Citat:
Ursprungligen postat av
davand1
Hej!. Situationen är följande . Har nyligen kommit in på en internatskola. Men kan inte se mig själv bo där än. Därför funderar jag på att pendla med buss. Men är runt 2 timmar till skolan och 2 tillbaka. Med 1 byte . Med första bussen är det runt 5-10 minuter till en direktbuss till skolan. Frågar här om tips på hur man håller sig någorlunda pigg på så långa resor . För är nojig att jag inte ska lyckas sova nätterna innan . Och sen är det första gången jag försöker mig på att pendla så här långt.
Varför ska du vara pigg under resan? Försök använda tiden till att sova istället, om du inte har något att göra.
Åka buss blir man väl inte trött av. Att köra själv är mer tröttande, om man inte är van.
Den stora frågan är väl snarare varför du vill lägga 4 timmar per dygn till att pendla. Om det nu är en internatskola är det väl bättre om du vågar ta steget att bo på skolan. Att lära sig sova borta är ett steg man måste ta innan man kan kalla sig vuxen. Oroar du dig för att kudden inte är skön, ta med egen. Oroar du dig för att de inte har mörkläggningsgardiner, ta med ögonbildel så du inte väcks av solljus. Jag lovar att inga monster kommer komma och gnaga på dina tår under natten.
Om du inte kommer kunna sova nätterna innan, träna hårt på dagen så blir du sovtrött på kvällen. Sömnbrist är ingen hit! Eller ta melatonin eller liknande sömnmedel. Om ni nu inte har det receptfritt i Sverige så förbered dig nu direkt genom att låta läkaren skriva ut detta.