2026-08-15, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Elen är svår att klara sig utan men min elförbrukning kommer vara ungefär vad den är idag - runt 500 kWh i månaden.

Idag så blir min elräkning 0 kronor Mars - Oktober (8 månader) i princip och November - Februari blir den något lägre än utan solceller/batteri för det producerar ändå lite och batteriet/AI sköter så den köper till batteriet när det är billigt för att använda när det är dyrare.

Det är som sagt inte realistiskt att försöka gå helt off grid - det lilla man betalar för elen och elnätet är värt det.

Räknar med en kostnad i snitt på 500 kr/månad för elen (elnät+el) och det är det värt jämfört med alternativet.
Ja visst är det värt det men tänker det kan vara svårt att hitta ett hus långt ut i skogen med el.
Citera
2026-08-15, 15:30
Medlem
tomatlarss avatar
Du får satsa på att köpa en gammal bondgård med lite skog till som har de kriterier du vil ha.
Citera
2026-08-17, 12:03
Medlem
den här familjen flyttade tillbaka till lägenhet

www.hemhyra.se/nyheter/vi-fick-nog-darfor-salde-de-villan-och-flyttade-till-hyrestrea-mitt-i-stan/?fbclid=IwY2xjawTvufJwZG9mAWV4dG4DYWVtAjEwAGJyaWQR MEp5aGRiU3pURVgwcW9QVnhzcnRjBmFwcF9pZBAyMjIwMzkxNz g4MjAwODkyAAEeYdnY3csGBoIh4Mg9w9Z11xDzkr4EfmKt5T28 Q7GJgSqhqxVnnsGu1MionKs_aem_LybGL4tyi8UqSYFRuqssjg
Senast redigerad av diseledvin 2026-08-17 kl. 12:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in