2026-08-14, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Kul, en sån har jag faktiskt också haft. Lite mer av trimmad moped. Skönt lättmekad jämfört med fyrcylindriga fyrtaktare var den i alla fall. Väldigt högljudd i högre hastigheter, jag tror knappt jag kom över 100 km/t med min. Definitivt inget för långfärder.

Fast jag tycker inte riktigt om att köra fort på mc oavsett vilken man kör.
Körde på en oljefläck för några år sedan och låg då i 90kmh och jävlar vad jag slog mig.
Bröt armen, handleden och vred knäet ur led samt fick hjärnskakning, och då hade jag alla skydd man ska ha.
Tycker 70-80 på en mc är ganska lagomt, jag kör nog mc endast för att det är skönt att glida runt och känna vinden i kroppen.
När jag gjorde min norge resa på mc tycker jag det var en fördel att kunna köra på ställen där bilar inte tog sig fram.
Minns jag hittade en lite större stig jag körde över 2 mil på.
Citera
2026-08-15, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Fast jag tycker inte riktigt om att köra fort på mc oavsett vilken man kör.
Körde på en oljefläck för några år sedan och låg då i 90kmh och jävlar vad jag slog mig.
Bröt armen, handleden och vred knäet ur led samt fick hjärnskakning, och då hade jag alla skydd man ska ha.
Tycker 70-80 på en mc är ganska lagomt, jag kör nog mc endast för att det är skönt att glida runt och känna vinden i kroppen.
När jag gjorde min norge resa på mc tycker jag det var en fördel att kunna köra på ställen där bilar inte tog sig fram.
Minns jag hittade en lite större stig jag körde över 2 mil på.
Jag försöker tänka då också, 70-80 km/t är en ganska lagom hastighet. Inte farligt fort men ändå tillräckligt för att uppleva den där "frihetskänslan" eller vad man ska kalla det. Dessvärre försvinner alla goda föresatser när jag sätter mig bakom styret och snart är man roadracingförare och hastigheter långt över det lagliga.
På så vis skulle det kunna vara lämpligt med någon äldre hoj, lite veteran, som inbjuder till försiktigt finåka.
Citera
2026-08-20, 00:17
Medlem
SvinFins avatar
Exakt den sortens hojar grejar jag med.
Ingen ABS, ingen insprutning och sånt trams.
Råare gång, mer känsla.
Det är ganska stor skillnad på 80- och 90-tal. Det var en brytpunkt när japanerna började släppa racinghojar för gatan. 80-talarna var mer råstyrka, enkla konstruktioner med lite för klena ramar och framgafflar. Vissa vobblade lite för lätt...
På 90-talet kom deltaboxramar och fetare framgafflar vilket förbättrade väghållningen avsevärt.

Roliga hojar oavsett och de hänger med nya hojar bättre än man tror.
Prova en vetja. Ni kommer bli förvånade över prestandan ni får för en spottstyver.

Jag har ett antal dylika, och ja, jag är gammal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in