2026-08-30, 20:38
Medlem
Jag kan inte tyska men kollade in den där tyska privatdetektivens som Expressen skriver om i länken.
Där nämner de någon Eleni, det kanske dock är någon talesperson eller så.

Man ser blurrade bilder på paret .

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/tysk-misstanks-for-mord-i--kalmar-kontaktade-tv-detektiv/?utm_medium=Social&utm_campaign=EchoboxStory&utm_s ource=Facebook&fbclid=Iwb21leAUBVyxwZG9mBWV4dG4DYW VtAjExAHNydGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHo00s_Uq ibnO46WyJeAgLa4 mRtaEIKYkGafJ7sDXzglsn685vspZxPT21sSi_aem_5vyVdNMo LlBFF6IkyYySAg#Echobox=1788113009
Citera
2026-08-30, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cansada
Jag kan inte tyska men kollade in den där tyska privatdetektivens som Expressen skriver om i länken.
Där nämner de någon Eleni, det kanske dock är någon talesperson eller så.

Man ser blurrade bilder på paret .

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/tysk-misstanks-for-mord-i--kalmar-kontaktade-tv-detektiv/?utm_medium=Social&utm_campaign=EchoboxStory&utm_s ource=Facebook&fbclid=Iwb21leAUBVyxwZG9mBWV4dG4DYW VtAjExAHNydGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHo00s_Uq ibnO46WyJeAgLa4 mRtaEIKYkGafJ7sDXzglsn685vspZxPT21sSi_aem_5vyVdNMo LlBFF6IkyYySAg#Echobox=1788113009

Han greps samma dag som den europeiska arresteringsordern utfärdades, men har motsatt sig att utlämnas till Sverige.

Några utdrag från artikeln i Expressen:
"Men innan dess hann 33-åringen delta i sökandet efter kvinnan. Mannen kontaktade privatdetektiven och tv-profilen Jürgen Trovato som i sociala medier gått ut med efterlysningar av kvinnan, enligt tyska Bild. - Pojkvännen verkade misstänkt direkt, säger Trovato, till tidningen. ..."
"Svenska åklagaren Linda Caneus har begärt den tyska mannen utlämnad för att ställa honom inför rätta misstänkt för mord och grovt gravfridsbrott."
"Den misstänkte mördaren har en tydlig koppling till Sverige. För ett par år sedan fick han ett omkring 100 år gammalt rött trähus med vitna knutar i gåva från två personer med samma efternamn som honom.
Så, han trodde han skulle komma undan. Låtsades delta i sökandet med hjälp av privatdetektiv ...

Hemlig - bör ju gå att få fram uppgifter hos Lantmäteriet, om namnet är maskat i arresteringsordern.
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-30 kl. 21:52.
Citera
2026-08-30, 21:52
Medlem
GilGrissom82s avatar
Mer info och bild I tysk media:

https://www.bild.de/regional/baden-wuerttemberg/frau-im-urlaub-getoetet-auf-tiktok-spielte-killer-den-besorgten-freund-6a85bc5e57e16470ca3ac64d
Citera
2026-08-30, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Mer info och bild I tysk media:

https://www.bild.de/regional/baden-wuerttemberg/frau-im-urlaub-getoetet-auf-tiktok-spielte-killer-den-besorgten-freund-6a85bc5e57e16470ca3ac64d

Bra!

Här en till tysk artikel (öppen) i BNN:
"En 33-årig man från Karlsdorf-Neuthard misstänks för att ha dödat sin 29-åriga flickvän i Sverige."
Sen står det en del om regelverket omkring en utlämningsprocess.

(Bilden på de röda små husen är bara en genrebild)
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-30 kl. 22:07. Anledning: länk
Citera
2026-08-31, 00:42
Medlem
Blackmonks avatar
Om man söker på den adressen så får man fram en M@r1us P@sew@ld men i på BILDs sida så verkar efternamnet börja med S? Undrar om det är samma person. Den verkar extremt hemlig. Enda jag hittar via google är just om att han fått överta huset

Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Vill ju inte peka ut någon oskyldig, men om man kollar Vimmerby Tidnings fastighetsaffärer så finns det en sådan överlåtelse som passar in, och fastigheten ligger lite ensamt i slutet av en grusväg utifrån de flygfoton jag kollat på Eniro. En med tyskt namn fick den i gåva 2024, gissningsvis av sina föräldrar. Men det finns absolut ingenting att hitta om mannen på nätet, förutom just fastighetsaffären, så det blir mycket spekulation. Men i så fall skulle det vara Hägelåkra 3:32.
Citera
2026-08-31, 11:04
Medlem
Citat:
Vill ju inte peka ut någon oskyldig, men om man kollar Vimmerby Tidnings fastighetsaffärer så finns det en sådan överlåtelse som passar in, och fastigheten ligger lite ensamt i slutet av en grusväg utifrån de flygfoton jag kollat på Eniro. En med tyskt namn fick den i gåva 2024, gissningsvis av sina föräldrar. Men det finns absolut ingenting att hitta om mannen på nätet, förutom just fastighetsaffären, så det blir mycket spekulation. Men i så fall skulle det vara Hägelåkra 3:32.
Citat:
Ursprungligen postat av Blackmonk
Om man söker på den adressen så får man fram en M@r1us P@sew@ld men i på BILDs sida så verkar efternamnet börja med S? Undrar om det är samma person. Den verkar extremt hemlig. Enda jag hittar via google är just om att han fått överta huset

