Citat:
Ursprungligen postat av
gameboymannen
Nu pekar allt på att rödgröna sidan kommer vinna riksdagsvalet. Hur agerar ni som väljare då?
Blir en röst på Tidö bortkastad?
SD kommer ej få något inflytande om rödgröna vinner. De runt 20% som röstar på partiet har då kastat sin röst.
M kommer med stor sannolikhet inte heller bli de rödgrönas samarbetspartner. Alltså en bortkastad röst.
L kommer kanske inte ens in i riksdagen. Bortkastad röst.
KD är nog det parti som mest sannolikt skulle kunna samarbeta med rödgröna. Båda Busch och Andersson har sträckt ut sådana händer. En röst på KD blir kanske ej helt bortkastad då.
Givet att de rödgröna vinner ser jag det som viktigast att minimera MP:s och V:s inflytande i det laget. Jag står därför och väger mellan C och S. Jag lutar mest åt C då jag tror de mer kommer stå på sig medan S kan kompromissa mer för att få makt.
Hur resonerar ni?
Ingen normalt funtad människa röstar S eller C, så resonerar jag. Tidö kommer vinna, det är jag helt övertygad om.
Till och med så sent som på valdagen förra valet presenterade SVT sin väljarbarometer som visade en klar seger för de rödgröna. Det festades och dansades på deras valvakor, men ju längre tiden gick och resultaten kom in, desto dystrare blev det och sången och dansen avtog.