2026-08-16, 17:51
Medlem
Hej, jag håller på med lite research kring en grej jag skriver på. Jag skulle vilja veta vilka hockeymatcher VIK Hockey spelade hösten 1986. Specifikt under oktober/november månad. Underligt nog är det totalt icke-googlingsbart. Så jag tror att informationen behöver komma av gamla VLT, matchprogram eller sådana där statistikböcker de släppte efter säsongen.

Någon som sitter inne med sån info?
Citera
2026-08-16, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bzp
Hej, jag håller på med lite research kring en grej jag skriver på. Jag skulle vilja veta vilka hockeymatcher VIK Hockey spelade hösten 1986. Specifikt under oktober/november månad. Underligt nog är det totalt icke-googlingsbart. Så jag tror att informationen behöver komma av gamla VLT, matchprogram eller sådana där statistikböcker de släppte efter säsongen.

Jag tipsar om att du kanske kan få tag på faktaboken ” Årets Ishockey” utgiven av Brunnhages förlag. Det var ett hockeylexikon före den digitala tidsåldern. Jag läste själv de tjocka hockeyböckerna på 1980 och 1990-talen.
Citera
2026-08-16, 19:38
Medlem
Tack! Ja, jag tänkte försöka ta mig ner i stadsbibblans katakomber i veckan om jag inte får tag i data på annat sätt.

Annars tycker man/jag att det är data som borde finnas online. När internet slog igenom var denna data bara tio år gammal. Typiskt sådant som folka lade upp på hemsidor på den tiden. Jag är mer van vid fotboll, och där finns mer sånt här.

Inte ens AI-tjänsterna har lyckats sätta i sig sån info när de vräkt i sig internet. Blir bättre när AI går omkring som humanoider och kan boka lässalen på biblioteket. Då blir det drag under galoscherna.
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Jag tipsar om att du kanske kan få tag på faktaboken ” Årets Ishockey” utgiven av Brunnhages förlag. Det var ett hockeylexikon före den digitala tidsåldern. Jag läste själv de tjocka hockeyböckerna på 1980 och 1990-talen.
Citera
2026-08-16, 20:17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bzp

Väldigt googlingsbart. Enligt ishockeytabeller.se:

1. Grundserien – Division 1 Östra (Hösten 1986)
Omgång 1: Nacka HK – VIK Hockey 3–1
Omgång 2: VIK Hockey – Örebro IK 6–2
Omgång 3: Bofors IK – VIK Hockey 4–8
Omgång 4: VIK Hockey – IFK Lidingö 10–4
Omgång 5: Hammarö HC – VIK Hockey 2–10
Omgång 6: VIK Hockey – Mariestads BoIS 7–3
Omgång 7: Grums IK – VIK Hockey 2–7
Omgång 8: VIK Hockey – Huddinge IK 5–4
Omgång 9: IK Vita Hästen – VIK Hockey 2–4
Omgång 10: VIK Hockey – Nacka HK 5–2
Omgång 11: Örebro IK – VIK Hockey 5–5
Omgång 12: VIK Hockey – Bofors IK 7–2
Omgång 13: IFK Lidingö – VIK Hockey 2–6
Omgång 14: VIK Hockey – Hammarö HC 7–4
Omgång 15: Mariestads BoIS – VIK Hockey 2–4
Omgång 16: VIK Hockey – Grums IK 8–5
Omgång 17: Huddinge IK – VIK Hockey 5–7
Omgång 18: VIK Hockey – IK Vita Hästen 10–5

2. Allsvenskan (Våren 1987) Efter nyår möttes de bästa lagen från de olika Division 1-serierna:
Omgång 1: VIK Hockey – Hammarby IF 4–3 (efter förlängning)
Omgång 2: AIK – VIK Hockey 5–2
Omgång 3: VIK Hockey – Örebro IK 2–5
Omgång 4: Timrå IK – VIK Hockey 4–7
Omgång 5: VIK Hockey – Västra Frölunda HC 5–1
Omgång 6: VIK Hockey – IF Troja-Ljungby 5–2
Omgång 7: Huddinge IK – VIK Hockey 1–3
Omgång 8: Hammarby IF – VIK Hockey 10–4
Omgång 9: VIK Hockey – AIK 3–6
Omgång 10: Örebro IK – VIK Hockey 5–4
Omgång 11: VIK Hockey – Timrå IK 8–4
Omgång 12: Västra Frölunda HC – VIK Hockey 5–6
Omgång 13: IF Troja-Ljungby – VIK Hockey 3–4
Omgång 14: VIK Hockey – Huddinge IK 4–13

Playoff 3 (Bäst av 3 matcher) VIK vann matchserien med 2–1 i matcher och gick vidare till Kvalserien:
Match 1: VIK Hockey – IF Troja-Ljungby 10–2
Match 2: IF Troja-Ljungby – VIK Hockey 8–7
Match 3: VIK Hockey – IF Troja-Ljungby 6–2

4. Kvalserien till Elitserien. Här spelade VIK sex helt avgörande matcher om en plats i högsta ligan:
Omgång 1: VIK Hockey – Väsby IK 7–3
Omgång 2: MoDo AIK – VIK Hockey 6–2
Omgång 3: Örebro IK – VIK Hockey 7–2
Omgång 4: VIK Hockey – Örebro IK 6–2
Omgång 5: Väsby IK – VIK Hockey 4–0
Omgång 6: VIK Hockey – MoDo AIK 2–2
Citera
2026-08-16, 20:23
Medlem
Tack!

Otroligt. Jag har varit på den sidan. Och är på den igen nu. Jag hittar alla tabeller. Men inga matcher. Har du en direktlänk? Är det något klickbart som inte jag ser?

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Väldigt googlingsbart. Enligt ishockeytabeller.se:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in