Bra!
- Uppgiften om att mannen fått överta huset stämmer ju med Expressens uppgifter.
- Dessutom stämmer bilden som Expressen har blurrat med detta som jag hittat:

Hittat ett Facebook-konto, facebookadressen är fortfarande M@rius P@sew@ld men namnet är ändrat till 'M@rius Schulz':
Facebook M@rius Schultz / M@rius P@sew@ld

Mannen längst till vänster på kontots profilbild stämmer med Expressens blurrade bild:

Montage:
https://i.ibb.co/JwG7CMtT/Expr-fb.png

Facebookbilden (publicerad 2016):
Facebook-bilden, mannen längst till vänster.

Expressens bild:
Expressens bild, blurrad

Expressens artikel:
Här i Expressen 21 aug .

Kanske någon känner för att kolla ägaruppgifterna med Lantmäteriet: fastigheten Hägelåkra 3:32 i Hultsfreds kommun, men jag tror att man kan lita på uppgifterna om ägarbytet (Vimmerby tidning 2024-10-24 med samma fastighetsägarnamn), där Expressens blurrade bild (som finns på Facebook-konto) förstärker identitetsuppgiften avseende 33-åringen.

Visserligen betraktad som oskyldig tills brottet blivit prövat av svensk domstol. Men skumt är det.
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-31 kl. 11:39.
Citera
2026-08-31, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig

Kanske någon känner för att kolla ägaruppgifterna med Lantmäteriet: fastigheten Hägelåkra 3:32 i Hultsfreds kommun, men jag tror att man kan lita på uppgifterna om ägarbytet (Vimmerby tidning 2024-10-24 med samma fastighetsägarnamn), där Expressens blurrade bild (som finns på Facebook-konto) förstärker identitetsuppgiften avseende 33-åringen.

Visserligen betraktad som oskyldig tills brottet blivit prövat av svensk domstol. Men skumt är det.

Jag kollade fastighetsregistret förra veckan och vad jag minns så stod det M*rius P*sew*ld, och ingen annan information.

Bra hittat! Var väl ändå hyfsat säker på att det var just det här huset och den personen, men att det inte fanns några spår efter honom förbryllade mig (och av någon anledning så kom inte hans fb-konto upp när jag sökte på namnet, inte heller från Facebook, men det kanske bara går efter visningsnamn).
Citera
2026-08-31, 14:19
Medlem
Citat:
Jag kollade fastighetsregistret förra veckan och vad jag minns så stod det M*rius P*sew*ld, och ingen annan information.

Bra hittat! Var väl ändå hyfsat säker på att det var just det här huset och den personen, men att det inte fanns några spår efter honom förbryllade mig (och av någon anledning så kom inte hans fb-konto upp när jag sökte på namnet, inte heller från Facebook, men det kanske bara går efter visningsnamn).

Utmärkt, då har det gjorts koll mot Fastighetsregistret! Bra letat och funnet av dig , du har ju gjort huvudarbetet Jag har bara fyllt i.

Spekulerar: tror att man ibland, när personer bytt konto-namn ("alias") för ett facebook-kontot att man kanske behöver söka specifikt inne på Facebook (dvs att det kanske inte dyker upp med ursprungligt kontonamn på google).

33-åringen är väl nu till 99,5 procent inte direkt hemlig längre. Vill man vara 100 procent säker är det väl arresteringsordern som gäller
Citera
2026-08-31, 15:03
Moderator
Schlesiens avatar
Utgången rubrik:
Hemlig 33-åring efterlyst för mord i Kalmar – offret ännu oidentifierat (2026-08-14)

/ Moderator
Citera
2026-08-31, 15:06
Medlem
Hur funkar det med FUP i dessa mellanstatliga ärenden? Blir den tillgänglig först när han överlämnas?
Citera
2026-08-31, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tktrx83
Hur funkar det med FUP i dessa mellanstatliga ärenden? Blir den tillgänglig först när han överlämnas?
Förundersökningen är klar när personen åtalas. Långt kvar. Vet inte hur lång tid ett utlämnade kan ta (inom EU).
Citera
2026-08-31, 17:04
Medlem
GilGrissom82s avatar
Artikel i dagens svt.se att den mordmisstänkte mannen kontaktade privatdetektiv, samt filmklipp med reporter som står vid huset som kopplas till mordet:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/tysk-misstanks-for-mord-i-kalmar-kontaktade-sjalv-privatdetektiv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in