2026-08-15, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
https://www.forsvarsmakten.se/aktuellt/event/jubileumsflygdagar-2026/

Flygfarkoster
Dagarna kommer att bjuda på uppvisningar med både svenska och internationella flygplan, både på flygutställning och i luften. Temat är dåtid, nutid och framtid.

Här listas de flygfarkoster som hittills är klara. Det är en blandning av flygfarkoster som både visas i den statiska flygutställningen och i luften. Observera att ändringar i programmet kan förekomma. Under eventet kommer vi presentera ett mer detaljerat flyguppvisningsprogram på storbildsskärmarna.

Dåtid
Blériot XI, Ö1 Tummelisa
SK9 Moth, SK11 Tiger Moth
SK12 Stieglitz, SK15 Klemm 35
SK16 Harvard, SAAB B17, J22
P-51/J26 Mustang, S31 Spitfire
TP47 Catalina, TP79 DC-3
SK28 Vampire, SK50, SK60
J29 Tunnan, J32 Lansen, J34 Hunter
J35 Draken, JA 37 Viggen
Fpl.51B Super Cub, SK61 Bulldog
HKP2, HKP3, HKP4, HKP5, HKP6, HKP9
Nutid
JAS 39E Gripen, SK40, TP106
HKP14, HKP15, HKP16
Drönare
Italienska Frecce Tricolore Display Team
Engelska Red Arrows och Typhoon Display Team
Finska Midnight Hawks och F-18 Display Team
Tyska Eurofighter Typhoon, Hkp CH-53 och AS-532
Franska Rafale B Display Team
Nederländska F-35, NH90
C-17 Boeing Globemaster III, Heavy Airlift Wing
Lufttankningsflygplan Airbus A-330 (MRTT)
Framtid
C-390 Embraer Millennium
HKP16
MH-60R
Drönare och satelliter
Utställning
Utöver flyg- och markuppvisningar kommer det finnas möjlighet att ta del av utställningar på marken med olika delar av Försvarsmakten samt civila myndigheter och aktörer. Det kommer även att finnas en särskild del att besöka för dig som är intresserad av värnplikt och karriär inom Försvarsmakten som heter Future Crew. I Future Crew finns också Lilla Flygdagen.

Är det någon som varit på liknande tidigare? Eller vid Malmen?
Har sett i stort sett allihop redan, utom Eurofighter, Rafale, C390 och F35 förut, däremot inte alla samtidigt.

Men flesta av dessa var med på flygvapnets 80 årsdag på F7, det för typ 20 år sedan, det var minnesvärt.

Bilkön fram till flygbasen var ett par mil lång.

Dessa flygdagar, de som numera är på malmen, var förr på F7 Såtenäs.

Ett år, på F7, var det till och med Mig 29or där och visade upp sig, tror de var östtyska, möjligen polska.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-08-15 kl. 01:07.
2026-08-15, 09:07
Avstängd
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Har sett i stort sett allihop redan, utom Eurofighter, Rafale, C390 och F35 förut, däremot inte alla samtidigt.

Men flesta av dessa var med på flygvapnets 80 årsdag på F7, det för typ 20 år sedan, det var minnesvärt.

Bilkön fram till flygbasen var ett par mil lång.

Dessa flygdagar, de som numera är på malmen, var förr på F7 Såtenäs.

Ett år, på F7, var det till och med Mig 29or där och visade upp sig, tror de var östtyska, möjligen polska.

Något du rekommenderar att tänka på?

Det enda jag är intresserad av är att se dom uppe i luften. Så egentligen kan man väl vara en liten bit ifrån malmen?
2026-08-15, 11:03
Medlem
Citat:
Något du rekommenderar att tänka på?

Det enda jag är intresserad av är att se dom uppe i luften. Så egentligen kan man väl vara en liten bit ifrån malmen?
Ja, framförallt, var tidigt på plats.
Inte kul att missa allt om man blir sittande i en lång bilkö i ett par timmar eller mer.

Sen om det är soligt bör man ha solglasögon, det svider i ögonen av att stå och kolla upp mot en ljus himmel en hel dag.

Om det är varmt eller blir regn, kanske ett litet hopfällbart paraply för skugga, på flygbaser finns ju inte många ytor med skugga.

Kanske även öronproppar, både för ljudet från planen, men även speakern i högtalarna brukar bli jobbigt högt.

Kanske även en sådan där minikikare, typ från Biltema, beror på hur intresserad man är, men planen i luften blir rätt små att kolla på.

Något att dricka osv utgår jag finns att köpa på plats.

