2026-08-14, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avulsion
Vi har en obsolet låtsasdemokrati benämnd parlamentarisk demokrati. Förr i tiden hade vi behov av att utse de mest kunniga och skickliga företrädarna (politiker) och låta dem ta beslut för folkflertalets bästa. Idag vågar jag påstå att jag är mer kunnig än de allra flesta politiker, och blir mest irriterad på dessa hala människors jakt på makt och personlig vinning.

Varför skulle jag överlämna min röst till en partiföreträdare vars parti inte tycker som jag i mer än ett fåtal frågor? Detta, att inget parti täcker in mina åsikter, är ett stort problem för demokratin. I huvudsak förordar jag en strikt teknokrati, styrd av en grundlag. Eftersom denna idé är utsiktslös då den skulle tvinga dagens politiker att utföra hederliga dagsverken, lutar jag mot en riktig demokrati, folkvälde.

Vi har idag teknologi för att kunna låta medborgarna rösta (i folkomröstningar) om i princip alla frågor som i dag hanteras av riksdagen. Inbyggt i ett sådant system ska också finnas en spärr som utestänger medborgare med alltför svaga kognitiva funktioner från att rösta.

Den parlamentariska demokratin är död. Leve teknokratin!
Kanske borde du själv ge det en andra tanke? 😄 Att ersätta folkets demokratiska inflytande med en elit som först måste bestämma vem som är ”smart nog” att få rösta låter misstänkt likt att lösa demokratins problem genom att avskaffa demokratin.
Citera
2026-08-14, 13:11
Medlem
avulsions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kash0690
Kanske borde du själv ge det en andra tanke? 😄 Att ersätta folkets demokratiska inflytande med en elit som först måste bestämma vem som är ”smart nog” att få rösta låter misstänkt likt att lösa demokratins problem genom att avskaffa demokratin.
Ja, jag dömer ut den parlamentariska demokratin och vill ersätta den med en äkta demokrati där folkomröstningar styr inriktning och teknokrater utför besluten. För att hindra individer som inte förstår vad de röstar om måste man ha en kognitiv spärr.
Citera
2026-08-14, 13:15
Medlem
Citat:
Ja, jag dömer ut den parlamentariska demokratin och vill ersätta den med en äkta demokrati där folkomröstningar styr inriktning och teknokrater utför besluten. För att hindra individer som inte förstår vad de röstar om måste man ha en kognitiv spärr.
Jag förstår tanken, men där tycker jag att du öppnar en dörr som är betydligt farligare än du kanske tänker. Vem avgör vem som ”förstår” frågan tillräckligt bra? Ett kunskapstest? IQ? En myndighet? Och vem kontrollerar den som konstruerar testet?

Jag gillar faktiskt idén om mer direkt demokrati och kompetenta tjänstemän som genomför besluten. Men så fort någon får makten att bestämma vilka medborgare som är ”kognitivt lämpade” att rösta har vi redan skapat en ny elit – och då är vi tillbaka vid problemet du försökte lösa.

Kanske är det bättre att acceptera att demokratin ibland innebär att människor röstar dumt. Det är åtminstone ett pris vi alla betalar tillsammans.
Citera
2026-08-14, 13:24
Medlem
avulsions avatar
Citat:
Jag förstår tanken, men där tycker jag att du öppnar en dörr som är betydligt farligare än du kanske tänker. Vem avgör vem som ”förstår” frågan tillräckligt bra? Ett kunskapstest? IQ? En myndighet? Och vem kontrollerar den som konstruerar testet?

Jag gillar faktiskt idén om mer direkt demokrati och kompetenta tjänstemän som genomför besluten. Men så fort någon får makten att bestämma vilka medborgare som är ”kognitivt lämpade” att rösta har vi redan skapat en ny elit – och då är vi tillbaka vid problemet du försökte lösa.

