan. Det har hänt mig i en tidigare bostad.

Prova ställa alla engreppare i fullt kallt läge och se om det blir bättre. Om så är fallet kommer det något pyssliga att hitta den felande blandaren. I nitt fall var det köket vilket fixade sig om jag alltid ställde den i kallt läge efter spolning.
Citera
2026-08-17, 12:25
Medlem
Tungrodds avatar
Kan bero på att dina vattenledningar går förbi en värmekälla av nåt slag, är det dålig omsättning på vattnet så kan det bli ljummet. Dessutom ökar risken för bakterier i vattnet om det står still för länge.
Citera
2026-08-17, 15:41
Medlem
Fatiguewars avatar
Citat:
Det gäller bara mig, då jag varit hos grannen som har gott kallt vatten medans mitt smakar farao samt varmare...

Gäller det bara dig så låter det mer som din blandare är trasig.
Citera
2026-08-17, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Min kranvatten blir kall som fan (som tagen från Eversts topp!).
TS jag vet inte vad det beror på, men för kallvatten är inte bra för tänderna har jag fått höra.
Det kan skapa illningar har jag fått höra.

Det ”skapar” inte ilningar. Antingen får man ilningar i tänderna av kalla saker eller inte. Det har med att göra hur känsliga tänder man har. Inget kallt vatten ”skapar”
Citera
2026-08-17, 18:33
Medlem
Orre4444s avatar
Det är nog för att de är sommar. Använd is i vattnet på sommaren . Det är nog kallare på vintern
Citera
2026-08-17, 19:29
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Det gäller bara mig, då jag varit hos grannen som har gott kallt vatten medans mitt smakar farao samt varmare...

gäller det en gammal köks blandare med ett vred nedtill på till en ev diskmaskin , så kan det bli fel på denna diskmaskins avstängning så den hamnat i ett mellanläge så det blivit "kortslutning" det går över vatten , dock brukar det då som regel vara så att kallvatten går över i varmvattenrören då det är lite högre tryck i kallvatten nätet .
Citera
2026-08-17, 19:33
Medlem
StigAllans avatar
Föreningen måste ha ett tel nr till någon felanmälan där du kan få hjälp med problemet.
Kan förstås även vara så att BRF ägare får sköta sin bostad själv.
Citera
2026-08-19, 17:01
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Du svarade dock inte på frågan om hur de är med de andra kranarna du har i lägenheten. Är det samma problem i samtliga eller bara i köket?

I vilket fall som helst så får ju givetvis både du och grannarna vattnet från samma ställe. Om de får kallt vatten om du inte får det så är det antagligen vattenblandaren det är något fel på när det kommer till själva temperaturen.

Hej, jo exakt det är samma temp på alla kranar/blandare i kåk-fan... ( lägenheten )
Citera
2026-08-19, 17:04
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
"Retur" var inget bra ordval av mig.
Man försöker ha så korta framledningar som möjligt på tappvattnet, för att det inte ska bli för stora volymer som står stilla i röret för länge.
Om vattnet har varit bra och sedan ändrat sig så ska du göra en felanmälan till fastighetsförvaltaren.
Det låter lite som att någon har mekat med rören i källaren och att du nu får vatten som smakar illa.
Såvida att inte alla i huset upplever samma problem. Om de också gör det då får ni "dåligt" vatten in i huset.
Har du kollat med grannarna?

Jo får den känslan, som att de dragit om några pipor.. Vattnet smakar fan efter 1-2 år...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in