Citat:
Ursprungligen postat av
HenAnnan
Det där är nog för en egen tråd, för EU är inte ett "fredsprojekt" kopplat till sjunkande födelsetal.
Idén med kol- och stål-unionen (det som senare blev EU) var att länder som är beroende av varandra, t.ex. genom handel, skulle ha mindre intresse av att kriga med varandra. I det aktuella fallet gällde det Frankrike och Tyskland (som ju var i krig både under Första och Andra världskriget).
Tant Merkel trodde samma sak när hon omfamnade putin, stängde ner kärnkraften och började köpa gas från ryssland istället.
Och det är ju förvisso sant att ryssland anföll Ukraina, men inte Tyskland. Om det berodde på handel vet jag just inte.
Motsatsen har också hänt, dvs att man går i krig just på grund av handel. T.ex.: I Andra världskriget höll sig USA utanför, men införde oljeembargo mot Japan eftersom japanerna vägrade dra sig tillbaka från just Kina. Det var oljeembargot som Japan anförde som orsak till anfallet mot Perl Harbor. Resten är, som det heter, historia ...
Jag hävdade inte att EU var kopplat till sjunkande födelsetal men precis som du skriver om idéen att handel kan motverka krig.
Ok, det om Pearl harbor kände jag inte till men Kina har uppenbarligen ett stort behov av att prångla iväg sina prylar till övriga världen. Trump håller ju på med höjda tullar och annat... Hur detta ser ut just nu har jag ingen enorm koll på, men USA är väl en av Kinas viktigaste marknader?
Sen har vi även dessa prognoser om Kina som framtidens ekonomiska supermakt. Detta med födelsetal kan ju hota det och mindre välstånd och annat kan väl potentiellt öka risken för sådant som krig...