Kanske är det bättre att acceptera att demokratin ibland innebär att människor röstar dumt. Det är åtminstone ett pris vi alla betalar tillsammans.
Absolut, jag tänker varken strida för min eminenta idé eller mot väderkvarnar - men jag är allvarligt bekymrad över nivån på de svenska politikerna. När hörde du senast en politiker måla upp en vision? Det enda dessa överbetalda bidragstagare (det är vi arbetare som avlönar dem) gör är att hacka på varandra. Jag ser exakt samma beteende i en sandlåda full av fyraåringar.
Jag ställer in mig i ledet och kommer att rösta på tre olika partier i valen.
Citera
2026-08-14, 13:42
Medlem
Citat:
Absolut, jag tänker varken strida för min eminenta idé eller mot väderkvarnar - men jag är allvarligt bekymrad över nivån på de svenska politikerna. När hörde du senast en politiker måla upp en vision? Det enda dessa överbetalda bidragstagare (det är vi arbetare som avlönar dem) gör är att hacka på varandra. Jag ser exakt samma beteende i en sandlåda full av fyraåringar.
Jag ställer in mig i ledet och kommer att rösta på tre olika partier i valen.
Men jag håller med om visionen. Man kan tycka olika om politiken, men det är ganska deprimerande när politiker verkar mer intresserade av att vinna nästa konflikt än att faktiskt beskriva vart de vill att landet ska vara om 10–20 år.

Jag skulle nästan hellre höra en politiker säga ”det här är vår vision, det här kommer att kosta och det här kan gå fel” än ännu en timmes pajkastning i riksdagen.
Citera
2026-08-14, 13:44
Medlem
stilichos avatar
Det är väl bara att titta på USAs utveckling under sina 250 år som stat för att se vad som kan hända med ett samhälle som genomgår massiva demografiska förändringar. USA idag har en helt annan befolkning än för 250 år sedan men både institutionerna och befolkningen har förändrats på sådana sätt att samhället fortfarande står starkt.

Och givetvis kan en demokrati diskutera vilken demografisk utveckling den vill ha. Det har USA också sysslat med i 250 år nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ta en titt på Frankrike. De har väl kommit längst med att förstöra landet genom demografi av alla västländer. Storbritannien, Sverige eller de andra skandinaviska länderna spelar inte ens i den ligan. Frankrike är stort och det finns fortfarande en levande landsbygd men storstäderna är rena getton i dag.

Ditt argument skulle ha varit en liten smula bättre om inte Paris hade haft typ Europas högsta fastighetspriser.

Citat:
Varför skulle jag överlämna min röst till en partiföreträdare vars parti inte tycker som jag i mer än ett fåtal frågor? Detta, att inget parti täcker in mina åsikter, är ett stort problem för demokratin.

Den parlamentariska demokratin ger dig möjlighet att rösta för precis ett sådant system som du eftersträvar. Det finns redan partier som förespråkar det.
Citera
2026-08-14, 13:53
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho

Ditt argument skulle ha varit en liten smula bättre om inte Paris hade haft typ Europas högsta fastighetspriser.

Åk fem kvarter utanför turiststråken i Paris så ser du vad jag menar. De städar upp för att du skall kunna besöka Eiffeltornet och Notredam ostört. Resten är misär. Marseille, Lyon.. misär och elände. De har gjort det mot sig själva.
Citera
2026-08-14, 13:57
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Åk fem kvarter utanför turiststråken i Paris så ser du vad jag menar. De städar upp för att du skall kunna besöka Eiffeltornet och Notredam ostört. Resten är misär. Marseille, Lyon.. misär och elände. De har gjort det mot sig själva.

Fem kvarter i Paris tar dig inte ens till nästa arrondisement (och Paris har 20) du behöver komma typ en mil ut från centralaste Paris för att se något som ser ut som en banlieue. Och dessa håller generellt hög fysisk standard och är knappast några ghetton även om befolkningen såklart är rätt svartmuskig.
Citera
2026-08-14, 14:25
Medlem
Citat:
Eller kanske banta staten ned till gränsskydd och låta folk vara ifred i övrigt?
Citera
2026-08-14, 15:01
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Jag tycker faktiskt att du har en poäng, men jag tror att du blandar ihop två olika frågor.

