Citat:
Kanske borde du själv ge det en andra tanke? 😄 Att ersätta folkets demokratiska inflytande med en elit som först måste bestämma vem som är ”smart nog” att få rösta låter misstänkt likt att lösa demokratins problem genom att avskaffa demokratin.
Vi har en obsolet låtsasdemokrati benämnd parlamentarisk demokrati. Förr i tiden hade vi behov av att utse de mest kunniga och skickliga företrädarna (politiker) och låta dem ta beslut för folkflertalets bästa. Idag vågar jag påstå att jag är mer kunnig än de allra flesta politiker, och blir mest irriterad på dessa hala människors jakt på makt och personlig vinning.
Varför skulle jag överlämna min röst till en partiföreträdare vars parti inte tycker som jag i mer än ett fåtal frågor? Detta, att inget parti täcker in mina åsikter, är ett stort problem för demokratin. I huvudsak förordar jag en strikt teknokrati, styrd av en grundlag. Eftersom denna idé är utsiktslös då den skulle tvinga dagens politiker att utföra hederliga dagsverken, lutar jag mot en riktig demokrati, folkvälde.
Vi har idag teknologi för att kunna låta medborgarna rösta (i folkomröstningar) om i princip alla frågor som i dag hanteras av riksdagen. Inbyggt i ett sådant system ska också finnas en spärr som utestänger medborgare med alltför svaga kognitiva funktioner från att rösta.
Den parlamentariska demokratin är död. Leve teknokratin!
Varför skulle jag överlämna min röst till en partiföreträdare vars parti inte tycker som jag i mer än ett fåtal frågor? Detta, att inget parti täcker in mina åsikter, är ett stort problem för demokratin. I huvudsak förordar jag en strikt teknokrati, styrd av en grundlag. Eftersom denna idé är utsiktslös då den skulle tvinga dagens politiker att utföra hederliga dagsverken, lutar jag mot en riktig demokrati, folkvälde.
Vi har idag teknologi för att kunna låta medborgarna rösta (i folkomröstningar) om i princip alla frågor som i dag hanteras av riksdagen. Inbyggt i ett sådant system ska också finnas en spärr som utestänger medborgare med alltför svaga kognitiva funktioner från att rösta.
Den parlamentariska demokratin är död. Leve teknokratin!