Ja många gånger kan det finnas fina platser utanför området om man bara vill kolla på själva flyguppvisningen, men halva nöjet är väl att spana in planen på nära håll, på marken.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-08-15 kl. 11:05.
2026-08-15, 15:36
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Ja, framförallt, var tidigt på plats.
Inte kul att missa allt om man blir sittande i en lång bilkö i ett par timmar eller mer.

Sen om det är soligt bör man ha solglasögon, det svider i ögonen av att stå och kolla upp mot en ljus himmel en hel dag.

Om det är varmt eller blir regn, kanske ett litet hopfällbart paraply för skugga, på flygbaser finns ju inte många ytor med skugga.

Kanske även öronproppar, både för ljudet från planen, men även speakern i högtalarna brukar bli jobbigt högt.

Kanske även en sådan där minikikare, typ från Biltema, beror på hur intresserad man är, men planen i luften blir rätt små att kolla på.

Något att dricka osv utgår jag finns att köpa på plats.

Ja många gånger kan det finnas fina platser utanför området om man bara vill kolla på själva flyguppvisningen, men halva nöjet är väl att spana in planen på nära håll, på marken.

Man kommer nära planen på marken också. Det går ju inte att röra dem men man ser.

Ljudet, skakningarna lukten av jetavgaser...

Det blir inte alls lika mäktigt utanför området.
2026-08-15, 21:31
Avstängd
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Man kommer nära planen på marken också. Det går ju inte att röra dem men man ser.

Det är just ljudet och skakningarna jag kommer dit för.

Men frågan är om man kan ställa sig långt ifrån. Och cykla förbi bilkön. Om det är möjligt!
2026-08-15, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Precis!
Sen så blir man lite förvånad ibland med, när man ser planen nära, på marken.
Jag var på F7 när det var en, eller kanske två Mig 29or där.
Fan vad stort planet var, högt till cockpit framförallt.
Sån är ju lite kul med.
Sen lite kul med alla andra "flygkufar".
Fast ibland så hamnar man närmsre själva uppvisningsflygandet om man är utanför området.
Detta för att planen inte flyger direkt över publiken av förståerliga själ...
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-08-15 kl. 21:55.
2026-08-15, 22:00
Medlem
Citat:
Det är just ljudet och skakningarna jag kommer dit för.

Men frågan är om man kan ställa sig långt ifrån. Och cykla förbi bilkön. Om det är möjligt!
Jo skakningar, avgaser osv...

Satt en gång knappt ca 15meter bakom ett, de Havilland Viperplan där det stod uppställt.

Piloten kom och startade upp inför sin flyguppvisning, det blev skitvarmt bakom i jetstrålen så jag fick flytta mig illa kvickt...

Jo, det brukar funka, har sett folk som cyklat förbi hela bilköerna som varit flera kilometer långa.

Fast då antog jag att de var ortsbefolkning, men så kanske det inte var.
Smart att ta med en cykel faktiskt.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-08-15 kl. 22:12.
2026-08-15, 22:13
Avstängd
Monerokungens avatar
Boende är lite svårare att få tag på. Kör från Göteborg
2026-08-15, 22:15
Medlem
1754s avatar
Självklart så ska man dit.
2026-08-17, 12:20
Avstängd
Monerokungens avatar
Flygvapnets 100-årsjubileum på Malmen är 22–23 augusti, och arrangören räknar med uppemot 120 000 besökare per dag.

Är det en smart ide att ta med sig en elcykel! Ställa sig en bra bit ifrån! Och cykla sista milen?

Kommer inte sitta i flera mils bilkö
2026-08-17, 13:39
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Flygvapnets 100-årsjubileum på Malmen är 22–23 augusti, och arrangören räknar med uppemot 120 000 besökare per dag.

Är det en smart ide att ta med sig en elcykel! Ställa sig en bra bit ifrån! Och cykla sista milen?

Kommer inte sitta i flera mils bilkö

Malmen ligger ju typ gångavstånd från centrum så det är inga problem att cykla dit oavsett var du parkerar.

Ryd är numera som Hjällbo så man kanske inte skall ställa sig precis där. Vid IKEA är nog bättre för det är parkering tillåtet dagtid där.
2026-08-17, 15:34
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Malmen ligger ju typ gångavstånd från centrum så det är inga problem att cykla dit oavsett var du parkerar.

Ryd är numera som Hjällbo så man kanske inte skall ställa sig precis där. Vid IKEA är nog bättre för det är parkering tillåtet dagtid där.

Eller komma dagen innan och sova över. Om man bokade i tid vill säga...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in