Jag ser inte demokrati som ett skyddssystem för en statisk kultur. Kultur förändras, absolut. Min fråga är snarare **hur mycket och vilken typ av förändring ett demokratiskt samhälle kan genomgå innan själva förutsättningarna för det politiska systemet förändras**.

Och där tycker jag att ditt catch-22 blir ganska intressant. Om man säger att ”demokratin får bestämma, oavsett vart den leder”, då måste man också acceptera möjligheten att majoriteten en dag röstar fram något som kraftigt begränsar den liberala demokratin. Demokratin är alltså inte automatiskt självbevarande.

Samtidigt håller jag med om att det vore ganska motsägelsefullt att försöka ”bevara Sverige” genom att avskaffa de friheter och institutioner som faktiskt har format det moderna Sverige.

Kanske är den riktiga utmaningen därför inte att stoppa förändring, utan att kunna förändras utan att förlora de principer som gör förändringen fredlig och demokratisk.

Och där blir demografin intressant på riktigt: inte *”hur stoppar vi förändringen?” utan ”hur bygger vi ett samhälle där människor med väldigt olika bakgrund fortfarande vill dela samma politiska system?”

Det tycker jag är en betydligt svårare fråga än att bara säga att ”samhället förändras”
Det är absolut så att en majoritet med mer eller mindre fula knep kan avskaffa eller kraftigt försvaga demokratin, det är dess inneboende styrka (folkets vilja) och svaghet (det är svårt att vända när det väl är gjort). Se bara Tyskland på 30-talet eller USA under Trump. Demokrati är ett dåligt system men mycket bättre än alternativen, för att parafrasera Churchill.

Jag tror personligen att demokratin är livskraftigare än man tror, men det krävs ett strategiskt aktivt arbete för att hindra att den försvagas av korruption och andra samhälleliga problem. Tyvärr attackeras demokratin nästan slentrianmässigt av både extremhöger och extremvänster, som båda ser demokratins trögrörlighet som en inbyggd demokratiska svaghet - för saker som rättssäkerhet och allmänna rättigheter är ett hinder för deras arbete att genomföra stora reformer som de anser är nödvändiga. För fundamentalister helgar ändamålet alltid medlen, och folk som Thunberg och Kasselstrand skulle utan att tveka avskaffa demokratin om de kunde uppnå sina ”högre” syften.

Sen behöver heller inte alla i ett samhälle dela samma syn på samhället eller demokrati - det räcker att en majoritet fortfarande gör det. Alla samhällen hyser folk med vitt skilda filosofier om vad som är ”universellt rätt” eller ”universellt fel”, och det är bra för den demokratiska dialogen. Men så länge som en majoritet av svenskarna vill leva i ett fritt och öppet demokratiskt Sverige så kommer det systemet att bestå - med lite inbördes variation beroende på vem som leder regeringen.
Citera
2026-08-14, 17:18
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
När ett hundratal citizen civilantes är aktiva 24/7.
Citera
2026-08-14, 19:12
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Om en befolkning förändras snabbt, bör demokratin bara acceptera förändringen som den är?

Socialdemokraterna kommer svara ja eftersom de gynnas mest av det. En somalisk mor som föder tex 10-11 somalier är beroende av socialdemokraternas erbjudna bidragsförsörjning. I utbyte röstar hon S och uppfostrar sina barn att rösta S för att "då får familjen bidraaaaags...".

Citat:
Vad tänker ni? Är demografi främst en statistisk fråga, eller är det i grunden också en demokratifråga?

Man kan argumentera för att om de röstberättigade medvetet röstar fram en politik som förändrar demografin så är det legitimt?
Senast redigerad av RomernasKung 2026-08-14 kl. 19:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in