2026-08-15, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davand1
Hej!. Situationen är följande . Har nyligen kommit in på en internatskola. Men kan inte se mig själv bo där än. Därför funderar jag på att pendla med buss. Men är runt 2 timmar till skolan och 2 tillbaka. Med 1 byte . Med första bussen är det runt 5-10 minuter till en direktbuss till skolan. Frågar här om tips på hur man håller sig någorlunda pigg på så långa resor . För är nojig att jag inte ska lyckas sova nätterna innan . Och sen är det första gången jag försöker mig på att pendla så här långt.
Du kan ju alltid göra en mix, bo på internat 2-3 nätter i veckan och pendla resten.

Att du skulle ha disciplin att plugga 4 timmar effektivt på bussen varje dag är bara att glömma. Inte ens när du har valt ut lämpliga uppgifter som att se en föreläsning så kommer det att fungera utan du kommer surfa med mobilen och sova.

Tycker definitivt att du ska välja internatet så att du blir en del av gruppen. Om du åker hem varje dag så kommer du inte ha några studiekamrater att ta hjälp av. Dessutom är studier ett nätverkande. Du kommer att springa på dina klasskompisar i arbetslivet i framtiden. Då är det bra att vara goda vänner och kunna vara referenser vid sökande av arbete. Har jobbat med klasskompisar och skolkompisar från både gymnasiet och universitetet.
Citera
2026-08-15, 20:43
Medlem
godboys avatar
Jag hade aldrig orkat pendla så. Det är verkligen arsle att behöva åka långt varje dag för att komma till jobbet. Jag bor fem minuter från jobbet, bor i Göteborg så det får ju ses om ett kort avstånd. Jag har kollegor som pendlar en dryg timme var väg. Jag är hemma hos frugan på bara dryga fem min och så vill jag ha det.

Bosätt dig på skolan, du kommer få vänner där och det kommer säkert bli kul, garanterat mer kul än att åka buss fyra jävla timmar om dagen. Sen så kommer det garanterat krångla ibland med bussarna.
Citera
2026-08-15, 20:49
Medlem
Citat:
Hej!. Situationen är följande . Har nyligen kommit in på en internatskola. Men kan inte se mig själv bo där än. Därför funderar jag på att pendla med buss. Men är runt 2 timmar till skolan och 2 tillbaka. Med 1 byte . Med första bussen är det runt 5-10 minuter till en direktbuss till skolan. Frågar här om tips på hur man håller sig någorlunda pigg på så långa resor . För är nojig att jag inte ska lyckas sova nätterna innan . Och sen är det första gången jag försöker mig på att pendla så här långt.

Jag har gjort samma grej. Hade 2 h på buss enkel väg för att komma till universitetet. Planen var att plugga på bussen men när jag satt och stirrade i mina böcker blev jag åksjuk. Jag löste det genom att byta utbildning till ett annat universitet som låg närmare mitt hem. Jag hade familj och barn så det var inte ett alternativ att flytta.

Slutlösningen blev samåkning till universitetet. Jag kom dit kl 7 och åkte hem 16:30. Alla timmar på skolan använde jag till studier. Olikt mina studiekompisar som stack iväg och fikade när det var håltimme satt jag i biblioteket och gjorde mina uppgifter. Även under tenta perioder åkte jag in varje dag. Jag hade jobbat 8 år innan jag började studera och hanterade studietiden som ett jobb. Mina kompisar tyckte jag var en kuf (delvis också för att jag var 10 år äldre än de flesta), men jag var en av ca 50% av dem som startade på linjen som faktiskt lyckade ta min examen. Och varje dag när jag kom hem kunde jag vara med min familj utan att känna stress att behöva plugga. Det kräver lite diciplin och att man klarar av att anses att vara annorlunda.

Efter det har jag haft jobb där jag pendlade 1,5 h enkel väg. Men jag kunde arbeta på tåget (jag blev inte åksjuk på tåget). Det gjorde det hanterbart eftersom jag bara tillbringade ca 6 h på arbetsplatsen. Dessutom jobbade jag hemifrån ca 1 dag varje vecka.

Mitt råd: Prova om det går att plugga på bussen. Annars flytta dit.
Senast redigerad av bingen75 2026-08-15 kl. 21:00.
Citera
2026-08-15, 22:20
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Det är för långt att pendla sen är det roligt att bo på internat annars får du sova och plugga på bussen!
Citera
2026-08-15, 23:59
Medlem
Citat:
Jag har 1.5 timme till jobbet, enkel väg, med flera byten. Har varit så ett par år nu. Visst, det blir tidiga morgnar, men jag tycker det är ganska skönt. Brukar läsa ett par sidor i en bok och/eller meditera, slösurfa en stund på nyhetssidor och Flashback. Om jag är trött kan man alltid vila ögonen en stund.

Allt handlar nog om inställningen. Om du tror att det kommer vara jobbigt så lär det bli jobbigt. Om du ser fram emot ett par timmars egentid med en bok så är det nära på en lyx
Citera
2026-08-16, 00:50
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:

Varför ska du vara pigg under resan? Försök använda tiden till att sova istället, om du inte har något att göra.

Åka buss blir man väl inte trött av. Att köra själv är mer tröttande, om man inte är van.

Den stora frågan är väl snarare varför du vill lägga 4 timmar per dygn till att pendla. Om det nu är en internatskola är det väl bättre om du vågar ta steget att bo på skolan. Att lära sig sova borta är ett steg man måste ta innan man kan kalla sig vuxen. Oroar du dig för att kudden inte är skön, ta med egen. Oroar du dig för att de inte har mörkläggningsgardiner, ta med ögonbildel så du inte väcks av solljus. Jag lovar att inga monster kommer komma och gnaga på dina tår under natten.

Om du inte kommer kunna sova nätterna innan, träna hårt på dagen så blir du sovtrött på kvällen. Sömnbrist är ingen hit! Eller ta melatonin eller liknande sömnmedel. Om ni nu inte har det receptfritt i Sverige så förbered dig nu direkt genom att låta läkaren skriva ut detta.
Citera
2026-08-16, 06:02
Medlem
Pungsvings avatar
Fy fan. Ta jobb på ICA istället.
Citera
2026-08-16, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Plugga/läs på bussen! Det är tid du ägnar åt att studera som du bara runkar bort hemma.
Som den här användaren säger 😊👍🏻
Citera
2026-08-16, 15:39
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:

Bo på skolan. Du kommer inte att ångra det. Jag bodde i ett internat när jag pluggade och det festades hej vilt och knullades runt friskt på boendet kan jag lova dig. Men det är ju klart. Har du fru och barn och har feståren bakom dig så spelar det ju mindre roll.
Citera
2026-08-18, 14:42
Medlem
Ja, flytta.
Men om det inte går, sov på ditvägen, plugga på hemvägen.
Viktigt att få ut nåt av det. Kolla netflix eller lyssna på musik går max 30 min..

Citat:
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in